Inlägg från: JhjärtaK |Visa alla inlägg
  • JhjärtaK

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

I väntans tid eller inte skrev 2014-11-17 16:27:41 följande:

Jag har också problem med nästäppa och i bihålorna. Min barnmorska sa att det kan hålla i sig hela graviditeten men att ha nässpray till hands för att underlätta.

Vi har köpt en Bugaboo Buffalo för att både kunna ha den på landet/ offroad och i stan. Känner mig jättenöjd med valet och har tittat runt hur mycket som helst. Köpte den på underbara barn mässan tidigare i höstas och fick den lite " billigare".

Jag tänker mig att i mars kan det vara väldigt kallt så åkpåse m dun verkar vara ett bra alternativ. Man kan ju köpa både en tunnare samt en tjockare.

Någon som har info om pops vindoverall?

En tanke som jag har är att hur resonerar ni kring stl 44? Eftersom benisen växer så fort att man köper en eller två stl för stort för att spara pengar?

Till dottern köpte vi inget i stl 44 och det behövdes ej heller. De flesta bebisar är ju längre när de föds än 44 cm långa. Stl 50 fungerade utmärkt men 56 var löjligt stort

Denna gången kommer jag köpa några plagg i stl 44 men det är för att tvillingar generellt kommer tidigare och dessutom är mindre är enlingar så denna gång kanske det behövs.

Vi hade en vindfleece från pop till dottern. Bra tycker jag med överdragbara ärmar och ben så slipper man krångla med vantar och extra strumpor. Dock är pop stooora i storlekarna och dottern fullkomligt badade i sin stl 56 . Om jag skall säga något negativt så är det väl att den är lite "styv" i materialet och inte så mysig, sen dyr dessutom.
  • JhjärtaK
    Sooli skrev 2014-11-17 16:38:35 följande:

Jag tycker att en bra nässköljare är räddningen för bihålor och näsa. Slutat använda nässpray för länge sedan. Lite salt utan jod och bikarbonat som är slemlösande i. Det är otroligt skönt efteråt! Ett tips.

Jag får leta fram min nässköljare helt klart! Visste inte att bikarbonat var slemlösande. Hur mycket tar du till säg 2 dl vatten?
  • JhjärtaK
    Skumbollen skrev 2014-11-17 18:39:36 följande:
    Håller med övriga när det gäller strl 44, det är inget du behöver investera i. Om du har sett JhjärtaK :s inlägg angående storleken så tror jag att hon shoppar den sizen eftersom hon väntar tvillingar. (Rätta mig om jag har fel JhjärtaK :) )

När sonen föddes var han 55 cm så storlek 50 var inget för honom utan han hoppade i strl 56 direkt :)

Jag har flera vänner med Buffalo som är jättenöjda, hoppas ni blir det med.
    Helt korrekt
  • JhjärtaK
    Sooli skrev 2014-11-17 22:32:36 följande:
    Vet inte hur mycket det är i en sådan men 2 dl låter nog rimligt. Till det har jag ett kryddmått.
    Tack! Tror du bakpulver fungerar lika bra eller bör man använda bikarbonat? (Har aldrig riktigt förstått skillnaden )
  • JhjärtaK
    Sooli skrev 2014-11-17 22:35:03 följande:
    Välkommen! Fundera på vilka behov ni har för vagnarna kan vara så olika. Jag rekommenderar att kolla på www.barnvagnsblogg.com
    Jag har googlat mig förstörd och inser att vår önskevagn inte existerar

Hade jag fått välja fritt så hade jag satt ihop följande kombo:

Bugaboo donkey duo chassi

Emmaljunga double Viking handtag fast med möjlighet att vända det åt båda hållen likt Teutonia BeYou

Teutonia BeYou hjul

Teutonia varukorg

Urban Jungle stora tvillingliggdel

Emmaljunga Viking sittdelar precis i början och sen Teutonia sittdelar när de kan sitta bättre.

Suffletter som går att fälla lika långt som de nya från Bugaboo

Total vikt under 16 kg

Ja som sagt, vår drömvagn existerar inte . Tänk om man kunde vinna någon "designa din egen barnvagn"-tävling, det hade varit himmelriket
  • JhjärtaK
    Kawinna skrev 2014-11-17 22:42:41 följande:
    Det var lite så vi tänkte också smile1.gif

Får tacka tråden för infon om lufthjul, hade ingen aning om att snön fastnar på de andra!
    Jag tycker inte att snön har fastnat på våra hjul på vår Teutonia BeYou och de är inte klassiska lufthjul iaf. Man får tänka på att lufthjul kan man få punka på så en pump är bra att ha med sig när man är ute och går
  • JhjärtaK
    sommarstad skrev 2014-11-18 20:38:50 följande:

Detta moderskapsintyg man får, visst är det mening att man ska skicka in det va? Jag har ett som jag fick inför min bröllopsresa men sen har jag glömt det helt. Vad gör jag nu med detta? Skickar till försäkringskassan va?

Du skickar in moderskapsintyget till försäkringskassans inläsningscentral i Östersund och sen får du papper tillbaka där du skall ange anställning och inkomst mm så att de kan beräkna din sgi. När du skickat in de papprena så får du ett besked om sgi och efter det kan man ansöka om gravidpeng, föräldrapeng osv.
  • JhjärtaK

Vecka 22 idag, whoho!

Vad som inte är whoho dock är att jag gått in på förkylning nr 2 nu direkt efter att förkylning nr 1 från förra veckan hade börjat bli bättre. OCH dottern är också förkyld så det blir vab för mig imorn (när jag själv är sjuk, ser veeerkligen fram emot detta...)

• JhjärtaK
    LillLouise84 skrev 2014-11-19 15:22:07 följande:
    Jag känner igen det där. Jag har haft ont i halsen till och från i 8 veckor, plus gravidnästäppa. Idag är det vab här också då dottern har hög feber och det klassiska dagis snoret.
    Ja usch för dagissnor och feber! Precis samma här men febern är nu på gränsen "icke-feber" men hennes ögon är lite kletiga. Inte röda men funderar ändå på om det kan vara början på en ögoninfektion? Hon har aldrig haft någon så jag är lyckligt omedveten hittills
  • JhjärtaK

Var hos bm idag och allt såg bra ut. Tv 1 hade 140 i puls och Tv 2 hade 145. De var lite svårare att hitta idag och rörde runt mycket därinne och sparkade och höll på

Mitt hb var åt det lägre hållet på 110 så jag ökar till två niferex varannan dag och en varannan dag så får vi se om det gör att hb stiger.

Blodsocker på 6,2 vilket är högre än vad jag har i vanliga fall men bm sa att det berodde nog på infektionen jag har i kroppen och att det ändå var ett bra värde.

Blodtrycket var 110/55 så lågt vilket ju är bra, puh!

Jag blir sjukskriven 50% fr.o.m. måndag då jag nästan är i vecka 23. Kroppen har börjat säga ifrån att nej nu får du ta det lugnare och jag tänker lyssna för jag skulle aldrig kunna förlåta mig själv om jag fortsatte i full rulle och det sen gjorde att de kom för tidigt.

Hon mätte inte sf-måttet men det är nog inte åt det lägre hållet då det i väntrummet kom ut en annan bm och frågade om det var någon som hade bokat tid för inskrivning och när ingen sa ja så frågade hon var och en och när hon kom till mig så tittade hon på magen och sa "ja nej du har ju inte bokat tid för inskrivning", haha!

Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?