• Jennie1987

Pco och sköldkörteln

Hej på er alla starka tjejer som kämpar!

Tänkte kolla härinne om det finns fler som slåss mot Pco (s) och samtidigt har underfunktion i sköldkörteln (hypotyeros)?

Jag är själv född utan sköldkörtel och har ätit Levaxin i hela mitt liv.
    Har försökt bli gravid med min man i flera år, utan framgång.
    Jag tror ju såklart att alla kroppens hormoner hänger ihop, och väntar nu på att endokrinologin ska höra av sig och förhoppningsvis få en tid till dem och få ordentlig hjälp.

Jag äter LCHF, som min gyn har rekommenderat, och då mår jag så bra som jag vet att jag kan må. Viktnedgången är ett stort plus!

Finns det flera som jag? Som har problem med sköldkörtel och dessutom mensrubbningar/ägglossningsproblem?

• Svar på tråden Pco och sköldkörteln
  • Gweny

Jennie>> Det låter ju väldigt skumt med ditt D-vitamin. Hoppas du snart mår bättre, låter kämpigt för dig.

anonym>> Mitt värde har också sjunkit yttligare, har mått bra fram tills för en vecka sen, då kom min hjärtklappning tillbaka. Väntar på mitt prov, som togs i måndags, sen kontakta läkare och se om min dos ska ändras.

Väntar även på svar om jag haft ägglossning.

• Anonym (en till pcos-tjej)

Här är en till tjej mef pcos! Har haft även symptom av problem med sköldkörteln men aldrig behövt ta medicin. Märkte att en striktare form av LCHF funkar bäst mot symptomen, begränsar inte bara kolhydrarsintaget utan även protein. Äter nu ca 80 % fett och under 30 g kolhydrater per dag. För mycket protein reagerar som kolhydrater i kroppen om man är känslig. Fettet består mest av smör, grädde och kokosolja. Speciellt kokosolja lär vara bra för sköldkörteln. Jag lägger det i kaffe och te :)

• Annelie 76
    Jennie1987 skrev 2014-09-05 14:26:08 följande:

Hej på er!
    Hur går det för er?

Jag hankar på på jobbet och jobbar nu heltid (var sjukskriven 2 månader innan min sommarsemester) så kroppen kämpar verkligen. Jag har mycket värk i lederna och musklerna och verkligen problem med minnet!
    Men höjningen av Levaxinet har ialla fall gjort att jag inte är sådär förlamande trött. Alltid något.
    Jag äter LCHF och har gått er 3 kilo en i söndags! Vet att det är vätska såhär i början, men man blir grymt peppad av att få se resultat på vågen också, känner mig mindre svullen också :)

Hoppas nu bara att kroppen ska reda ut sig...
    Fick svar igår från min läkare som skrev att alla prover han tagit (9 rör blod!) var bra, utom D-vitamin, så ska äta vitamintillskott.
    Och jag vet ju att det är jätteviktigt med D-vitamin, så det ska jag absolut ta på allvar.
    Han skrev att jag hade rejält låga doser av D-vitamin, speciellt såhär efter en riktigt solig sommar. Jag tänker att det kanske är något knas i kroppen då, som gör att jag inte tar åt mig av solen eller D-vitaminet?
    Hur som helst så är jag beredd att testa allt för att få må bra!

För produktion av d-vitamin krävs att man solar mitt på dagen en kvart ungefär, utan solskydd. Funkar från maj till augusti, sen har solen fel vinkel. För produktionen krävs ordentligt med kolesterol.

Har du recept på tillskott eller ska du köpa själv? Iaf har jag läst att det krävs mer än 2000ie för att höja nivåerna. Det finns tillskott med dosen 4000 och 5000ie, ta såna varje dag tills värdena är ok. Kapslarna/tabletterna behöver tas med nåt fett för optimalt upptag.
  • Jennie1987
    Annelie 76 skrev 2014-09-06 17:09:13 följande:
    För produktion av d-vitamin krävs att man solar mitt på dagen en kvart ungefär, utan solskydd. Funkar från maj till augusti, sen har solen fel vinkel. För produktionen krävs ordentligt med kolesterol.

Har du recept på tillskott eller ska du köpa själv? Iaf har jag läst att det krävs mer än 2000ie för att höja nivåerna. Det finns tillskott med dosen 4000 och 5000ie, ta såna varje dag tills värdena är ok. Kapslarna/tabletterna behöver tas med nåt fett för optimalt upptag.
    Jag har varit i solen från morgon till kväll hela min semester (och även i maj-juni-juli då jag var jag sjukskriven), så jag har vistats i solen mer i år än något annat år jag kan minnas ialla fall.
    Jag äter ägg varje dag och ganska ofta lax (som jag läste innehåller mycket D-vitamin).

Mina tabletter heter Vitamin D3 och jag har köpt dem själv, de innehåller 2500IE och jag tar två om dagen, så det blir 5000IE, jag äter LCHF så min kost är ganska fet, tror du att det räcker? Tänker att jag vill höja mina nivåer nu inför nästa provtagning 2 oktober, hoppas han tar nya prover på det då också.

När jag läst om D-vitaminbrist så hittar jag många av dessa symtom jag haft under våren/sommaren, så som tröttheten, värken, koncentrationssvårigheterna mm.
    Dessutom om vikten av att få i sig tillräckligt med D-vitamin för att ägglossning överhuvudtaget ska funka! Så där har jag verkligen något att kämpa för.

Så levaxindosen är höjd, och D-vitaminer på ingång i kroppen. Sen kan jag bara hoppas att det kommer bli bättre! Önskar jag kunde få slippa värken i ben, armar och händer. Men som sagt, det kan ju bero på D-vitaminbristen.

• Jennie1987

Jag har ätit Lchf mer eller mindre fram och tillbaka ganska länge.
    Jag har försökt äta någorlunda Lchf inspirerat.
    Men den 31 augusti tog jag tag i mig själv (alltså drygt en vecka sen).
    Och jag har gått ner 5 kilo! På åtta dagar! Det känns både overkligt och galet, men såklart sjukt motiverande! Det känns självklart att fortsätta med Lchf!

Ville bara dela med mig av det här, kanske fler blir inspirerade! :)

Idag fick jag dessutom en rödaktig flytning, så kanske är mensen på gång?
    Och då ska sägas att jag så gott som aldrig får mens utan att äta tabletter för att få den. Så det är stort för mig att få en blödning spontant!

Glad idag!

• Gweny
    Jennie1987 skrev 2014-09-08 09:50:10 följande:

Jag har ätit Lchf mer eller mindre fram och tillbaka ganska länge.
    Jag har försökt äta någorlunda Lchf inspirerat.
    Men den 31 augusti tog jag tag i mig själv (alltså drygt en vecka sen).
    Och jag har gått ner 5 kilo! På åtta dagar! Det känns både overkligt och galet, men såklart sjukt motiverande! Det känns självklart att fortsätta med Lchf!

Ville bara dela med mig av det här, kanske fler blir inspirerade! :)

Idag fick jag dessutom en rödaktig flytning, så kanske är mensen på gång?
    Och då ska sägas att jag så gott som aldrig får mens utan att äta tabletter för att få den. Så det är stort för mig att få en blödning spontant!

Glad idag!

Härligt jobbat med 5 kg! Jag har ätit lchf förr, så vet att det fungerar, men så svårt att hålla mig.   

Fick brev hem idag att jag haft ÄL, men känner inte av något att det tagit sig, så får väl ställa in mig på att den jäkla mensen kommer snart....
  • Jennie1987
    Gweny skrev 2014-09-08 12:45:13 följande:
    Härligt jobbat med 5 kg! Jag har ätit lchf förr, så vet att det fungerar, men så svårt att hålla mig.   

Fick brev hem idag att jag haft ÄL, men känner inte av något att det tagit sig, så får väl ställa in mig på att den jäkla mensen kommer snart....
    Ja, samma här, men denna gången känns det annorlunda, jag har liksom bestämt mig, det har jag aldrig riktigt gjort förut.
    Så det känns nästan för bra! :)

Åh! Grattis till ägglossningen! :) Jag kommer hålla mina tummar stenhårt för dig tills jag hör nåt annat! Så länge mensen inte kommer så finns det hopp!

Min lilla blodflytning var verkligen tillfällig, för den var där vid två toabesök, men sen inget mer. Så jag vet inte vad det kan ha varit? Mystiskt.

• Gweny
    Jennie1987 skrev 2014-09-08 17:47:51 följande:
    Ja, samma här, men denna gången känns det annorlunda, jag har liksom bestämt mig, det har jag aldrig riktigt gjort förut.
    Så det känns nästan för bra! :)

Åh! Grattis till ägglossningen! :) Jag kommer hålla mina tummar stenhårt för dig tills jag hör nåt annat! Så länge mensen inte kommer så finns det hopp!

Min lilla blodflytning var verkligen tillfällig, för den var där vid två toabesök, men sen inget mer. Så jag vet inte vad det kan ha varit? Mystiskt.
    Tack ska du ha, alla tumhållningar behövs!
    Hmm vad konstigt det låter med dina blodflytningar då... vart ligger du i cyklen?
  • Jennie1987
    Gweny skrev 2014-09-08 22:13:30 följande:
    Tack ska du ha, alla tumhållningar behövs!
    Hmm vad konstigt det låter med dina blodflytningar då... vart ligger du i cyklen?
    Ja, undrar verkligen vad det kan handla om alltså.
    Det var ju uppehåll igår, då jag inte såga nåt blod.
    Men sen är det där idag igen, inte klart blod, utan lite röda stimmor och ibland lite åt det bruna hållet (ursäkta detaljer!).
    Vet inte om det kan bero på Lchf? Eller att kroppen håller på att spotta igång en mens kanske?

Jag har ingen riktig cykel tyvärr. Får sällan/aldrig spontan mens.
    Min senaste mens var den 15 Juli, så jag är på dag 57 idag. Inte lätt att utgå från något där. När mensen kommer och äl med medicin då, så brukar mina cykler vara ca 31-35 dagar, lite olika där, men däromkring.

• Gweny

Idag fick jag hem från senaste proverna med sköldkörteln. Dock är den läkaren som skriver så kortfattad och skriver inte med siffrorna! Så får alltid ringa och fråga sekreteraren/ssk. Hade en annan läkare ett tag, hon var mer saklig och skrev med allt som var viktigt, ska nog ringa imorgon och se om jag kan få henne istället.
    Det stod iallafall att det var bra, dock har jag fått tillbaka hjärtklappning, så kanske behöver sänka dosen lite, får se vad dem säger.

Svar på tråden Pco och sköldkörteln