Inlägg från: JhjärtaK |Visa alla inlägg
  • JhjärtaK

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

tovemaja skrev 2015-01-06 11:03:04 följande:

jag mår rätt bra, lite mild foglossning och sover sämre, men annars som vanligt. Jag väljer ändå att gå hem 6/2 (utan ersättning) för att vila upp mig ordentligt och "boa" :) Kommer innan dess att missa massor på jobbet pga. föräldrautbildning, profylaxkurs, BM besök osv. Minst 1gång/vecka är jag borta..

Känns märkligt att jobba när man är så splittrad! Sedan inser jag ju att det är en lyx att gå hemma 3 veckor (om än som fattiglapp) men vill så gärna njuta fullt ut av denna graviditet som vi längtat så efter!

Du kan ta ut föräldrapenning innan barnet är fött.

Tycker du gör helt rätt som går hem och boar, den tiden innan första barnet kommer aldrig igen
  • JhjärtaK
    sommarstad skrev 2015-01-06 17:09:07 följande:
    Du har ingen semester att ta ut? Jag tänkte gå hem två veckor innan och tar det då som semester. Även om jag inte har hunnit jobbat ihop alla semesterdagar så är ju föräldraledigheten semestergrundande (om jag fattat rätt) så man får ju ihop semesterdagar under året.
    Bara de tre första månaderna på föräldraledigheten är semestergrundande tror jag men kolla upp det för säkerhets skull.
  • JhjärtaK
    Kpax skrev 2015-01-07 07:15:10 följande:

Igår jobbade jag sista dagen, men självklart vaknade jag skittidigt idag i alla fall.

Hur som helst, tre personer på jobbet har berättat att de eller en nära vän också skulle gå hem 6-8v innan bf, men att de bara hunnit vara hemma två veckor innan bebisen tittat ut.

Igår hade jag lite mensvärk två gånger i samband med sd, och började noja. Jag är inte orolig nu, jag känner bebisen som vanligt och sådär.

Men hur vet man när något är på gång? Fixerar de sig alltid? Känner man det alltid? Har man alltid en massa förvärkar?

Det är nog omöjligt att säga tyvärr

Jag kände inte av några förvärkar alls med dottern. Åt på restaurang kvällen innan hon kom och vaknade av värkar vid halv sju på morgonen, som jag trodde var förvärkar. Hon tittade ut vid halv nio samma kväll men mitt på dagen vid kl 14 trodde jag fortfarande att det hela inte hade kommit igång "på riktigt" än men var då 5 cm öppen och tappen helt utplånad

Ang fixering så gör de oftast det om man är förstagångsföderska. Dottern fixerade sig i vecka 32 typ och låg verkligen och tryckte långt ner i bäckenet, det kändes däremot kan jag säga! Liksom ilade i blygdbenet och genom slidan.
  • JhjärtaK
    Lejonhierta skrev 2015-01-07 10:18:47 följande:
    Nej det är 180 dagar som är semestergrundande (samma som vid sjukdom)
    Aha, bra att veta, tack
  • JhjärtaK

Vecka 29 idag, whoho!! Detta var mitt första riktiga "mål" så känns skönt . Nästa är om två veckor när jag gått 30 fulla veckor och sen 33 fulla veckor (då kan bebisarna ev klara sig utan cpap och behöver "bara" värmebädd) och sen 37 fulla veckor då de är färdigbakade

Villhaenbebbe: jättefin mage tycker jag, inte helt olik min egen även om min är högre upp

• JhjärtaK

Usch, jag börjar nojja över att vara ifrån dottern under bb-tiden . Jag har inte varit ifrån henne mer än ett drygt dygn tillsammans med min man. När mannen varit hemma har jag varit borta i fem dagar som mest. Känns så himla jobbigt när vi dessutom inte har någon klockren barnvakt till henne.

Någon mer än jag som oroar sig över bb-tiden mtp syskon?

• JhjärtaK
    Kpax skrev 2015-01-07 10:44:28 följande:
    Okej, det var bra råd! Känns tryggt att man knappast kommer missa det, det är väl heller inte så vanligt med extremt snabba förlossningar hos förstföderskor.

Det kanske finns nån app man kan använda för att klocka värkarna förresten, det ska jag kolla. Gillar när det inte är så mycket en bedömningsfråga, utan mer "si och så många minuter mellan värkarna innebär att du ska åka in".
    Jag hade en värk-app som var jättebra. Har fortfarande datan från dotterns födelse där i, känns så mysigt

Den heter Värktimer och har en gravidmage med en klocka på som bild.
  • JhjärtaK
    Kpax skrev 2015-01-07 16:06:52 följande:
    Jag hittade den inte, den kanske bara är för iPhone? Hur som helst hittade jag en annan gratis, den funkar säkert :)
    Ja jag har iPhone så kanske bara finns för den . Bra att du hittade en annan!
  • JhjärtaK
    Kpax skrev 2015-01-08 11:47:44 följande:

Jahapp, var hos bm idag för en extra sf-mätning. Måttet blev 26,5, vilket är exakt samma som för över en månad sedan. Jag fick tid för ultraljud imorgon så det kan kolla om något är fel, eller om förrförra mätningen bara var missvisande.

Magen växer, det är jag ganska säker på, och hjärtljuden var bra, och mina värden är också bra. Hon rör sig som vanligt, så jag hoppas allt är okej.

Skönt att du fick tid imorgon och som många redan sagt, sf-måttet är verkligen godtyckligt. Det kan också stå still pga att bebisen lagt sig i tvärläge exempelvis då den tänjer ut livmodern på bredden snarare än på längden. Och ta viktuppskattningen med en stor nypa salt, dottern beräknades väga -13% men var helt normalviktig vid födseln medan en kollegas dotter beräknades väga drygt 3 kg men vägde 2,3 kg dagen efter den viktuppskattningen
  • JhjärtaK
    klown skrev 2015-01-08 19:08:09 följande:

Hej!

Ny här men har spanat ett tag på denna feed och tycker så mycket om att läsa om er som liksom jag ska föda i Mars. Härligt att ha ngt gemensamt med en massa främmande kvinnor runt om i landet. Behöver få ventilera mig lite.

Jag är i v 33 med mitt första barn. Har beräknad bf 1a Mars. Har gjort 5 st ivf-försök och det visade positivt nu på det sista försöket. Det har varit en helvetestid ( läs år) med sprutor och hormoner, som påverkar en både psykiskt och fysiskt men vi är så klart helt överlyckliga över att det verkar ha funkat denna gången. Hade helt ställt in mig på ett barnlöst liv.

Från att gå från det ena till det andra så har graviditeten varit fruktansvärd. Har kräkts varje dag sen vecka 9 och har haft dåliga värden, anemi och ont precis överallt.

Har precis blivit heltidssjukskriven vilket både känns skönt men också ångestfyllt. Tycker att det känns så svårt att vara borta från jobbet. Att jag sviker mina medarbetare och att jag är en svag person som inte klarar av det som typ alla andra kvinnor verkar klara av utan problem.

Nu är jag så sjukt trött på detta och vill bara föda ut ongen och kunna gå vidare i livet, utan konstanta krämpor, illamåeende, deppighet och ångest. Vill känna den glädjen som andra blivande mödrar gör. Jag har så svårt att göra det för jag mår så dåligt och har svårt att se ett slut på det hela.

Hur ska jag klara av tiden som är kvar?! Så rädd att jag ska deppa ihop totalt här hemma.

Kram Kate

Välkommen och grattis till bebisen!

Det låter som att du skulle behöva prata med någon om hur du känner. När man haft det så jobbigt både innan och under graviditeten är det såklart väldigt svårt att glädjas. Prata med din bm och be att få kontaktuppgifter till den psykolog som är kopplad till din mvc. Hos dem går man gratis.

Jag skall själv till en psykolog i nästa vecka och prata ang min oro över hur det kommer att bli för dottern nu när hon får syskon och ev två förändrar som kommer att vara helt utmattade av sömnbrist. Jag förutspår att jag kommer att lipa en hel del men det är alltid bättre att prata om sådant här och få ventilera sina känslor.
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?