• Kpax

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

JhjärtaK skrev 2015-01-16 10:12:51 följande:

Du är den första jag hört om som faktiskt vill ha sterila kvaddlar, i vanliga fall så brukar de flesta skriva in "absolut INTE sterila kvaddlar" i sitt förlossningsbrev

En tanke bara ang smärtlindring är att när jag kände att jag behövde smärtlindring under förlossningen med dottern var jag öppen 8 cm och då skall man ju vara på sjukhus. Det är väl en allmän rekommendation att när man känner att smärtan är såpass att man behöver något mer än sådant som finns i hemmet så bör man åka in till förlossningen?

Det var en tjej i föräldragruppen som frågade om sterila kvaddlar igår, och BM höll inte igen när hon berättade hur ont det gör. Sålde inte in metoden direkt! :D
  • Kpax
    tovemaja skrev 2015-01-16 09:59:15 följande:

Kan sterila kvaddar sättas av vem som helst? Spännande!? Eller jobbar han inom vården?

kpax: v.34 och +15 här också idag. Vi följs åt!

Haha, härligt!
  • Kpax
    snö 81 skrev 2015-01-16 11:03:20 följande:

Det är då jäkla irriterande med barnmorskor som hetsar om vikten. När jag väntade dottern gjorde min barnmorska det, fick komma in extra på vägning. Hon sa vid inskrivning att normal viktuppgång var 7-11 kg!

När jag i v.28 då hade gått upp 11 kg så blev hon helt fokuserad på vikten och hånfull mot mig. Hatade tillslut att gå dit för hon stirrade bara på vågen.

7-11kg totalt, det låter ju som en löjligt snäv gräns. Jag har läst samma sak ett par gånger, men den vikten var ju jag uppe i på nolltid.

Skit samma, vad som rasar av och vad som måste jobbas bort visar sig tids nog tänker jag.

Min bm vägde mig vid inskrivningen men efter det har det inte varit tal om vikt. Skönt!

Överlag känns hon väldigt laid back och verkar tycka att allt är naturligt, normalt och okej, och den inställningen har smittat av sig på mig.
  • Kpax
    septemberbarn08 skrev 2015-01-16 11:03:04 följande:

Jag har lite motsatt problem. Har hittills bara gått upp 5kg och hade ganska låg startvikt. Hade hoppats på att gå upp mycket den här gången så jag får behålla lite efteråt. Efter tidigare graviditeter har jag tappat alla kilon (gått upp 10kg dom gångerna) efter en vecka och sen gått ner ytterligare så jag vill inte veta vad jag kommer hamna på den här gången:(

Låter väl som ett fjantigt problem men.. Jag går aldrig upp i vikt annars så under graviditeterna ser jag min chans att verkligen lägga på mig. Går ju sådär:/

Spontant känns det som ett angenämt problem, men visst förstår jag att det inte är så himla kul egentligen. Jag har en gammal jobbarkompis som gick upp 30kg under sin graviditet (havandeskapsförgiftning som nog hjälpte till), rasade i vikt efteråt och två år senare dricker speciella kaloridrycker för att inte tappa ännu mer. Hon har haft problem med undervikt och ätstörningar tidigare i livet, så jag vet inte vad som är vad riktigt, men kämpigt verkar det vara.
  • Kpax
    Kawinna skrev 2015-01-16 12:57:28 följande:

Gud vad olika det är! Vår bm sålde verkligen in det :p det är ju en ny metod som de använder nu så det inte ska göra lika ont längre tänker i vart fall testa då jag vill undvika medicinsk smärtlindring (om det går).

Ja, hon sa att det FUNKAR, så törs man är det säkert skitbra. Själv ser jag fram emot att testa lustgasen :D
  • Kpax
    snö 81 skrev 2015-01-16 14:43:53 följande:

Lustgasen var min bästa vän, och enda smärtlindring, när jag fick dottern. Det gör jäkligt ont ändå, men smärtan känns avlägsen på nåt sätt :) Sen så var masken bra att skrika i också, haha.

Sterila kvaddlar har jag aldrig hört nåt bra om så det låter jag nog bli.

Min bm rekommenderade att jag testar lustgasen direkt när jag kommer in, så att jag känner hur den funkar innan det är riktigt skarpt läge. Bra tips tyckte jag. Hon beskrev den som du gör, smärtan finns där, men den är inte lika påträngande.
  • Kpax

Jag tycker att jag har svårt att andas oftare och oftare. Det beror väl antagligen på att lungorna inte får plats, men jag undrar hur mycket värre det blir...

I samband med andfåddheten och kvävningskänslorna får jag ofta hjärtklappning, är det bara för att jag får lite panik, eller vad tror ni?

Jag tycker att det är fruktansvärt obehagligt.

• Kpax
    Mimipig skrev 2015-01-16 16:04:52 följande:

Jag är i v 31 (30+5) och har gått upp 11 kilo sen jag blev gravid (men det var ju under semestern, så det kan vara några kilo vin och god mat bland dem ? och slut på feströkandet också). Jag är ganska lång, 177 cm, och det ser ut som det mesta hamnat på magen, eftersom jag har lite mer höjd att sprida ut dem på, men det är inte helt sant ? jag har fått bredare lår, större rumpa, höfter och bröst också. Men ansikte, axlar och armar ser nästan ut som innan, så jag håller nog illusionen uppe. Jag blir hemskt stött när jag läser saker som att "vid det här laget har du kanske gått upp 8 kilo" eller "nu är det viktigt att fortsätta äta hälsosamt och hålla uppe träningen. Du kommer att behöva all kondition och styrka inför det här maratonet till förlossning som du har framför dig". Waffan. Jag har ju sån foglossning att jag bara kan gå korta sträckor som en stukad pingvin. Jag kommer att vara i mitt livs absolut sämsta form. Var finns peppiga texter för oss som inte kan träna då? Beträffande kosten så är godis och sånt det enda nöje jag har kvar känns det som. Jag tänker att det är mitt vin. Varför ska man bli fullproppad med förmaningar och snusförnuftiga tråktips när tillvaron redan är ganska jobbig för alla som gravida så här i slutet? "Unna dig lite extra choklad i soffan i kväll och oroa dig inte för att du inte är i ditt livs bästa form ? än har man aldrig hört talas om att någon bäbis blir kvar där inne." 

Jamen preciiiis!

Jag tycker också att jag har "rätt" att äta godis och annat nu när allt är jävligt och jag inte ens har mitt älskade vin. Träning är inte att tänka på, det här handlar om att överleva.

Sju veckor kvar, men hoppas det bara blir fyra.
  • Kpax
    LillLouise84 skrev 2015-01-16 15:39:44 följande:

Lustgasen gjorde mig bara illamående. Jag hade ryggbedövning men den gick ur och fick lustgas men den gjorde mig bara yr och illamående. Så dottern kom ut utan bedövning till slut

Hon pratade om det också, och det var ännu ett skäl att prova tidigt. Längre in i förlossningen passerar barnets huvud utskott i bäckenet, och det är vanligt att man blir illamående. Provar man lustgasen i samma veva tror man att det är pga den, och förkastar den i onödan.

Så sa hon att det kunde vara i alla fall, men att en del mår illa av gasen också. :)
  • Kpax
    Misty W skrev 2015-01-16 15:40:19 följande:

Jag är en sån som går upp massor under graviditeten och dom rasar väl inte av direkt, men jag har ju alltid slutat röka i samband med +. Dom säger att ämnesomsättningen blir sämre då. Jag har gått upp 16kg med första (räknat från inskrivning) och 26kg med sonen räknat från inskrivning. Han vägde dock 5085g men ändå. Denna gången har jag nog hittills gått upp 15kg och är nu i v.32.

Fick hem mitt snittdatum idag så vi får (om inget annat sker) träffa våran grabb den 10 mars.

Jag ser så mycket fram emot att han kommer. Vi håller på med hans rum. Målar och tapetserar.

Känner ni att ni har koll på allt ni behöver till ert barn? Vi har ärvt det mesta av möblerna från våra vänner eftersom vingade gjort KSS av med allt och inget går i samma färg ;) vi kände att sladdisen får ordentliga grejer när det är dax att byta säng och möbler sen.

Möbelmässigt har vi allt (skötbord, spjälsäng, byrå), och vagnen står här och väntar. Kvar är en del kläder (vi har fått massor, så jag ska tvätta upp och sortera innan jag kompletterar), salvor, blöjor, handdukar, skötväska (har en på g), lakan och babynest (har köpt material men inte sytt än), och fina saker till bebisens rum (matta, lampor, tavlor etc).

Det är nog det. Småkrafs. Men det är ju sånt som brukar ta lite tid!
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?