Inlägg från: JhjärtaK |Visa alla inlägg
  • JhjärtaK

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Min app säger 109 dagar idag men jag vet ju att jag inte kommer att gå ända till bf så jag längtar lite nu efter att få ett snittdatum och sen hoppas jag att bebisarna vill och kan stanna inne tills dess. Känns lite konstigt att få ett nästan "definitivt" bf

• JhjärtaK
    Trollunge85 skrev 2014-12-12 08:43:07 följande:
    Tänkte också förtidsrösta eftersom bf är dagen efter valet. Ja det blir lite jobbigt om alla står och hänger vid valrapporteringen istället för att hjälpa till med förlossningen. Vi kanske kommer få väldigt politiskt engagerade barn ;)
    Jag önskar verkligen att man fick förtidsrösta tidigare än 10 dagar innan valet! Har bf den 31/3 men dessa lär tas ut säkert 14 dagar innan dess men kommer de tidigare så lär vi ju vara på bb typ under tiden man kan förtidsrösta, eller än värre på neo om de små liven behöver lite extra hjälp :-/
  • JhjärtaK
    Skumbollen skrev 2014-12-12 12:41:23 följande:
    På östra här i Gbg kunde man förtidsrösta på sjukhuset sist det var val, säkert samma denna gång. :)
    Åh toppen!
  • JhjärtaK
    snö 81 skrev 2014-12-14 21:28:57 följande:
    Oftast tar du ju inte upp barnet om du är ute på vagnpromenad, men alla barn älskar ju inte att åka vagn så det kan ju hända att du får bära ungen på vägen tillbaka hem eller så.

Min dotter älskade att åka vagn sim pyttis, men jag känner många som fått bära bebisen och skjuta vagnen framför sig :)
    Haha, vi var en av de där som bar och puttade vagn Efter ett tag sket vi i vagnen och köpte en bra bärsele istället och gick ut med den istället. Sen började dottern tycka att det var bra att åka vagn igen vid ca 6-7 månaders ålder så vår liggdel är vääääldigt sparsamt använd
  • JhjärtaK
    laila88 skrev 2014-12-15 09:22:17 följande:

Provat rita i mobilen, med magbild som grund :)

phpD06eqE21305.jpg

Få se om bilden kom med nu :) lite roligt tidsfördriv

Fint! Vad är det för app du har använt?
  • JhjärtaK
    Kpax skrev 2014-12-15 21:00:57 följande:
    Åh vad bra, ska kolla upp det!

Frågan är om jag kan sova med en bebis i sängen, eller om jag blir för nervös. Annars tänkte jag att man kanske kunde ta bort en sida på spjälsängen och sätta ihop den med vår säng. Främst om jag ammar.
    Jag hade svårt att sova med dottern i babynest i vår säng. Vi hade tagit bort ena sidan på spjälsängen så att den stod dikt an vår säng och till och med det var för nära har jag insett såhär i efterhand . Nu blir det nog att ha bebisarnas spjälsäng bredvid vår men har inte bestämt än om vi tar bort ena sidan eller om vi låter den vara kvar och ställer den med ett litet mellanrum istället.

Vet några som ställt spjälsängen vid fotänden på sängen och då har både de och bebisen sovit bättre. Man får se vad som funkar när de kommer.
  • JhjärtaK
    Kpax skrev 2014-12-16 18:49:16 följande:
    Ja, det där med att inte ha spjälsidan kvar är väl egentligen bara praktiskt om man ammar på natten? Annars kanske det räcker med att stoppa in en hand för att ge närhet och tröst? Ger man flaska måste man ju ändå upp.
    Jag ammade länge på natten men liggammade aldrig så satte mig ändå upp men när man har öppet så kan man ju väldigt lätt titta till dem eller lägga en hand på dem utan att ligga alltför obekvämt .
  • JhjärtaK
    Mimipig skrev 2014-12-16 22:11:13 följande:

Hur sover ni? Jag tror inte jag kan ligga på rygg mer, mår lite illa av det och det börjar kännas obehagligt tungt på magen, som om jag hade staplat telefonkataloger på den. Är det den där nerven eller venen som är i kläm? I övrigt är sömnkvaliteten rätt kass - vaknar många ggr och drömmer mardrömmar nästan varje natt. Hur har ni det?

Nästan samma här, det är vena cava tror jag som trycks ihop och gör att man börjar må illa. Jag har dessutom foglossning vilket gör att höfterna värker på natten så vaknar minst en gång i timmen. Inte så många mardrömmar men de kommer då och då.
  • JhjärtaK
    snö 81 skrev 2014-12-17 08:20:07 följande:

Har blivit sjukskriven till 31/12 pga blodtrycket plus att jag även nu fått protein i urinen. Var och hämtade sjukintygen och förundras över vad läkaren skrivit - FK kommer aldrig gå med på detta intyg gissar jag :-/

Läkaren tyckte att jag behövde fortsätta vila och se att blodtrycket håller sig nere nu plus att jag ska till specmödra för vidare utredning om ev. havavdeskapsförgiftning. Allt detta står, men under orsak till nedsatt aktivitet står det att jag har huvudvärk och är trött och detta ger nedsatt uppmärksamhet och koncentrationsförmåga??!! Det är ju ändå inte det som är mitt problem...

Jag var inte alls övertygad av mitt läkarintyg heller men när jag pratade med fk så sa hon att min anledning till sjukskrivning var "så självklar" så att detta skulle inte bli några problem. Jag tror och hoppas att det är samma för dig!
  • JhjärtaK
    snö 81 skrev 2014-12-17 11:16:50 följande:
    Jag hittade på fk's sida. Har aldrig varit sjukskriven förut så jag hade ingen koll på hur man gör :)

Det är ju ännu några dagar kvar innan det går över från arbetsgivaren till FK så jag kan inte fylla i ännu. Men intyget har jag postat redan så jag vet att det kommer fram iaf.
    Det viktiga är att din arbetsgivare sjukanmäler dig till fk på den 15:e dagen. Oftast behöver de en kopia på läkarintyget då. Sen när de har sjukanmält dig så kan du gå in och ansöka om ersättning. Det är då du själv också skall motivera din sjukskrivning. Jag skrev mer eller mindre samma som läkaren hade gjort men tryckte mer på riskerna och anledningen till varför jag skall vara sjukskriven. Har ännu inte fått något beslut men jag hoppas ju att det kommer rätt så snart.
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?