• Kpax

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Skumbollen skrev 2015-01-07 09:41:53 följande:

De riktiga värkarna startade och eskalerade på ganska fort i styrka och täthet. När jag ringde in till förlossningen och frågade... Men när skall vi åka? Så svarade hon att när det är dags att åka in så undrar du inte det längre :) antingen gör det så ont att du inte står ut mer, eller blir man orolig och otrygg och då skall man inte heller vara kvar hemma utan åka in på en koll åtmindstånde. Bra råd tyckte jag :)

Förvärkar är väl värkar som inte kommer regelbundet och därmed inte gör någon verkan som jag fattat det :)

Okej, det var bra råd! Känns tryggt att man knappast kommer missa det, det är väl heller inte så vanligt med extremt snabba förlossningar hos förstföderskor.

Det kanske finns nån app man kan använda för att klocka värkarna förresten, det ska jag kolla. Gillar när det inte är så mycket en bedömningsfråga, utan mer "si och så många minuter mellan värkarna innebär att du ska åka in".
  • Kpax
    tovemaja skrev 2015-01-07 09:43:23 följande:

Varit hos virriga BM för första ggn på länge. Alla värden toppen, skönt! Hjärtljud 140 och SF mått 30... Det gör att jag hamnar precis på mittenkurvan fortsatt :)

Dock tyckte BM att jag var svullen... Jag märker lite av det själv men tycker inte att det är så farligt... Men hon testade i alla fall för äggvita också. Dock såg allt bra ut.

Känns overkligt att ha bokat in BM besök till och med v.42 nu!! Shit!

Skönt! Jag ska tillbaka för en extra sf -mätning imorgon eftersom måttet blev så missvisande sist. Det som gör mig lite orolig är att det var jag som frågade om inte 24 var väldigt lågt, och först då började hon titta mer ordentligt på kurvan och pratade om att bebisen låg diagonalt, och att vi skulle mäta om. Undrar vad som hade hänt om jag inte frågat. Om hon inte kan mäta imorgon heller kanske man skulle be om ett ultraljud? Hur vet de annars att bebisen är lagom stor?

Hur många besök till har du inbokade nu? Vi har bara bokat ett i taget. Snart drar föräldrautbildningen igång också, spännande!
  • Kpax
    JhjärtaK skrev 2015-01-07 10:31:55 följande:

Vecka 29 idag, whoho!! Detta var mitt första riktiga "mål" så känns skönt . Nästa är om två veckor när jag gått 30 fulla veckor och sen 33 fulla veckor (då kan bebisarna ev klara sig utan cpap och behöver "bara" värmebädd) och sen 37 fulla veckor då de är färdigbakade

Villhaenbebbe: jättefin mage tycker jag, inte helt olik min egen även om min är högre upp

Härligt! Gäller de här veckorna för alla bebisar, eller specifikt för tvillingar?
  • Kpax
    septemberbarn08 skrev 2015-01-07 12:49:15 följande:

Att ha regelbundna värkar som krav för att åka in är inte alltid att lita på;)

Med mitt första barn hade jag aldrig haft förvärkar så när sammandragningarna väl började göra ont var det riktiga värkar.

Hur som helst började värkarna kl6 men otroligt svagt. Kl13 gjordes en koll hos min BM men var inte öppen något.. Dock gick vattnet när hon drog ut fingrarna så vi fick fara iväg till BB ändå, har 14mil dit.

Kl.20 hade jag fortfarande VÄLDIGT oregelbundna värkar och var bara öppen 3cm. En timme senare var han ute. Hade inte vattnet gått hade jag säkert stannat hemma och väntat på regelbundna värkar och inte hunnit in.

Hade aldrig regelbundna värkar när dottern föddes heller. Gick också rätt fort men tack vare att jag aldrig hade förvärkar som gjorde ont den graviditeten heller anade jag att det var dags att åka in när det väl började göra ont.

Gruvar mig för hur fort det ska gå den här gången.. har ju dessutom känt av rätt smärtsamma förvärkar sedan en vecka tillbaka så jag lär nog ha svårt att avgöra när vi ska åka in.. till råga på allt jobbar sambon 8mil bort, åt motsatt håll från BB. Kan bli hejigt om han hinner åka iväg på morgonen och dom är fyra som samåker;)

Annars längtar jag ihjäl mig till förlossningen, är grymt peppad! Skulle kunna föda barn varje vecka haha

Men vad fasen... Ingenting kan man lita på tydligen! Vi har bara 5 mil motorväg till BB, så resan känner jag mig iaf inte så stressad inför. Alltid något :P
  • Kpax
    snö 81 skrev 2015-01-07 13:42:51 följande:

När jag väntade dottern var hon ruckbar fram till förlossningen och då blev jag igångsatt 8 dagar över tiden. Jag hade massor med förvärkar sista 2 veckorna och trodde vid flera tillfällen att det var på G, men så gick jag och sov och vaknade utan ont på morgonen.

När jag fått tablett för att tappen skulle utplånas och börja öppna sig kändes mensvärken på samma sätt som förvärkarna. När de riktiga värkarna drog igång däremot var det en jäkla skillnad.

Värkarna jag sett kvinnor ha på TV känns inte som något man skulle råka missa, så hur som helst borde man ju fatta vad som händer så småningom... Jag litar inte på mig själv riktigt, vill ha exakta instruktioner och händelseförloppet på papper!
  • Kpax
    tovemaja skrev 2015-01-07 15:24:46 följande:

jag förstår känslan av att inte ha förtroende för sin BM. Samma hos mig tyvärr!

Vi har 3 besök inbokade innan BF och ett efter. Däremellan har vi 2 föräldragrupper, 2 föreläsningar och en profylaxkurs på 2x2 timmar så mycket "spring" blir det :) Missar massa på jobbet och det blir ju kostsamt såklart! 

Ja oj vad mycket! Och så jobb på det, slitigt.

Vi har föräldragrupp tre gånger, besök hos bm okänt antal gånger, och profylaxkursen är nån nätgrej. Plus att jag slutat jobba. Betydligt lugnare för mig alltså!
  • Kpax
    JhjärtaK skrev 2015-01-07 15:32:01 följande:

Jag hade en värk-app som var jättebra. Har fortfarande datan från dotterns födelse där i, känns så mysigt

Den heter Värktimer och har en gravidmage med en klocka på som bild.

Jag hittade den inte, den kanske bara är för iPhone? Hur som helst hittade jag en annan gratis, den funkar säkert :)
  • Kpax

Jahapp, var hos bm idag för en extra sf-mätning. Måttet blev 26,5, vilket är exakt samma som för över en månad sedan. Jag fick tid för ultraljud imorgon så det kan kolla om något är fel, eller om förrförra mätningen bara var missvisande.

Magen växer, det är jag ganska säker på, och hjärtljuden var bra, och mina värden är också bra. Hon rör sig som vanligt, så jag hoppas allt är okej.

• Kpax
    septemberbarn08 skrev 2015-01-08 12:07:11 följande:

Med mitt första barn låg SFmåttet stilla flera veckor så vi fick också göra extra UL, två stycken. Han var bara lite liten men växte iaf och mådde bra! :)

Hoppas det är något liknande för dig så det inte är något allvarligt!

Skönt att höra!
  • Kpax
    Trollunge85 skrev 2015-01-08 13:37:32 följande:

Hoppas allt är bra och då är det väl bara trevligt att ha fått ett extra ultraljud.

Ja, om allt är bra är det ju trevligt att få se bebisen en extra gång! Skönt att jag fick tid redan imorgon, mindre tid att noja :)
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?