Inlägg från: JhjärtaK |Visa alla inlägg
  • JhjärtaK

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Mimipig skrev 2014-11-28 22:56:37 följande:

Ang sammandragningar. Jag får dem aldrig när jag rör mig, utan bara i sängen och oftast när jag vaknar. De gör absolut inte ont och jag skulle mycket väl kunna missa dem om jag inte var uppmärksam, så lite känns de. Är det normalt då? De suger bara ihop bäbisen så magen blir liten, spetsig och hård.

Låter helt normalt. Sd man får när man vilar är inget att oroa sig för har jag förstått.
  • JhjärtaK
    Kpax skrev 2014-11-30 09:06:29 följande:
    Äh, i början kommer ju våran bo i vårat sovrum, det skulle kännas märkligt att ha henne i ett annat rum när hon är liten. Det måste väl vara vanligast att de inte använder eget rum första året typ?
    Det är nog vanligt men kan rekommendera att ha en riktig säng i något annat rum där den föräldern som inte "tar natten" kan lägga sig och sova. Guld värt om man är lättstörd såsom jag är ex.

Vi flyttade dottern till eget rum vid 9-10 månaders ålder men skulle gjort det mycket tidigare egentligen såhär i efterhand. Med dessa små får vi se när de får eget rum. Då måste vi först göra två rum utav vårt nuvarande sovrum men det blir väl om ett år ungefär skulle jag tro.
  • JhjärtaK
    snö 81 skrev 2014-11-30 15:50:50 följande:
    Jo, det är ju bra om man har ett sånt rum. Dessvärre har vi befintliga barn i alla sovrum i huset. Så vill man sova nån annanstans får det bli soffan i vardagsrummet i så fall :)
    Ja vi kommer också ha alla rum på övervåningen fyllda så vi tar nog och ställer en säng i övre vardagsrummet . Inte så snyggt men ack så bra att ha
  • JhjärtaK
    sommarstad skrev 2014-11-30 20:27:32 följande:
     Vi har en säng i ett annat rum, faktiskt själva i barnrummet. Vi gjorde om gästrummet till ett barnrum så vi lät sängen vi hade ståendes där stå kvar. På dagtid är det tänkt att det ska fungera som en soffa . Tänkte om vi får besök kan det vara skönt att kunna gå undan och amma i lugn och ro. :)
    Det är en jättebra lösning. Låt den stå kvar där sen även när barnet flyttar in för vill det ha sällskap på natten så är det bra mycket bekvämare att ligga i en riktig säng än att sitta/ligga bredvid spjälsängen på golvet/madrass

Vi har det så i dotterns rum. Hon har spjälsängen och sen står det en riktig säng parallellt med den (inte dikt an utan med en gång mellan). Men nu skall dottern få en riktig säng så då tar vi ut båda de andra. En spjälsäng åker in i vårt rum och den andra sängen får ställas ute i övre vardagsrummet som sagt
  • JhjärtaK
    tovemaja skrev 2014-12-02 05:31:38 följande:

heheh, +4kg? Jag är på +10 nu i v.28! Men gick å andra sidan upp 3 kg direkt första månaden. Men BM säger ingenting om vikten, jag mår bra och är öjd om det slutar på runt +20. Både syster och mor gick upp ca 30kg :)

Ja men kände samma sak! +4 är ju ingenting!

Jag ligger på +8 nu i vecka 24 och det känns ändå ganska lite då jag väntar två st . Kommer inte alls ihåg vad jag vägde samma vecka med dottern men där slutade jag på +21 kg till slut. Skall bli mycket intressant att se vad vågen slutar på denna gång
  • JhjärtaK
    Trollunge85 skrev 2014-12-02 08:04:23 följande:

Är det nån som vet förresten, det här med kudde till spädbarn. Var inne på en sida som sålde ekologiska produkter och där var det en kudde till 0-3 mån, någon som var till 6 mån (eller tills de vände på sig själva) och sen ytterligare någon kudde. Byter de kudde så ofta när de är små eller kan man ha en och samma kudde under deras första år?

De kuddar som är mot platt bakhuvud är fluffigare och skall därför inte användas sen när bebisen kan vända på sig. Efter det finns det plattare kuddar som kan användas och senare kan man använda lite vad som typ

Vi köpte babykudde till dottern, en till säng och en till vagnen men använder den till sängen först nu faktiskt då hon sov i ett babynest de första 5 månaderna och där får man inte ner en kudde. Hon fick inte platt bakhuvud alls då hon oftast låg på sidan och sov.
  • JhjärtaK
    snö 81 skrev 2014-12-02 17:43:42 följande:
    Min dotter låg oftast på sida och sov och det fick jag minsann order av BVC-tanten att se till att hon inte gjorde för det syntes tydligen på huvudformen.

Träffade en mamma som låtit sin son ligga i babysittern typ hela första halvåret och det syntes rejält på bakhuvudet :-/
    Så olika det kan bli. Syns inte alls på hennes huvudform men håller man lite koll så är det nog ingen större fara tror jag inte eller så har vi vara varit förskonade
  • JhjärtaK

Vecka 24 idag och vågen står på +8,5 kg i jämförelse med min normala vikt. +5,5 kg om jag jämför med inskrivningen. Känns som en rätt så bra viktuppgång ändå mtp att jag väntar två st och att gå ner det gör jag säkerligen så småningom även om jag inte kommer att amma.

Är sjukskriven 50% men känner ärligt talat att det inte räcker till. Kommer ändå inte hem förrän vid 14.30-15 och då är det bara en timme kvar tills dottern skall hämtas på förskolan så så mycket extra vila har det verkligen inte blivit hittills! Hoppas på att nästa vecka blir lite lugnare för jag är trööttt just nu! Såklart hjälper inte luftrörskatarren till men hostan från den är seglivad som tusan! Tar iaf min sista antibiotikatablett idag, alltid något.

Bm-besök imorgon och kanske får jag ett första sf-mått! Skall bli intressant att se vad det hamnar på....

• JhjärtaK
    Villhaenbebbe skrev 2014-12-02 18:58:38 följande:

Vecka 24 nu, magen växer så det knakar! :) var hos BM igår och mätte magen, den låg i övre delen av kurvan men fortfarande inom det normala. Fick även väga mig för första gången sen inskrivningen, och till min förvåning hade jag bara gått upp 3kg. Trodde jag hade gått upp minst 7! Haha. Men det beror nog på att jag åt dåligt i början pga illamående och hade problem med njuren, då åt jag också mindre.

Lyssnade på lillen också, han ligger på 150 slag/min :) hur går det med era magar??

phpaSTM0l78849.jpg

Verkligen jättefin mage!
  • JhjärtaK
    snö 81 skrev 2014-12-03 16:19:27 följande:

Det här med viktuppgång och viktnedgång är rätt intressant. Ser att flera skriver om amning och viktnedgång.

Jag hade inbillat mig att jag skulle tappa allt av att amma, min mamma hade ju gjort det och såklart skulle ju jag också det!

Gick inte ner ett gram av att amma, snacka om att jag blev besviken :)

Vilket antiklimax! Jag rasade i vikt efter förlossningen, vet inte om det berodde på amningen eller något annat. Lär väl få veta nu när jag inte kommer att amma, kanske står det helt still på vågen denna gång :-O
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?