Inlägg från: JhjärtaK |Visa alla inlägg
  • JhjärtaK

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

snö 81 skrev 2014-12-30 08:35:43 följande:
    Jag gick upp 27 kg med dottern och för mig var det jättelite av det som var vätska, jag hade mest fett :) Tog mig jättelång tid att gå ner (2 år), men det berodde på min livssituation då.

Denna gång har jag stora förhoppningar om att kunna få bort allt på kort tid. Jag har i alla fall alla förutsättningar för det :)
    Ja det är ju så jäkla olika och olika från graviditet till graviditet också misstänker jag. Får se hur det blir denna gång. Om tvillingarna stannar kvar länge så lär det bli fler än 21 kg för mig då både vikt och sf-mått ligger ungefär en månad fram i tiden i denna graviditet i jämförelse med dotterns :-O
  • JhjärtaK
    Mimipig skrev 2014-12-30 14:05:22 följande:
    Jag får erkänna att det fanns flera saker på listan som jag inte ens vet vad de är... Vi får ta tag i det där i januari. Än så länge har jag bara köpt söta kläder, inga praktiska saker. Barnvagnen ska beställas ny, sen får vi låna rätt mkt - vagga, spjälsäng, matstol, babysitter, babynest etc - av vänner. Jag fyller 35 i mars, så jag är inte direkt först ut med barn i bekantskapskretsen. Men fullkomligt novis. Har aldrig haft hand om någon bäbis förut, så jag hoppas min kommande son blir en tålig försökskanin.
    Hehe, själv är jag ju "rutinerad" efter ett barn

Men skönt att ni får låna så mycket. Vi är först ut i båda våra familjer fortfarande så ingen som kan låna ut något till oss. Och de flesta av våra vänner har precis fått nr 2 eller är på g med nr 2 så de behöver sina egna saker såklart

Kan ändå tipsa om att be att få ta hand om en bebis/ett barn i några timmar, bara för att få någon uppfattning. Jag var helt nybörjare innan jag fick dottern och fick en smärre chock faktiskt, men kanske var jag en vekling
  • JhjärtaK
    aanna.a skrev 2014-12-30 14:28:36 följande:

En fråga; vilka har och vilka har inte tagit reda på vilket kön bebisen har? Skriv gärna varför ni tagit reda på det / inte tagit reda på det med :) rätt kul att veta! (Och ingen pajkastning på varandra nu om var som är rätt eller fel, är bara kul att veta varför vissa gör på ett sätt medan andra gör på ett annat)

Jag och min sambo har valt att inte ta reda på könet på vår lilla bebis. Dels för att det känns roligare på förlossningen att ha en liten överraskning och för att det känns konstigt att man ska ta reda på könet bara för att man kan. Men det känns som att vi är rätt ensamma om att inte veta vad det är för kön på vår bebis ..? :)

Vi ville ta reda på det för att kunna ställa in oss på om vi skulle få tre tjejer eller en tjej och två killar. Tog reda på kön med dottern också, kändes lättare för oss att relatera till henne då men vi vågade faktiskt inte kalla henne för "hon" i magen förrän efter ett TUL då de bekräftade att det var en tjej

Denna gången kändes det som att det skulle bli svårt att undvika med UL varannan vecka, haha
  • JhjärtaK
    Kpax skrev 2015-01-01 10:30:10 följande:

Jamen gott nytt år då!

När tror ni första bebisen i tråden kommer? Jag gissar på första veckan i februari, 5/2 om jag ska vara exakt. Känns som en ganska blygsam gissning med tanke på att vi har en tvillinggraviditet och Lejonhierta som antagligen ska snittas den veckan eller veckan efter. :)

Hehe, jag hoppas innerligt inte att jag blir först då de är beräknade den 31/3 men med tvillingar vet man ju aldrig Hälften kommer innan 36 fullgångna veckor och hälften efter 36 fullgångna veckor så ändå rätt stor chans att de kommer någon gång i mars ändå
  • JhjärtaK

Nu har jag varit hos bm. Som vanligt körde tvillingarna runt och ville inte alls att hon skulle kunna mäta pulsen men hon fick tag på dem efter ett litet tag . Tv1 hade 150 och Tv2 hade 134. Tv1 hade flyttat sig mer mot vänster sida av magen så nu ligger nästan båda i tvärläge.

Bt var bra på 125/60 och sf-måttet var drygt 31 cm så ungefär motsvarande v 34 och jag är i vecka 28, haha.

Hon tog inte urinprov eller blodsocker eller hb då allt såg bra ut för två veckor sedan och skall dit igen om 1,5 vecka.

Fortsatt 100% sjukskrivning och så kommer det att förbli fram till födseln men läkarna sjukskriver bara i 3-veckorsperioder mest för det är så fk vill ha det.

• JhjärtaK
    Mimipig skrev 2015-01-03 09:46:15 följande:
    En nyfiken fråga: spelar det någon roll om tvillingarna ligger i tvärläge? Insåg nu att jag förutsatte att du ska ta ett kejsarsnitt, men vad jag har fått det ifrån vet jag inte. När jag tänker efter har jag väl inget belägg alls för det antagandet. Skyller på gravidhjärnan.
    Ja ligger en i tvärläge så rekommenderas oftast snitt men jag kommer att snittas oavsett pga en förlossningsskada jag fick med dottern så helt ute och vimsar är du definitivt inte
  • JhjärtaK
    Mimipig skrev 2015-01-03 09:53:20 följande:

Jag börjar på allvar fundera på att köpa en sån där gigantisk gravidkudde att ha i sängen, en sån som ser ut som en ostkrok för jättar, som jag skrattat åt fram till nu. Någon som har någon erfarenhet av de olika? Jag kan inte ligga skönt och sova längre trots kuddar här och var och sömntablett (lergigan), börjar bli riktigt desperat. Lite läcker inspiration: phpV83YWF76528.jpg

Jag har den stora från Doomoo och älskar den!! Utan den hade jag sovit ännu sämre. Hela kudden kan tvättas i maskin så om du hittar en begagnad så är de ju mkt billigare än en ny.
  • JhjärtaK
    Mimipig skrev 2015-01-03 17:36:26 följande:
    Ah! Nä, det är klart, båda skulle ju behöva vända sig på huvudet i tid då. Rent teoretiskt då skulle alltså en tvilling tjinga förtur och lägga sig i startläge i förlossningskanalen, medan den andra får sväva runt bredvid och vänta på sin tur vid själva förlossningen?

Förlossningsskador - hur orolig ska man vara för det? Läste en hemsk artikel om massa mörkertal...
    Ja så är det, den som ligger närmast "utgången" kallad tvilling 1 och den andra tvilling 2 så vid en vaginal födsel föds först tvilling 1 och sen blir det ett nytt krystarbete med tvilling 2 (som oftast hålls på plats av en bm när tvilling 1 kommer ut). Tvilling 2 kan ligga både med huvud nedåt eller med rumpan först, det anses inte spela någon större roll då det ändå är tvilling 1 som har utvidgat allt. Men tvärläge är inte bra.

Tycker inte du skall oroa dig för det. Är ändå inget som du kan påverka själv utan det är så väldigt många faktorer som spelar in gällande förlossningsskador. Kan glädja dig med att jag är återställd trots min stora bristning
  • JhjärtaK
    septemberbarn08 skrev 2015-01-03 20:54:28 följande:

Hittade en hyfsat billig gravidkudde på lekmer (369 smile1.gif men läste att den innehöll kulor vilket gör att den prasslar som tusan. Jag som är så lättväckt lär ju alltså sova ännu sämre med den:P

Hade varit grymt skönt med en sån där kudde men har inte lust att lägga så mycket pengar på en med tanke på att jag redan spenderat 16 papp på bebisen.. sambon får spunk;)

Har ni nåt tips på vart man kan hitta en lite billigare?

Kolla blocket efter en begagnad doomoo, garanterat prasselfri
  • JhjärtaK
    Mimipig skrev 2015-01-04 10:42:27 följande:

Recension av Doomoo gravidkudde: jag slog ju desperat till på en sådan igår för att få sova bättre. Den är även en amningskudde, så jag tänkte att det inte var pengar i sjön om den var en värdelös sängkamrat. Well. Efter att ha kommit över den första skumma känslan av att grensla och ligga och krama en tygkorv som är nästan lika lång som en människa så får jag ändå säga att det var rätt skönt att ha nåt stadigt att luta sig mot. Den gick inte att peta in lite under magen som stöd, vilket jag hade hoppats på, eftersom den är lite för kompakt (nån slags formbara minipärlor som stoppning, lite tempuraktiga) men jag sov faktiskt bättre än utan. Jag hoppas på mirakel för foglossningen nu. (Doomoos bild.) php6dxL0m39784.jpg

Härligt att du ändå var nöjd

När du använt den ett tag kommer du att kunna peta in den under magen också, kulorna plattas till lite så att det känns som att det blir lite mindre stoppning efter ett tag.

Kan dock inte rekommendera den som amningskudde tyvärr, för stor och otymplig enligt mig iaf. Jag köpte en Doomoo stl mindre (medium tror jag den kallas) och formligen älskade den!! (Och nej jag lovar, jag jobbar inte åt dem )

Min högsta önskan vore typ att Doomoo började sälja en tvillingsamningskudde, jag hade varit kund nr 1 kan jag säga, haha
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?