Inlägg från: JhjärtaK |Visa alla inlägg
  • JhjärtaK

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Nixe skrev 2015-01-09 00:08:17 följande:

Idag fick jag en bestämd födelsedag för bebis :) eller ja, förutsatt att den inte planerar att titta ut före bf då alltså. Den 18:e mars blir jag manma, känns både kul och lite konstigt men plötsligt väldigt verkligt!

Åh vad härligt att fått ett datum . Vilken vecka är du i nu? Vilket var ditt bf? Jag är ruggigt sugen på att få ett datum för våra tjejer också, kommer nog kännas mer verkligt då på något sätt då jag vetat att de inte kommer att vara kvar till bf ända sedan vi fick reda på att de är två
  • JhjärtaK
    Nixe skrev 2015-01-09 06:36:17 följande:
    Ja de hade opschemat klart men det var inte bestämt vilken kirurg som jobbar bara :) först på tur för dagen blir vi, sååå spännande! Nu kommer skräcken för ryggblockaden krypande bara men det hoppas jag ger sig.
    Jag har fått en spinal innan och om det är det du skall få så behöver du verkligen inte oroa dig. Kändes knappt något när de stack och den tog perfekt så att jag till och med slapp uppvaket sedan
  • JhjärtaK
    Kpax skrev 2015-01-09 08:34:51 följande:
    Jag kan bara ligga på sidan, så har det varit sen september :(

Men för all del, sidoläge i soffan funkar ju!

Skulle vilja ha en sån där massagebänk eller massagefåtölj med hål för magen, det är nog skönt.

Alltså tänk i mars, inte nog med att man får en alldeles fantastisk bebis, man får DESSUTOM tillbaka sin kropp! Längtar :)
    Haha, tänk bara på att du inte får din kropp tillbaka fullt då du blir mamma (ex om du tänkte amma, då blir du en mjölkkossa ett tag istället ). Framförallt så är det inte bekvämt att ligga på mage med mjölkstinna bröst kan jag säga så ställ inte in dig på det

Men ja, det är ändå väldigt skönt att inte känna sig så otymplig längre helt klart men jag kände nog personligen att jag ännu mindre hade min egen kropp efter födseln än innan för medan de är i magen så behöver man iaf inte göra något aktivt för att de skall vara nöjda. Uttrycket "i magen kan ingen höra dig skrika" är väldigt passande
  • JhjärtaK
    Lilj3 skrev 2015-01-09 11:46:52 följande:

Barnmorskebesök idag, vecka 31+0. Allt såg fint ut och det verkar som att bebis har vänt sig och ligger med huvudet ner. :) Sf-måttet låg på 29 cm.
    Någon som har tips på var jag kan köpa bra stödstrumpor?

Apoteket har bra tycker jag. Där köpte jag alla mina när jag väntade dottern. Ett tips för att få rätt storlek är att mäta din vad vid det största stället direkt på morgonen innan du gått upp för mäter de på Apoteket så kommer du redan att vara svullen och således få en för stor storlek. Man bryr sig alltså inte om skostorleken nämnvärt utan det är framförallt vaden som är viktig att den inte blir för svullen (på så vis blir inte heller fötterna svullna).
  • JhjärtaK
    Nixe skrev 2015-01-09 16:19:43 följande:
    Ja jag har opererats innan med spinal och den "botade" min dåvarande nålfobi på så sätt att jag nu inte alls är rädd för nålar - förutom just spinalen :-/ då var narkosen ändå himla duktiga. Däremot har jag stått med vid många ryggstick och jag tror alla svåra fall har etsat sig fast lite i mitt minne. Sista patienten jag hjälpte till med var de tvungen att sticka sju ggr :-O men jag ska försöka tuffa till mig lite. Nu har jag ju en bebis att se fram emot, sist hade jag en vinter med gips och kryckor ;) min bf är 21/3 och ja det blev helt plötsligt jätteverkligt allting nu! För sambon också, vi har bägge rvå haft svårt att liksom koppla att vi ska ha barn men nu verkar poletten ha trillat ner :) dör jag ska snittas separerar de aldrig barn och mamma heller så man är tillsammans som familj på uppis vilket känns skönt. När får ni ert datum tror du?
    Jag har ett "snittsamtal" inbokat i nästa vecka med läkare men vet inte om datumet sätts då eller om det mer är ett underlag för att sedan specFörlossningen sätter ett datum. Får se

Men så skönt att få vara tillsammans! Hos oss är det ingen garanti även om de alltid jobbar för att det skall bli så.
  • JhjärtaK

Inser att jag missat mer än 12 sidor sedan jag var inne senast och har inte kunnat läsa ikapp tyvärr. Så ta det inte personligt om ni frågat mig något i helgen eller igår.

Var hos bm idag och allt ser fint ut. Hon lyckades till och med hitta "riktigt" hjärtljud från tvilling 1 (oftast hör man "bara" flödet från navelsträngen då moderkakan ligger ivägen och dämpar) Tv1 hade 130 och Tv2 hade 145.

Bt 125/60 och blodsocker 4,1. Och järnvärdet hade äntligen gått upp från 110 och låg nu på 120, whoho!!

Sf-mått var 32 cm så följer min kurva väldigt bra. Är i vecka 30 imorgon

• JhjärtaK
    LillLouise84 skrev 2015-01-13 17:47:01 följande:
    Jag vill ha en emmaljunga dubbel viking men de är så dyra. Jag har även funderat på mountain buggy duet 2,5 men ingen barnvagnsaffär inom de närmaste 20 milen verkar ha den, och jag skulle vilja klämma och känna på en vagn innan jag köper en.
    Kolla blocket. Jag har sett någon modell 2015 där faktiskt även om de är få ännu. Kanske kommer det fler då den nyare varianten kommer i april?
  • JhjärtaK
    snö 81 skrev 2015-01-13 18:39:47 följande:

Sådär ja, efter 5 arbetsdagar var jag åter sjukskriven igen. Var till barnmorskan och kollade blodtrycket idag och det var alldeles för högt igen så det verkar inte klara att jag jobbar alls. Får väl se om jag jan gå tillbaka nåt alls innan bebisen kommer eller hur om jag får vara hemma och rulla tummarna till det är dags...

Rulla tummarna med gott samvete skulle jag säga. Du gör det av den bästa anledningen
  • JhjärtaK
    snö 81 skrev 2015-01-13 20:14:15 följande:
    Om det första bajset får ligga i blöjan mer än 2 minuter typ så fastnar det på rumpan och typ ända sättet att få bort det är med olja. Det är kladdigt som sirap och tjära blandat med varandra och torkar fast på nolltid :)
    Haha, det var min make som fick ta dotterns första bajs, det så kallade "urbajset"
  • JhjärtaK
    sommarstad skrev 2015-01-13 21:51:55 följande:
    Vi kommer dela ungefär 50/50, vi räknar med att jag börjar med 7 mån, ev lite längre beroende på amning och allt funkar. Sedan tar maken över och är ledig antingen lika länge eller till barnet är året, beror på hur långt barnet har kommit i utvecklingen och därmed möjlighet att börja på dagis. Om han inte tar ut lika länge som mig så spar han på sina dagar till senare tillfälle. Så vi har ingen plan att ge varandra dagar. Vi tjänar ungefär samma. Jag har bättre grundlön men han har ob-timmar som gör att vi ligger ungefär lika. 

Idag fick jag en glad överraskning förresten. Jag fick höra av en kollega att genom jobbet finns en försäkring som täcker 10% av lönen i samband med föräldraledigheten. Alltså när jag är hemma så får jag som vanligt av försäkringskassan men sen även av företaget. Som ny på jobbet har jag ju inte så mycket koll än så tur att min kollega berättade det :) 
    Vad bra med extra pengar men dubbelkolla att den gäller dig för ibland måste man jobbat x antal månader innan sådana förmåner "slår in".
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?