Inlägg från: JhjärtaK |Visa alla inlägg
  • JhjärtaK

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

sommarstad skrev 2014-11-10 19:47:50 följande:

Är på toppen humör idag! Har fått glada nyheter, för lääänge sen i tråden skrev jag att jobbet krånglade för mig och inte kunde ge mig klara besked ang min tjänst. Det var som sagt längesedan så tror ingen minns :P  . Har iaf jobbat som inhyrd på ett företag i över 7 månader och jag har väntat sen i sommras på besked om jag får vara kvar. Idag fick jag äntligen besked om att jag blir anställd av företaget och för dessutom mer i lön. Normalt sett går de flesta från bemanningsföretaget ner i lön när de blir anställda av företaget men för min del så går jag upp i lön. Blev riktigt förvånad och mycket glad :) De pratade väldigt väl om mig och mina idéer jag kommit med så det känns riktigt bra. De planerar även att ta in en vikarie för mig ganska snart så att den hinner sätta sig in i arbetet utifall att jag måste gå tidigare än planerat. I dagsläget finns dock ingen plan om när jag ska gå hem. Har BF 2/3. 

Imorgon börjar föräldragruppen och jag får gå utan maken men jag har lite mer koll på hormonerna nu så det känns okej även om jag tycker det är synd att maken missar det hela. Han tycker själv att det känns väldigt tråkigt. 

På onsdag har jag tid hos BM och hoppas att det är dags att lyssna på hjärtat. Förstått det som att ni är flera som gjort det redan men vi har inte gjort det alls ännu, men det är ju olika från landsting till landsting. Jag har dock fått sett hjärtat slå på RUL men skulle vara så häftigt att få höra. 

Jag kommer ihåg

Toppen att det löst sig så himla bra till slut efter mycket om och men

Det är häftigt att höra hjärtljuden tycker jag iaf. Jag ligger och fånler hela tiden och hade gärna legat där länge och bara hört på det "galloperande" ljudet.
  • JhjärtaK
    tovemaja skrev 2014-11-11 10:06:35 följande:
    tack... men det är ett nattlinne jag håller in bara :)
    Haha, sådär snygg är jag då inte i min pyjamas väldigt fin mage och ser helt "normalstor" ut tycker jag

Det där med TUL skall man ta lite med en nypa salt. Tror att vi med dottern fick -13% men hon vägde nära inpå 3,5 kg när hon kom så helt normalviktig. Magens storlek beror nog mer på hur man bär barnet och var moderkakan sitter samt hur man ser ut rent anatomiskt inuti kroppen liksom (och om det är första barnet eller ej).
  • JhjärtaK

Här är min mage i vecka 21 (nåja, imorgon är det vecka 21 iaf )

De kommentarer jag fått är att den är liten för att dels vara omföderska och dels innehålla två små men vet med erfarenhet av förra graviditeten att snart kommer någon annan kommentera raka motsatsen, haha

• JhjärtaK
    Misty W skrev 2014-11-11 18:00:11 följande:

Hej hej alla glada preggo mammor ;)

Jobbat så mycket så jag har läst ikapp ca 10 sidor nu.

Jag mår ganska bra men har fått en stor mage redN. Är i v.23+0 idag och kände av kroppen/graviditeten idag efter mitt arbetspass.

Jag skickade in min ansökan ang graviditets penningen idag. Jag jobbar som USKA på ett demensboende där det inte finns någon möjlighet att omplaceras. Så jag kommer att gå på ledighet/semester den 19/12 fram till det datumet som GP godkänner.

Ska på smittsammas imorgon så hoppas att jag blir godkänd ett snitt även denna gång, vilket jag borde pga stora barn.

Måste även göra en glukosbelastning om några veckor eftersom mitt andra barn vägde över 4.5kg.

Vad det gäller amning så har jag inte ammat mina 2 barn. Med dottern så fick jag inte nån mängd mjölk som funka och sen blev jag sjuk. Och med sonen hade jag hur mycket som helst men han fattade inte hur det funka. Jag älskar ersättning och mina barn är friska , hela och fungerande. Man gör det man känner är bäst för sig själv och sitt barn!

Vilka nappflaskor tycker du har funkat bäst precis i början? Är "anti-kolik" bara ett försäljningsknep eller är de bättre tror du?

Hoppas samtalet går bra
  • JhjärtaK
    snö 81 skrev 2014-11-12 09:16:02 följande:
    Jag funderar också på vilka flaskor som är bäst?! Känner mig helt grön på detta område.

Min brors fru fick ingen mjölk när dom fick barn så dom flaskmatade och jag tror dom använde MAM. Men om dom är bra vet jag inte... :)
    Jag har hört om MAM och speciellt om deras anti-kolikflaska. Jag har iaf en kompis som enbart flaskmatat, får fråga henne men tror att hon använde Philips Avent och de hade vi och jag tyckte inte om dem speciellt mycket.
  • JhjärtaK
    Skumbollen skrev 2014-11-12 09:34:41 följande:

Ser att många pratar flaskor här inne, när det gäller att få barn (eller mitt barn iaf) att ta flaska så känner jag mig som en expert :) eftersom vår son föddes hjärtsjuk så låg vi inne på sjukhus de första månaderna av hans liv. Han kunde inte amma eftersom hag inte fick lägga honom intill kroppen. Där hade de en minimimängd han skulle få i sig annars skulle de sätta sond, så vi kämpade kan jag säga! Lättast för honom att ta var mams antikolikflaska vi hade storlek två på nappen ganska så direkt eftersom ettan är så trög för att det skall likna motståndet i bröstet så man kan växla om man vill. Men eftersom det inte var aktuellt så körde vi på med storlek två för att underlätta ätandet.

I början hade han svårt att ta flaskan och då fick han den minsta mam-nappen i munnen medan vi sprutade in maten i mungipan, efter nån dag hade han fattat grejen.

Somnar bebisen vid flaskan lätt så är det toppen att massera i handflatan ganska hårt, eller vid käkbenet för att trigga sugreflexen.

De flesta bebisar blir förstoppade av ersättning så det kan vara bra att förbereda innan med en rumptermometer, windi-pysventil, Semper magdroppar, värmedynor mm. Googla förstoppning-ersättning så märker ni :)

När jag inte orkade pumpa brösten längre gick vi över tull nan, men där finns det ju En uppsjö av märken, vi valde nan för att det var det de hade på de flesta seveb/eleven, bensinmackar etc. Man ville ju inte det skulle krisa om man missat packa något! Samma med mam-flaskorna, de finns ju på många ställen, till skillnad från tex dr Brown, en sån flaska vill man inte råka glömma hemma ;)

På sjukhuset använde de flaskvärmare, något vi trodde vi skulle klara oss utan hemma, men jäklar vad smidigt det är jämfört med termos/micro! Bästa 200kr vi investerade i :)

Väldigt bra tips! Vad är en flaskvärmare? Är det typ som en termo"handske" som man sätter runt flaskan eller är det något som värmer flaskan från kall till varm?
  • JhjärtaK
    snö 81 skrev 2014-11-12 11:32:17 följande:
    Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter!

Fattar jag det rätt att storlek ett på nappen mest är för dom som sen ska övergå till amning sen. Kanske ska förbereda mig med nivå två rätt omgående då kanske eftersom det bara blir flaska hos oss.

Även när man ammar vill bebisen gärna somna, jag satt jämt och masserade handen på min dotter när jag ammade henne :)

Flaskvärmare ska jag kolla upp - det lät spännande :)
    Ja gud, masserade händer och fötter och klädde av henne och killade henne under fötterna men hon somnade ändå den lilla sketungen och vaknade sedan knappa timmen senare och ville ha lite mat igen till mitt stora förtret, haha och nu skall jag lyckas med att hålla två st vakna tillräckligt länge för att få i sig en vettig mängd, puh!!
  • JhjärtaK
    Skumbollen skrev 2014-11-12 16:18:04 följande:

Flaskvärmaren håller vattnet i rätt temp hela tiden och går på el :)

Vad det gäller nappstorleken på mam-flaskorna så går de från 1-3 och X ju mindre storlek desto mindre rinner det igenom "av sig själv" ettans napp skall vara jämförbar med bröstet och är därför bra för dem som vill kombinera amning/flaskmatning. Karl fick kämpa med maten när vi hade den så vi bytte till tvåan och då orkade han äta större mängder istället för mindre och ofta. När gan var runt fem månader bytte vi till treans napp och nu när han äter välling är det X som gäller, vällingen är ju så mycket tjockare så det behövs ett mycket större hål.

Idag kom kläderna från next.uk och jag blev så himla glatt överraskad på kvalité, leveranshastighet och priser så jag vågar varmt rekommendera sidan. Man byter till SEK längst ner på första sidan för er som vill kika. Dessa tre pyjamasar var av jättemjuk tjockare bomull och fint sydda, trepack kostade 170kr phpIui1gr24421.jpg

Åh så fina! Och med fötter också, stort plus enligt mig

Därifrån kommer jag definitivt beställa. Vet du om de hade prematurstorlekar (eller stl 44, vet inte om det anses vara prematur eller inte)

Och ja, vad hade ni/har ni för märke på er flaskvärmare? Låter ju riktigt bra
  • JhjärtaK
    snö 81 skrev 2014-11-12 19:48:04 följande:
    Den där Liberoväskan som folk får på BB verkar ju himla bra. I mitt landsting delar dom inte ut reklamprodukter och den går ju inte att få på nåt annat sätt :(
    Jo men kan man inte kontakta SCA (som tillverkar Libero) så skickar de den hem till en eller så hämtar man ut den innan förlossningen?
  • JhjärtaK

Hemkommen från UL och jag fick så många bilder denna gång! Lite varierande kvalitet men kul att få så många oavsett

Tvilling 1 visade upp sig bra medan tvilling 2 inte var lika med på noterna men gick en suddig bild av henne iaf (den översta där man kan skymta tvilling 1 också med ansiktet framifrån, scary!)

Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?