Inlägg från: JhjärtaK |Visa alla inlägg
  • JhjärtaK

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Kpax skrev 2015-01-16 07:36:28 följande:
    Åh vad jobbigt! Ingen idé att räkna med att vila förrän efter mvc nej, hantverkare brukar ju kunna dyka upp lite när som helst ;)

Men det kanske blir skönt och lagom med en liten lur efter lunch? Jag älskar verkligen att sova middag!

BM som höll i föräldragruppen igår pratade om att det är meningen att vi ska vila så mycket som möjligt nu, och inte vara "duktiga" och aktiva. "Kan man inte sova på nätterna så sover man på dagen, det går lika bra! Och ät kolhydrater! "

Underbart! :D
    Bra inställning helt klart
  • JhjärtaK
    LillLouise84 skrev 2015-01-16 09:59:46 följande:
    Jag känner igen det där när man varit för aktiv och får sota för det. Inte alls roligt. Det är samma här på helgerna med en busig 19 månaders som inte sover blir ingen vila alls. Igår somnade dottern 21 och vaknade 5, idag är jag trött!!!
    Usch! Vår dotter sover iaf hela nätterna även om jag inte gör det

Kan inte din partner ta dottern på kvällen eller morgonen så att du får några timmar extra vila?
  • JhjärtaK
    KarinIngrid skrev 2015-01-16 10:10:24 följande:

v.31 nu och +10,5 kg på vågen.
    Är mitt första barn så jag vet inte om det är normalt eller inte, men jag känner mig inte överdrivet stor och det mesta sitter ju på magen och brösten som dubblats!
    Känns inte som jag har lagt på mig nåt på övriga kroppen. Lite över höfterna kanske men inte så farligt.
    Min BM sa när vi var där sist att jag kanske borde tänka lite mer på kosten för nu kan det börja sticka iväg sista två månaderna..
    jag tycker jag försöker äta rätt. och mycket grönt och inte svulla. Men blev lite orolig när hon sa så, är 10 kg mycket i vecka 31 ?

Generellt så lägger man mest på sig vätska den sista delen tycker jag och ja, då tenderar vågen att sticka iväg men det är inget du kan göra något åt. Tycker inte att 10 kg i vecka 31 låter speciellt mycket. Det är också olika när man lägger på sig vikten, vissa i början, andra på slutet och andra jämnt hela tiden. Så länge man inte svullar eller äter för två så tycker jag inte att man skall oroa sig.
  • JhjärtaK
    LillLouise84 skrev 2015-01-16 10:17:41 följande:
    Om man läser i gravidappar och tidningar så väger en graviditet 10-12 kilo. Det som är över det är pluskilon på kroppen. Men det kan vara bara vätska som samlas i kroppen också. Sista två månader är det vanligt att gå upp 0,5-1 kilo i veckan tror jag.
    Det där är ju så olika. Jag gick upp 21 kg med dottern trots att jag åt helt normalt och de var som bortblåsta två månader efter förlossningen så uppenbarligen var det inte 11 "pluskilon", då hade jag nog behövt göra något aktivt för att bli av med dem
  • JhjärtaK
    Trollunge85 skrev 2015-01-16 18:14:15 följande:
    Jag har inte så himla farlig foglossning om jag inte hastar fram. Men är jag uppe och går mycket på jobbet så får jag sota för det på kvällen och försöker jag på mig en rask promenad är det likadant. Idag hade jag ledigt från jobbet och skulle gå till Ica (2,5km) och sen ta bussen hem. Gick långsamt så det gick bra men var väldigt trött sen. Dock hade jag glömt busskortet och kön till posten gjorde att jag oavsett vilket inte hann med den så det var bara att gå tillbaka igen. Men det jag vill ha sagt är att jag försökte träna på ett eller annat sätt så länge det gick men jag kan inte längre om jag inte ska ha ont. Så då får förlossningen funka trots att jag inte tränat inför ett maraton. Får väl plocka fram envisheten istället.

Men jag håller med dig det borde stå mer om att ta det lugnt och unna sig nåt gott lite då och då så länge det inte är alltid. Jag tycker vila sig i form borde vara det bästa om inget annat så när man går in i tredje trimestern. :)
    Jag tränade inte ett dugg efter vecka 28 med dottern och förlossningen gick ändå väldigt bra så man får ta alla de där "goda" råden med en nypa salt. Mår man prima så är det såklart bra att fortsätta röra på sig men när en promenad till sopstationen 300 m bort genererar kraftiga sammandragningar och en jäkla smärta i fogarna så röstar jag för att vila sig i form istället. Känns betydligt snällare mot kroppen!
  • JhjärtaK
    Astilbe skrev 2015-01-17 16:25:41 följande:

Ni som ska ha kejsarsnitt: i vilken vecka blir ni kallade på samtal där ni även får datum för snittet? Vet inte riktigt hur det fungerar. Har inget datum än men min barnmorska kunde läsa i min journal där läkaren har skrivit in att jag ska ha kejsarsnitt. (Vilket känns viktigt om allt skulle starta för tidigt...)

Jag kommer att träffa läkaren ang snittet för första gången i nästa vecka och är då i vecka 31. Tror inte att vi får något datum då utan det är nog för att sätta igång "processen" med snittkoordinatorn på sjukhuset där jag skall föda.

Ännu står det inget om snitt i min journal men antar att läkaren kommer att skriva in det efter vårt samtal.

Jag skulle gärna vilja ha en ordentlig genomgång av snittdagen eftersom risken ändå finns att det startar spontant innan det planerade snittet och då vill jag inte stå där som ett frågetecken.
  • JhjärtaK
    sommarstad skrev 2015-01-18 09:44:08 följande:
    Vilken tur att ni upptäckte det innan det rasade! Vilken chock det annars kunnde bli. Men trevligt med nytt kök.

Själva håller vi på attt renovera hallen. Den är liten och hade terrakotta färgade tapeter (=mycket mörk hall). Men nu blir det vitt och ljust med bröstpanel så det blir lätt att tork rent. Hade gärna renoverat badrum också men det får vänta ett tag till.
    Här skall det också renoveras snart Det låter som att er hall kommer att få ett riktigt lyft! Det är så häftigt att se när det blir sådan stor skillnad!

Trappan skall bytas ut och en vägg skall flyttas på övervåningen så att vi kan göra om dotterns rum till vårt och senare dela upp vårt nuvarande rum i två sovrum så att dottern får ett och tvillingarna det andra. Sen när de är stora nog att bo på övervåningen själva så får dottern tillbaka sitt rum och tvillingarna får varsitt och vi tar ett av rummen på nedervåningen
  • JhjärtaK
    Astilbe skrev 2015-01-18 10:26:53 följande:

Har börjat känna ilningar där nere både i slida och blygdben. Någon som känner igen detta och vet vad det kan vara? Kan det vara bebisen som fixerar sig?

Kan vara det eller så håller den bara på att buffa med huvudet nedåt. Jag har också sådana ilningar då och då.
  • JhjärtaK

Här skrivs det så att det står härliga till

Skall på mitt första snittsamtal imorgon. Skall bli intressant att se vad som bestäms och vad som man väntar med.

• JhjärtaK
    snö 81 skrev 2015-01-20 16:17:30 följande:
    Spännande! Har man flera snittsamtal eller får du datum redan imorgon?
    Det är just det jag inte har någon aning om Men misstänker att jag inte får något datum imorgon utan att det ges av specialförlossningen då det är där jag skall föda.
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?