• Jennie1987

Pco och sköldkörteln

Hej på er alla starka tjejer som kämpar!

Tänkte kolla härinne om det finns fler som slåss mot Pco (s) och samtidigt har underfunktion i sköldkörteln (hypotyeros)?

Jag är själv född utan sköldkörtel och har ätit Levaxin i hela mitt liv.
    Har försökt bli gravid med min man i flera år, utan framgång.
    Jag tror ju såklart att alla kroppens hormoner hänger ihop, och väntar nu på att endokrinologin ska höra av sig och förhoppningsvis få en tid till dem och få ordentlig hjälp.

Jag äter LCHF, som min gyn har rekommenderat, och då mår jag så bra som jag vet att jag kan må. Viktnedgången är ett stort plus!

Finns det flera som jag? Som har problem med sköldkörtel och dessutom mensrubbningar/ägglossningsproblem?

• Svar på tråden Pco och sköldkörteln
  • menåååh

Engsan, såg dina inlägg om cancer först nu och jag lider verkligen med dig. Det måste vara ett fruktansvärt besked att få.

Är tveksam till om zinktillskott kan hjälpa dig nu, men är den godartad kan det faktiskt göra det. Inte ensamt då men som ett komplement. En sak som skiljer cancerceller från friska är att de inte innehåller syre (Otto Warburg fick nobelpriset i medicin 1931 för upptäckten). Zink är starkt basiskt och högt ph-värde höjer som känt syrenivån. Ja, du fattar säkert.

Löpning är grymt stärkande för immunförsvaret också. Finns flera exempel på folk som har joggat bort sin cancer (med rätt kost också förstås). Du blir snart bra igen ska du se, deppa inte ihop bara!?

TS, det är många med endokrina sjukdomar som ex. diabetes och struma som säger att de känner sig bättre med LCHF och anledningen kan vara just för att lchf är en sockerlåg OCH zinkrik kost. Skulle dock rekommendera ett kosttillskott istället, för plånboken, kolesterolvärdet och inte minst miljöns skull ?

• Jimahen89

Hej, Jag vet att den här tråden är gammal men såg att den fortfarande var aktiv så tänkte skriva lite här ändå.
    Jag har haft hypo sen jag var 14 år och fick idag veta att jag har pcos. Jag har en kraftig övervikt och så svårt att gå ner i vikt. Jag fick cerazette ppiller och undrar nu om något vet ifall man måste äta ppiller? Mina högra äggstock var stor och full med äggblåsor och läkaren menade på att jag skulle börja äta ppiller för att den skulle lugna ner sig. så jag kunde gå ner i vikt och få kombinerade ppiller sen. Men jag är typ skraj för jag har aldrig kunnat äta ppiller utan biverkningar så önskar jag inte behövde typ. Jag har mens varje månad men den är oregelbunden och har kunnat få två barn på egen hand utan att ens veta om att jag hade det.  Jag skulle såklart frågat där men jag blev så ställd eftersom att jag inte trodde man kunde ha det om man hade mens hyfsat regelbundet..

hoppas det var okej att jag skrev här och att någon har lite råd. 

• Traska
    engsan skrev 2017-02-03 16:35:26 följande:
    Har haft svullen sköldkörtel i fyra år. Och de har aldrig kollat upp den. När jag fl ev gravid fick jag gå till en läkare via mödravården just pga sköldkörteln som jag medicinerar för.
    Då ifrågasatte jag om man inte ska kolla upp den då det görs i vissa län. Hon skickade remiss och nu i måndags var jag dit och gjorde ultraljud på körteln och det visade sig att jag hade flera förstorade lymfkörtlar kring den. Hon gjorde en biopsi på en gång och igår kom domen.
    Idag ringde som upp från cancer mottagningen för att ge mig en tid till samtal. Hon lugnade mig i alla fall med att jag har den "snällaste" varianten av dom elaka!

Så arg på mig själv att jag inte frågat tidigare om kontroll och arg på vården att det inte göra på rutin!
    ALLA bör kolla sina förstorade sköldkörtlar, det vet jag nu med erfarenhet!
    Graviditeten vet jag inte hur man ställer sig till men tror den går att fullfölja!
    Usch vad tråkigt att höra, har inte varit inne på ett tag, därav det sena svaret. Har du hört något mer sen dess? Hoppas att du får fortsätta graviditeten och att du blir omhändertagen nu. Klandra inte dig själv, du är ingen läkare, du kunde ju inte veta. :(
  • Traska
    Jimahen89 skrev 2017-02-06 21:23:57 följande:

Hej, Jag vet att den här tråden är gammal men såg att den fortfarande var aktiv så tänkte skriva lite här ändå.
    Jag har haft hypo sen jag var 14 år och fick idag veta att jag har pcos. Jag har en kraftig övervikt och så svårt att gå ner i vikt. Jag fick cerazette ppiller och undrar nu om något vet ifall man måste äta ppiller? Mina högra äggstock var stor och full med äggblåsor och läkaren menade på att jag skulle börja äta ppiller för att den skulle lugna ner sig. så jag kunde gå ner i vikt och få kombinerade ppiller sen. Men jag är typ skraj för jag har aldrig kunnat äta ppiller utan biverkningar så önskar jag inte behövde typ. Jag har mens varje månad men den är oregelbunden och har kunnat få två barn på egen hand utan att ens veta om att jag hade det.  Jag skulle såklart frågat där men jag blev så ställd eftersom att jag inte trodde man kunde ha det om man hade mens hyfsat regelbundet..

hoppas det var okej att jag skrev här och att någon har lite råd. 

Du måste ingenting. Läkaren ger dig råd men det är din kropp och ditt beslut. Vissa p-piller minskar besvären av pco och det kan ju vara önskvärt. Det är svårt att gå ned i vikt med pco, för mig hjälpte det inte att motionera mycket, jag behövde lägga om kosten, trots att jag egentligen är lite emot sådant. Jag bantade dock inte utan var ganska nog med att inte äta för mycket. Jag använde appen lifesum och det gick bra.
  • engsan
    Traska skrev 2017-02-23 14:36:11 följande:
    Usch vad tråkigt att höra, har inte varit inne på ett tag, därav det sena svaret. Har du hört något mer sen dess? Hoppas att du får fortsätta graviditeten och att du blir omhändertagen nu. Klandra inte dig själv, du är ingen läkare, du kunde ju inte veta. :(
    Ska in på operation nästa vecka. Måndag för provtagning och på onsdag blir operationen.
    Graviditeten fortsätter men blir förstås lite ändringar i behandlingen för radiojodbehandlingen kan inte göras under grav. Den blir någongång efter förlossningen. Då blir det några veckor jag inte får vara nära familjen pga att man strålar radioaktivt!
  • Traska
    engsan skrev 2017-02-23 16:44:47 följande:
    Ska in på operation nästa vecka. Måndag för provtagning och på onsdag blir operationen.
    Graviditeten fortsätter men blir förstås lite ändringar i behandlingen för radiojodbehandlingen kan inte göras under grav. Den blir någongång efter förlossningen. Då blir det några veckor jag inte får vara nära familjen pga att man strålar radioaktivt!
    Hoppas att det har gått bra idag! 

Skönt att du får fortsätta med graviditeten, vilken vecka är det nu?

Måste du vara ifrån bebisen också alltså? Vad hemskt, fast blir du frisk är det förstås värt det.
  • Jimahen89
    Traska skrev 2017-02-23 14:40:06 följande:
    Du måste ingenting. Läkaren ger dig råd men det är din kropp och ditt beslut. Vissa p-piller minskar besvären av pco och det kan ju vara önskvärt. Det är svårt att gå ned i vikt med pco, för mig hjälpte det inte att motionera mycket, jag behövde lägga om kosten, trots att jag egentligen är lite emot sådant. Jag bantade dock inte utan var ganska nog med att inte äta för mycket. Jag använde appen lifesum och det gick bra.

tack för svar.
    skönt att höra. jag mår ju inte särskilt dåligt mer än att jag har svårt att gå ner i vikt och har dålig hy.. men när jag åt ppiller sist så blev det ännu värre. Ja jag fick rådet att utesluta kolhydrater så har verkligen kämpat nu senaste veckorna men mår väldigt illa och känner mig så trött men det ska väl ge med sig tillslut. 

• engsan
    Traska skrev 2017-03-01 16:36:41 följande:
    Hoppas att det har gått bra idag! 

Skönt att du får fortsätta med graviditeten, vilken vecka är det nu?

Måste du vara ifrån bebisen också alltså? Vad hemskt, fast blir du frisk är det förstås värt det.
    Operationen gick bra. Både för mig och bebis. Men jag känner mig som överkörd av tåget. Dessa dagar efter op är något jag gärna stryker ur dagboken.

Har fruktansvärt ont efter en avancerad och 7 timmar lång op.
    Det går åt rätt håll men lär ta tid att komma tillbaka helt.

Är i vecka 22 nu.
    Ja jag måste vara borta från bebisen också i flera veckor efter jodbehandlingen pga radioaktiviteten jag strålar efteråt. Fruktansvärt tråkigt då jag verkligen såg fram mot amningen också och antagligen sista barnet jag får så den möjligheten kommer nog inte åter. Känns jätte tråkigt men finns ju inga alternativ, bli frisk eller amma liksom. Är ju ett lätt val på så sätt!
  • Traska
    engsan skrev 2017-03-05 14:52:46 följande:
    Operationen gick bra. Både för mig och bebis. Men jag känner mig som överkörd av tåget. Dessa dagar efter op är något jag gärna stryker ur dagboken.

Har fruktansvärt ont efter en avancerad och 7 timmar lång op.
    Det går åt rätt håll men lär ta tid att komma tillbaka helt.

Är i vecka 22 nu.
    Ja jag måste vara borta från bebisen också i flera veckor efter jodbehandlingen pga radioaktiviteten jag strålar efteråt. Fruktansvärt tråkigt då jag verkligen såg fram mot amningen också och antagligen sista barnet jag får så den möjligheten kommer nog inte åter. Känns jätte tråkigt men finns ju inga alternativ, bli frisk eller amma liksom. Är ju ett lätt val på så sätt!
    Usch vad läskigt det låter. Ned och rota i halsen känns ganska allvarligt. Kan du äta och dricka?

Har man inget val så är det ju bara så, tråkigt förstås men det ligger ju inte i dina händer.

Tänker på dig och håller tummarna för dig och din lille kämpe i magen.
  • engsan
    Traska skrev 2017-03-06 20:17:59 följande:
    Usch vad läskigt det låter. Ned och rota i halsen känns ganska allvarligt. Kan du äta och dricka?

Har man inget val så är det ju bara så, tråkigt förstås men det ligger ju inte i dina händer.

Tänker på dig och håller tummarna för dig och din lille kämpe i magen.
    Det har vart svårt att både äta och dricka!
    Op var på onsdag och och första riktiga maten som gick ner blev på lördag kväll. Åt senast på tisdag för op. Vätska och flytande typ nyponsoppa fick jag verkligen tvinga i mig för det gjorde så ont! Men nu går det bra och allt känns mkt bättre idag. Så det går åt rätt håll!
  • Traska
    engsan skrev 2017-03-06 20:38:14 följande:
    Det har vart svårt att både äta och dricka!
    Op var på onsdag och och första riktiga maten som gick ner blev på lördag kväll. Åt senast på tisdag för op. Vätska och flytande typ nyponsoppa fick jag verkligen tvinga i mig för det gjorde så ont! Men nu går det bra och allt känns mkt bättre idag. Så det går åt rätt håll!
    Vad härligt att höra!

Tänk vilken historia det blir att berätta för den lille, vilken dramatisk start i livet. :)
  • engsan

Fysiskt börjar jag bli människa igen.
    Men psyket får jag nog jobba på med ett tag.
    Mkt hjärnspöken att jaga bort.
    Graviditeten går tack och lov bra och är inne på månad 6 nu :)

• Traska
    engsan skrev 2017-03-21 07:50:40 följande:

Fysiskt börjar jag bli människa igen.
    Men psyket får jag nog jobba på med ett tag.
    Mkt hjärnspöken att jaga bort.
    Graviditeten går tack och lov bra och är inne på månad 6 nu :)

Hur går det för dig? Med graviditet/bebis och hälsan.

Har tänkt på dig! Hoppas att allt är bra.
  • Traska

Jag ska förresten kanske berätta att jag fick en fin flicka i slutet av april. Allting gick jättebra. Hon var väldigt stor dock och fick tilläggsmatas första veckan, för att hon riskerade blodsockerfall.

Jag funderar på om stora barn kan ha koppling till pco, någon som vet något om det?

• engsan
    Traska skrev 2017-06-26 21:06:12 följande:
    Hur går det för dig? Med graviditet/bebis och hälsan.

Har tänkt på dig! Hoppas att allt är bra.
    Hej
    Grattis till tösen, härligt att det gått bra!

jo det går väl bra. Bf 13/7 men kommer kolla livmodertappen 3/7 för att avgöra om dom kan sätta igång mig då. 3/8 ska jag iväg och göra min radiojodbehandling och räknar med att vara borta från familjen minst en vecka ev två så därför vill vi få ut bebis lite tidigare om det går, för det blir annars så tätt in på förlossningen att lämna å åka iväg.

Försöker njuta av graviditeten så gott det går och att inte tänka på cancern. Men det är lättare sagt än gjort. Men nu bara väntar vi att få se vem den lilla i magen är!
  • engsan

Kl 19.17 tisdag 18/7 föddes en frisk vacker pojke på 53 cm och 3860gr!
    Är så otroligt tacksam över att äntligen fått bli mamma för andra gången. Det har ju vart långt ifrån enkelt och självklart! Många år av kämpande för att få barn är över, men nu väntar kampen mot cancern istället. Ta hand om er, var rädd om er och ta vara på dagarna! Man vet aldrig vad som väntar runt hörnet!
    Kram

• Jennie1987
    engsan skrev 2017-07-20 23:34:44 följande:

Är så otroligt tacksam över att äntligen fått bli mamma för andra gången. Det har ju vart långt ifrån enkelt och självklart! Många år av kämpande för att få barn är över, men nu väntar kampen mot cancern istället. Ta hand om er, var rädd om er och ta vara på dagarna! Man vet aldrig vad som väntar runt hörnet!

Kram

Åh! Massvis med Grattis!!!

Har inte varit inne på denna tråden på många år, men så kollade jag igenom mina

trådar nu och såg att du skrivit.

Önskar dig all lycka till med cancerbehandlingen, livet är bra konstigt.

Stor kram och massa styrka till dig!
  • Traska

Kram

Stort grattis til dig och lycka till med behandlingen!

Jag försöker påminna mig själv ibland om att stanna upp och bara vara tacksam och lycklig mitt i kaoset. Livet med barn är fantastiskt trots sömnbrist, tvåårstrots, oro, noll egentid osv. Skulle inte byta bort det för någonting.
  • Gweny

Kram

Åh engsan, var inte igår. Grattis till eran efterlängtade kille!

Men uch med cancern, hoppas behandlingen går bra!

Själv är vår dotter nu 15 mån, sprudar av att upptäcka världen och ska börja förskolan nu i sept! Gått så fort.

Lycka till ni andra som kämpar! <3
  • Traska

Har inte varit inloggade men ramlade in nu. Någon som fortfarande läser? Engman, hur har det gått med cancern? Och hur är det med era små?

Svar på tråden Pco och sköldkörteln