Inlägg från: JhjärtaK |Visa alla inlägg
  • JhjärtaK

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

sommarstad skrev 2015-01-04 21:25:29 följande:
    aha det är så de gör vid vaginalfödsel. Jag funderade på det dr för ett tag sedan men glömde att googla det sen. 

På tal om tvillingar så är min farmor nästan besviken på att jag inte väntar tvillingar utan bara väntar ett barn. Hon tycker nämligen att det skulle vara så kul med tvillingar. Själv tycker jag att det räcker gott och väl att börja med en. Alltså det är inte så att hon nämnt det en eller två gånger att det skulle vara roligt med tvillingar utan hon nämner det typ jämt vi pratar om barnet. Sist var hon på besök och påpekade att eftersom vi både har vagga och spjälsäng finns det gott om plats för två och det är ju sant men jag kan ju knappast hjälpa att jag bara har ett barn i magen Tungan ute  Detta barn blir dessutom första barnbarns barnet så jag tycker det borde räcka med att starta med en. Vet verkligen inte varför hon är så insöad på tvillingar då vi aldrig haft några i släkten (inte heller min make). Men vem vet vad en 80-årig tant tänker Skrattande
    Haha! Ja lite äldre har ju en tendens till att snöa in på saker

Men det räcket gott och väl med ett barn som första barnet kan jag intyga
  • JhjärtaK
    Mimipig skrev 2015-01-05 09:44:02 följande:

Tipsa mig! Vi har fått låna en bil idag och ska åka till IKEA vid 15-snåret. Vi har bara en sak på listan - byrån Malm som vi tänker använda som skötbord i badrummet. Men vad mer bör jag passa på att införskaffa? Hit me!

Ja små handdukar i frotté som heter Krama, köp två förpackningar minst, de går åt

Spjälskydd kanske? Vi köpte deras vita och sen sydde mormor ett överdrag i roligare tyg.

Madrass till spjälsäng.

Kommer inte på något mer, vi har köpt det mesta från Ullared som generellt har bättre priser men inte alla som bor i närheten såklart
  • JhjärtaK

Blev idag mycket glatt överraskad av vården, inte alla dagar det sker

Var inne för uppföljning på Östra i Gbg och först får man träffa bm som tar tryck, urinprov etc och när hon är klar så säger hon att ja, det kommer ju att bli en lång väntan för läkarna börjar inte förrän kl 8.30 och sen har de möte och sen blir det efter prioritering. Ja det är väl helt ok säger jag, bara jag inte missar min UL-tid kl 10.30. Det skulle nog inte vara några problem säger bm och jag går ut i korridoren igen. Precis när jag kommer ut så frågar en läkare om jag är jag så så lång blev den väntan, haha

Var klar kl 8.40

• JhjärtaK

Nu är de över ett kilo, whoho! 1061 g respektive 1161 g

Tv 1 följer sin kurva rätt så precis, -12% denna gång (-13% förra) och Tv2 har tjockat till sig lite så -4% (-10% förra).

Båda hade gott om fostervatten och fyllda urinblåsor samt normala fostervattenrörelser så tummen upp!

Dagens läkare dock kändes lite sådär gällande interaktionen. Han blev väldigt stressad när vi frågade när man bestämde snittdatum och började ifrågasätta varför de skulle snittas så jag fick dra hela historien om min förlossningsskada och sen så sa han att det ändå var bättre om vi bestämde detta med en annan läkare som vi diskuterat det med tidigare (och som rekommenderade snitt).

Jaja, skall till den läkaren om en månad och är i vecka 32 då så det blir väl rätt lagom.

• JhjärtaK
    Skumbollen skrev 2015-01-05 13:57:52 följande:
    Vad skönt! Var det Fritz ni träffade?
    Nej det måste nog vara den enda kvar som jag inte träffat ännu, haha

Det var Jacobsson (kan hetat Bo i förnamn).
  • JhjärtaK
    pink76 skrev 2015-01-05 14:14:04 följande:

Hej

En tanke om foglossning. 

Om foglossning betyder att fogarna mjukas upp inför förlossningen, betyder det då att förlossningen går smidigare när man har foglossning?

Det kanske skulle vara en liten tröst när man har så ont.

Om det ändå var så

Nej alla har foglossning som jag förstått det men bara vissa har ont av den, jag själv är en av dem
  • JhjärtaK
    Skumbollen skrev 2015-01-05 18:13:36 följande:
    Ja Bo! Han har vi träffat ett på gånger, har iof. Gillat honom ,trots den lite förvirrade framtoningen ;) ) min favorit är helt klart Ulla-Britt annars.
    Ah, ännu en jag missat . Gillade honom helt ok men han blev verkligen otroligt stressad när vi frågade om när snittet skulle planeras, haha

Min favorit har varit en nästan pensionerad läkare vid namn Holst (kvinna, kan varit Marianne??). Gillade henne skarpt då vi fick åtta(!) st foton men mest för att hon berättade vad hon tittade efter och vad hon mätte. Mycket pedagogiskt och jätteintressant tycker jag

Sen så gillar jag även Dagmar, hon kan låta barsk men också så himla uppmuntrande och omtänksam på samma gång liksom.

Bokström som vi hade senast var ruggigt effektiv, också uppskattat nu när det börjar bli riktigt obehagligt att ligga raklång på rygg
  • JhjärtaK
    Mimipig skrev 2015-01-06 08:35:28 följande:
    En fråga - vem och hur bestäms det om man kan få ersättning av FK innan barnet är fött? Jag har glatt sagt att jag jobbar 100% tills bf men nu börjar jag känna mig allt tröttare och har ondare i kroppen och foglossningen. Att jobba 80% kanske vore något... Kan man det? Och vad krävs?
    Du kan bli 25% sjukskriven. Det som behövs är att en läkare skriver ett läkarintyg som skickas till fk (oftast elektroniskt). Sen på dag 15 måste din arbetsgivare sjukanmäla dig till fk (kan även det ske elektroniskt). De behöver då oftast en kopia av läkarintyget. Och sen när de har gjort det kan du gå in och ansöka om ersättning och sen är det fk som beslutar om du är berättigad till ersättning eller inte.
  • JhjärtaK
    Mimipig skrev 2015-01-06 09:14:29 följande:
    Det låter ju som en No-brainer att du ska få gravpeng med det tunga jobbet. Jag kan knappt lyfta en handväska med min foglossning. Men mitt jobb är stillasittande vid en dator, så lätt det kan bli, rent fysiskt. Är det ens lönt att undersöka om jag kan gå ner i tid då?
    Jag hade ett kontorsjobb när jag väntade dottern och blev ändå 100% sjukskriven de sista 4 veckorna innan bf pga foglossningen. Fick ett mkt bra läkarintyg från den läkaren som var kopplad till min mvc. Han var fantastisk.
  • JhjärtaK
    Mimipig skrev 2015-01-06 09:50:00 följande:
    Det låter som komplicerat. Vad händer om FK säger nej? Då sitter jag hemma utan ersättning, eller pallrar mig snällt till jobbet igen?
    Säger de nej går det att överklaga men man riskerar ju att gå hemma utan att få något tyvärr. Jag har dock inte hört om någon på senare år som blivit nekade sjukskrivning pga svår foglossning. Mitt stora problem var att jag inte kunde sova på nätterna några längre stunder vilket gjorde att jag behövde dagarna för att vila upp mig.
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?