Annelie 76 skrev 2014-09-06 17:09:13 följande:
För produktion av d-vitamin krävs att man solar mitt på dagen en kvart ungefär, utan solskydd. Funkar från maj till augusti, sen har solen fel vinkel. För produktionen krävs ordentligt med kolesterol.
Har du recept på tillskott eller ska du köpa själv? Iaf har jag läst att det krävs mer än 2000ie för att höja nivåerna. Det finns tillskott med dosen 4000 och 5000ie, ta såna varje dag tills värdena är ok. Kapslarna/tabletterna behöver tas med nåt fett för optimalt upptag.
Jag har varit i solen från morgon till kväll hela min semester (och även i maj-juni-juli då jag var jag sjukskriven), så jag har vistats i solen mer i år än något annat år jag kan minnas ialla fall.
Jag äter ägg varje dag och ganska ofta lax (som jag läste innehåller mycket D-vitamin).
Mina tabletter heter Vitamin D3 och jag har köpt dem själv, de innehåller 2500IE och jag tar två om dagen, så det blir 5000IE, jag äter LCHF så min kost är ganska fet, tror du att det räcker? Tänker att jag vill höja mina nivåer nu inför nästa provtagning 2 oktober, hoppas han tar nya prover på det då också.
När jag läst om D-vitaminbrist så hittar jag många av dessa symtom jag haft under våren/sommaren, så som tröttheten, värken, koncentrationssvårigheterna mm.
Dessutom om vikten av att få i sig tillräckligt med D-vitamin för att ägglossning överhuvudtaget ska funka! Så där har jag verkligen något att kämpa för.
Så levaxindosen är höjd, och D-vitaminer på ingång i kroppen. Sen kan jag bara hoppas att det kommer bli bättre! Önskar jag kunde få slippa värken i ben, armar och händer. Men som sagt, det kan ju bero på D-vitaminbristen.