• Kpax

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

snö 81 skrev 2015-01-03 22:42:10 följande:

Beror på vilken typ av färg du använder, lackfärg tror jag att man ska undvika. Men om du går på en riktig färgaffär och frågar så har dom full koll!!

tovemaja skrev 2015-01-03 22:48:34 följande:

som nämnts ovan, akrylfärg (alltså vattenbaserad) går hur bra som helst... målat massor!

idag köptes en lampa till barnrummet så ännu en sak på plats... nu saknas egentligen bara gardinstänger och gardin... och det är det ju ingen panik med.. plus lite apoteksinköp som påbörjades idag (inotyol, nattbindor, baby-tops och annat halvtrist). Älskar att stå och drömma i barnrummet!

Tack för tipsen! Då hoppas jag att vattenbaserad funkar!

Men gud, tovemaja, är du så klar? Härligt! Här är barnrummet fortfarande ett extra TVrum med möbler som ska bort, det enda som gör det barnigt är allt bebisrelaterat vi bara ställt in där, huller om buller. Men va fan, från och med onsdag är jag ju ledig, då hinner jag! :)
  • Kpax
    tovemaja skrev 2015-01-03 23:40:12 följande:

jag vet att det är väl tidigt men vi var ju nygravida när vi flyttade in i huset så barnkammaren har liksom stått tom och redo sedan i juli... så pö om pö fyller vi på med saker.. mest ärvt och blocket fynd. Har nog inte lagt ut många kronor på bebisen... utom just färg till barnrummet. 

Haft sådant kli efter att fixa med bebissaker så då har det blivit så. Från 6:e februari är jag ledig och ska laga mat och fixa det allrs sista... längtar så!!

Haha, jag ska också laga mat på slutet tänkte jag, tömma frysen på gammalt skräp och fylla den med bra matlådor så man slipper laga om man inte orkar i början. Jag är inte alls speciellt förtjust i snabbmat, till skillnad från sambon.

Men de här planerna kommer jag inte berätta om för vanligt folk, det låter ju galet präktigt.
  • Kpax
    Mimipig skrev 2015-01-04 00:14:24 följande:

Det är verkligen barnrum på tapeten idag. Vi fixade också idag! Men det är ett litet gästrum som blir barnkammare och vi kommer inte göra särskilt mkt barntema, utan förändringen består mest i att vi la in en vit matta istället för en mörk orientalisk samt bytte lite andra mörka saker till ljusa, så allt är vitt och ljusgrått nu. Gästsängen får stå kvar - kan vara bra att ha en extra sovplats har jag lärt mig här i tråden. Men det känns kul att ha gjort en förändring för vår nya familjemedlems skull ändå.

Vi har också ljusgrått, valde en tapet som skulle funka i många år och sammanhang, och så ska vi (jag) komplettera med textilier och annat som gör rummet mer "barnigt". Finns fina affischer man kan rama in har jag sett, och väggdekaler man kan göra roliga grejer av. Lätt att variera också. Måste bara inhämta inspiration och få tummen ur arslet, jag är skitdålig på inredning, speciellt det där sista med tavlor och annat som gör att rummet blir färdigt.
  • Kpax
    Mimipig skrev 2015-01-04 10:42:27 följande:

Recension av Doomoo gravidkudde: jag slog ju desperat till på en sådan igår för att få sova bättre. Den är även en amningskudde, så jag tänkte att det inte var pengar i sjön om den var en värdelös sängkamrat. Well. Efter att ha kommit över den första skumma känslan av att grensla och ligga och krama en tygkorv som är nästan lika lång som en människa så får jag ändå säga att det var rätt skönt att ha nåt stadigt att luta sig mot. Den gick inte att peta in lite under magen som stöd, vilket jag hade hoppats på, eftersom den är lite för kompakt (nån slags formbara minipärlor som stoppning, lite tempuraktiga) men jag sov faktiskt bättre än utan. Jag hoppas på mirakel för foglossningen nu. (Doomoos bild.)

Jag tänkte också att deras kudde kunde vara bra, just för att det är en amningskudde också. Synd att det inte gick att peta in den under magen!
  • Kpax
    Kawinna skrev 2015-01-04 10:43:21 följande:

Vi har vårt barnrum klart, skruvade ihop byrån häromdagen så nu är alla kläder nerlagda i storleksordning

Fick graviditetspengen godkänd så nu är det bara en vecka kvar tills jag går hem. Då ska jag boa och även jag göra matlådor så det räcker ett tag efter förlossningen

Har du både jobbat och boat? Duktigt! Själv tänker jag att jag ska börja boa när jag går hem, bara två arbetsdagar kvar, så skönt! Då kommer jag bomba tråden med funderingar över BB-väska, hemapotek och annat jag inte fattar.
  • Kpax
    LillLouise84 skrev 2015-01-04 11:50:41 följande:

Att göra matlådor jättebra, det gjorde jag förra gången. Men det dumma var att dottern var kolikbarn och tålde absolut inte att jag åt något med lök, inte ens när den var rejält tillagad och lök hade jag i det mesta av matlådorna för att få lite smak. Även fikabröd är bra att ha när det ramlar in folk som ska titta på bebisen.

Oj, bra tips! Då ska jag undvika lök för säkerhets skull. Och baka! Jag har sett tips på grejer man kan förbereda och lägga i frysen så att det bara är att slänga in i ugnen och grädda, men nu har jag glömt vad det var, får googla lite.
  • Kpax
    JhjärtaK skrev 2015-01-05 12:03:28 följande:

Nu är de över ett kilo, whoho! 1061 g respektive 1161 g

Tv 1 följer sin kurva rätt så precis, -12% denna gång (-13% förra) och Tv2 har tjockat till sig lite så -4% (-10% förra).

Båda hade gott om fostervatten och fyllda urinblåsor samt normala fostervattenrörelser så tummen upp!

Dagens läkare dock kändes lite sådär gällande interaktionen. Han blev väldigt stressad när vi frågade när man bestämde snittdatum och började ifrågasätta varför de skulle snittas så jag fick dra hela historien om min förlossningsskada och sen så sa han att det ändå var bättre om vi bestämde detta med en annan läkare som vi diskuterat det med tidigare (och som rekommenderade snitt).

Jaja, skall till den läkaren om en månad och är i vecka 32 då så det blir väl rätt lagom.

Härligt! :)
  • Kpax
    Mimipig skrev 2015-01-05 22:07:42 följande:

Skitdag ja. Foglossning, huvudvärk och ryggskott. Jag håller på att bli lite knäpp av det här hormonpåslaget. Började skratta hysteriskt åt nåt jag själv (!) sa, tills tårarna sprutade och jag istället satt och grät så högljutt och våldsamt att jag fick näsblod.

Hahaha! Alltså såna där hormongrejer är så hysteriskt roliga när de drabbar någon annan! Eller för all del även när de drabbat en själv och man fått lite distans.

Själv somnade jag på soffan, och för första gången någonsin blev jag pigg av en tupplur. Min klocka ringer om fem timmar, det kommer bli kul. Men skit samma, imorgon är min sista jobbdag!
  • Kpax

Igår jobbade jag sista dagen, men självklart vaknade jag skittidigt idag i alla fall.

Hur som helst, tre personer på jobbet har berättat att de eller en nära vän också skulle gå hem 6-8v innan bf, men att de bara hunnit vara hemma två veckor innan bebisen tittat ut.

Igår hade jag lite mensvärk två gånger i samband med sd, och började noja. Jag är inte orolig nu, jag känner bebisen som vanligt och sådär.

Men hur vet man när något är på gång? Fixerar de sig alltid? Känner man det alltid? Har man alltid en massa förvärkar?

• Kpax
    Lejonhierta skrev 2015-01-07 07:51:11 följande:

Mensvärk vid sammandragningar har jag haft sen innan v 20 men är ju min femte och allt känns mer sägs det. Ser inte fram mot eftervärkarna, de var riktigt hemska då jag fick fjärde barnet.

Men nej, det är inte alltid de fixerar sig, dock är det oftast omföderskor vars barn inte gör det. Det är inte alla som har en massa förvärkar heller. Men att du skulle missa att något är på gång vore högst otroligt. Så tror inte du behöver oroa dig utan du lär bli varse då det är dax. Kram

Skumbollen skrev 2015-01-07 07:53:47 följande:

Jag kände varken fixering, förvärkar eller något annat när sonen kom. Slemproppen gick ca fem dagar innan har jag för mig. Mensvärk hade jag till och från hela graviditeten. Han kom på utsatt BF :)

Jag gillar inte att det kan vara så olika, det vore enklare om jag kunde få svaret "så här är det för alla: Steg 1 ... " haha :)

Men Skumbollen, hur visste du att du skulle åka in då?
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?