• Jennie1987

Pco och sköldkörteln

Hej på er alla starka tjejer som kämpar!

Tänkte kolla härinne om det finns fler som slåss mot Pco (s) och samtidigt har underfunktion i sköldkörteln (hypotyeros)?

Jag är själv född utan sköldkörtel och har ätit Levaxin i hela mitt liv.
    Har försökt bli gravid med min man i flera år, utan framgång.
    Jag tror ju såklart att alla kroppens hormoner hänger ihop, och väntar nu på att endokrinologin ska höra av sig och förhoppningsvis få en tid till dem och få ordentlig hjälp.

Jag äter LCHF, som min gyn har rekommenderat, och då mår jag så bra som jag vet att jag kan må. Viktnedgången är ett stort plus!

Finns det flera som jag? Som har problem med sköldkörtel och dessutom mensrubbningar/ägglossningsproblem?

• Svar på tråden Pco och sköldkörteln
  • engsan

Ok jag måste ha missförstått den biten då. =(

Det kanske är dyra tester och man förstår att dom undviker det av den anledningen.

Men jag kommer vela göra den utredningen ändå bara för att just få utesluta det man ev kan ha som visas i så fall via testena. Oftast visar det ingenting, men det är ju bara att kolla tillbaka på mig. Trodde inte jag hade varken hypon eller pcos innan det kom fram via tester. Så jag kan känna att då kan det lika finnas annat också som i alla fall är värt att utesluta.

Jag kan tycka att jag är ganska "billig" i kostnad för dom i övrigt, så att de får kosta på en utredning (som dessutom är en engånsgrej) tycker jag mig faktiskt ha rätt till utan att behöva höra av dom att det är för dyrt.

Det är ju bra att du får samma mediciner då så kanske det ökar chanserna, håller tummarna hårt för det.

Det är väll dom jag antagligen också kommer få i slutändan. Men bara det fungerar.

Nu hoppas jag på att det visar fin äggblåsa på tisdag och det lyckas så vi slipper detta phsyktest framöver. Kommer inte försöka få fler barn efter detta. En till kommer jag göra allt som krävs för att få, men sen ger jag mig aldrig in i detta nå mer! Så sjukt påfrestande!

• Gweny

engsan>> Jag känner detsamma, om vi lyckas och det går bra, så blir det inga fler sen. Kommer inte utsätta mig för detta igen, så fruktansvärt tärande på alla sätt. Vet att sambon hade velat ha 2, men nä, vi får vara lyckliga om vi lyckas få 1 nu. (Jag har sen innan också).

• engsan

Gweny-

Vi är lyckligt lottade och har en varsin sedan tidigare. Hans pojke är redan 17.5 år och min flicka 9.

Men ett syskon vill vi ju så gärna ha. Tråkigt att man ska måsta kämpa så för att få något så efterlängtat. Blir en riktig liten sladdis.

Men få vi nu en till så kommer jag känna mig så lycklig. Säkert blir jag sugen på en till sen, men då får det bli om det vill sig naturligt i så fall.

• Gweny
    engsan skrev 2014-10-02 12:05:36 följande:

Gweny-

Vi är lyckligt lottade och har en varsin sedan tidigare. Hans pojke är redan 17.5 år och min flicka 9.

Men ett syskon vill vi ju så gärna ha. Tråkigt att man ska måsta kämpa så för att få något så efterlängtat. Blir en riktig liten sladdis.

Men få vi nu en till så kommer jag känna mig så lycklig. Säkert blir jag sugen på en till sen, men då får det bli om det vill sig naturligt i så fall.

Kommer bli en rejäl sladdis här med, så man är såklart lite orolig hur kroppen kommer ta en graviditet och förlossning, efter så lång tid. men så spännande att kunna gå igenom denna resa ihop. Fast då ska man lyckas bli gravid också....inte det lättaste, suck.
  • Theresan

Hur går det för alla?

Jag var hos läkaren idag och kollade efter äggblåsor. Jag är på dag 14 och den största blåsan var på 14 mm, det känns dock normalt eftersom jag vanligtvis inte har äl förrän runt dag 20. 

Mitt tsh ligger på 0,2, det vill säga väldigt lågt. Jag mår dock bra men min läkare undrar hela tiden och det gör mig nervös, bäst vore kanske att sänka dosen. Jag har inga problem med hjärtklappning eller med att sova, det enda jag har märkt är att jag ha blivit varmare. Tidigare frös jag alltid. Ibland blir jag varm så att det känns lite jobbigt, annars är det ju bra att jag blivit varmare.

Vilka tsh-värden har ni och hur mår ni med dem?

• Gweny

Theresan>> Jag har senaste också legat väldigt lågt, fått hjärtklappning, så fått sänkt lite, ska snart lämna prover igen, se vad det visar.

Har annars insett att mitt 2a försök med pergotime gått i stöpet, ganska tungt just nu. Hur man ska orka ladda om igen....

• engsan
    Gweny skrev 2014-10-02 12:09:07 följande:

Kommer bli en rejäl sladdis här med, så man är såklart lite orolig hur kroppen kommer ta en graviditet och förlossning, efter så lång tid. men så spännande att kunna gå igenom denna resa ihop. Fast då ska man lyckas bli gravid också....inte det lättaste, suck.

Det kommer nog gå bra ska du se. =)

Jag hade jätte jobbig och utdragen förlossning sist så jag känner nästan att det kan bara bli lättare. Men det återstår att se. Bara vi kommer till den stunden så får det vara hur tufft det vill.

Jag var till läkaren i tisdags på 12 mensdagen, hade avslutat pergotimekuren på lördag.

Possitivt kändes det i alla fall. Pergon hade sparkat rejält och jag hade två stora äggblåsor redan då på 20 mm vardera. Alltså kunde det bli ägglossning när som helst. Tidigare har det blivit ägglossning först på 16-20 dagen och nu på 12-13. Så viktnedgången har nog hjälpt i samband med pergon.

Slemhinnan såg jättefin ut och chanserna var mkt goda sa hon. Och chans till tvillingar fanns ju också då. Men det vore nog bra om vi får en som vill stsnna kvar i alla fall och sen blir det bonus om det skulle bli två =)

Jag fick utskrivet trombyl, blodförtunnande ioch med att det ofta är små blodproppar som gör att man får upprepade missfall. Det var det man brukar få efter en utredning också men hon tyckte vi kunde prova redan nu.

Har fåt lite hopp tillbaka nu och längtar några veckor fram och få göra test.
  • engsan
    Theresan skrev 2014-10-09 09:23:26 följande:

Hur går det för alla?

Jag var hos läkaren idag och kollade efter äggblåsor. Jag är på dag 14 och den största blåsan var på 14 mm, det känns dock normalt eftersom jag vanligtvis inte har äl förrän runt dag 20. 

Mitt tsh ligger på 0,2, det vill säga väldigt lågt. Jag mår dock bra men min läkare undrar hela tiden och det gör mig nervös, bäst vore kanske att sänka dosen. Jag har inga problem med hjärtklappning eller med att sova, det enda jag har märkt är att jag ha blivit varmare. Tidigare frös jag alltid. Ibland blir jag varm så att det känns lite jobbigt, annars är det ju bra att jag blivit varmare.

Vilka tsh-värden har ni och hur mår ni med dem?

Förra grav så låg mitt tsh som ditt. Väldigt lågt efter en dipp ner på 0.02 en månad före.

Nu hade det stigit till 2.9 som hon sa att hon godkänner men nästan lite högt när man vill bli gravid. Hon ville dock inte ändra levaxinet när det inte var så mkt för högt.
  • engsan
    Gweny skrev 2014-10-09 10:12:05 följande:

Theresan>> Jag har senaste också legat väldigt lågt, fått hjärtklappning, så fått sänkt lite, ska snart lämna prover igen, se vad det visar.

Har annars insett att mitt 2a försök med pergotime gått i stöpet, ganska tungt just nu. Hur man ska orka ladda om igen....

Åh nej! Funkade det inte denna gång?

Tråkigt. Fy f.n för denna väntan hela tiden.

Så jobbigt att ladda om! =(

Tiden går ju så sakta i dessa samanhang!

Stor kram till dig!????
  • Theresan
    engsan skrev 2014-10-09 10:21:47 följande:
    Förra grav så låg mitt tsh som ditt. Väldigt lågt efter en dipp ner på 0.02 en månad före.

Nu hade det stigit till 2.9 som hon sa att hon godkänner men nästan lite högt när man vill bli gravid. Hon ville dock inte ändra levaxinet när det inte var så mkt för högt.
    Vad intressant. När jag legat över 2 har jag inte mått bra, har frusit, haft ont i kroppen osv. Som bäst mådde jag nog vid 0,5

Jag har för mig att jag läst att tsh gärna får vara nära 1 när man försöker få barn..
Svar på tråden Pco och sköldkörteln