BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?
Vi har Maja och Nils som klara favoriter gillar också Nike men är inte helt säker. .. får se när ungen kommer ut :p
Vi har Maja och Nils som klara favoriter gillar också Nike men är inte helt säker. .. får se när ungen kommer ut :p
hehe nä precis vad gör man inte,
jag är också lite anti tabletter om jag verkligen inte måste.
Men om inga andra husknep funkar så blir det att testa omeprazol också för jag vet inte hur länge till jag står ut!!
En känslig fråga kanske, men hur kommer ni dela på föräldraledigheten med er partner och hur tänker ni ekonomiskt gentemot varandra? 50/50 rakt av på ledighet och pengar? Många resonerar ju som så att för hushållets skull så bör den som tjänar mest jobba (statistiskt oftast mannen) och den andra vara hemma - men hur ser ni på kvinnofällan utebliven pensionsersättning, att bli överhoppad i minst en löneförhandling etc? Kompenserar era män er för det ur sin lön? Eller hur resonerar ni? Jag söker inga rätt och fel här, är bara nyfiken på hur andra gör.
Börjar det bli dags att packa BB -väska? Vet ni vad ni ska ha med er?
Jag kände mig plötsligt lite stressad över att vi inte fixat sånt där man behöver från dag ett:
BB-väska, babynest, blöjor, amningskupor, amningskudde, lakan till spjälsäng och vagn, kläder (behöver kompletteras), nappar, salvor och sånt.
Idag kommer vår nya tvättmaskin, så nu skulle jag kunna börja tvätta upp kläderna vi har fått, men byrån de ska ligga i är ju fortfarande inte målad och skurad. Det är nog dags att sätta igång, jag lär ju inte bli piggare och mer produktiv längre fram.
Men först kaffe med after eight (i brist på annat gott).
Och ja, jag vet att man inte BEHÖVER allt jag räknade upp, men det är sånt jag tänkt att jag vill ha :)
Vi saknar också det mesta fortfarande. Vi har vagn, lite kläder, en filt och en skötbädd. Men på lördag åker vi till IKEA och då har vi en rätt lång lista plus att jag har en ordentlig lista nerskriven på annat som ska köpas från Apoteket, Ica och diverse andra ställen. Allt från skötväska till tvättlappar och bindor till mig själv :)
När det gäller BB-väska har jag rätt bra koll på vad som ska med denna gång eftersom jag vet vad jag hade sist och vad jag saknade då.
Men packar den gör jag nog typ veckan innan jag är beräknad. Men jag kommer såklart skriva lista och förbereda inköp ett tag innan så att man snabbt kan packa om det startar tidigare. Sist packade jag den 3-4 veckor innan och jag ville bara kräkas på den där jävla väskan tillslut - eftersom jag då gick över tiden.
Jag packade alla bebissakerna i skötväskan och mina egna saker i en egen väska. Så i skötväskan hade jag alla kläder till bebisen, blöjor och napp typ. Salva till typ rumpan och badolja hade dom på BB så det hade jag inte med egna. Flaska till bebisen ska du väl bara packa om du inte tänker amma. Skulle inte amningen funka direkt får du koppmata på BB. Jag ska ju inte amma, men mat finns på BB så jag tar bara med en flaska.
Babypuder till rumpan används knappt nu för tiden eftersom det torkar ut rumpan i onödan. Inotyol är toppen och man tar så extremt lite åt gången så det märks inte att den är kladdig. Snorsug köpte jag aldrig till dottern och hade aldrig behov av det heller. Så det är inget jag ser behov av att ha med till BB. Om min dotter var tät i näsan som nyfödd droppade jag bröstmjölk i näsan efter tips från typ alla inom vården :)
Till mig själv hade jag inte packat några egna trosor och bindor eftersom alla sagt att sjukhusets nättrosor plus bindor var perfekta - det tyckte INTE jag. Men jag fick bita ihop och använda dom eftersom jag inte hade med eget.
På jobbet badar vi barn med lite olivolja i vattnet bara, det räcker. Sen tycker jag personligen att inotyol verkar mer skyddande och att bephanten isf är mer läkande för huden. Tips bara :)
Jag har inte ens tänkt på BB-väskan än. Men så här tänker jag:
Kamera, mobil, laddare
Bilbarnstol
Amningsbh, amningsinlägg
Hygienartiklar till mig och pappan
Linnen, tshirtar till mig (sist svettades jag som en gris efter förlossningen då all vätska skulle ut)
Mysbyxor
Mammajeans och en vanlig tröja när jag ska hem
Vanliga bindor
Ett gäng bra trosor
Tofflor
Ombyte och tofflor till pappan
Skötväska: några ombyten, fleeceoverall, napp? Filt.
Förra gången fick vi två paket blöjor, tvättlappar och babyolja på BB. Babyoljan är superbra när första bebisbajset kommer, det är svart och konsistens som tjära.