• mizzidus

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Tog detta test måndagen den 21 juli och ska till barnmorskan den 11 augusti och jag är både exalterad och livrädd på samma gång!

Tänkte om någon skulle vilja följas åt och dela med sig bilder tillsammans på denna tråd? Samt generell diskussion och tankar om så önskas!

Mvh

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-07-28 00:09
    www.familjeliv.se/forum/thread/73686231-bf-listan-for-oss-i-bf-mars-2015-traden

Länk till BF-listan!
  • Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?
  • snö 81
    Skumbollen skrev 2014-11-04 07:45:56 följande:

Ni som köpt gravidjackor... Hur var de? Jag hade givit upp helt och förlikat mig med att det skulle bli en hm-jacka... Men när jag var där inser jag att de är ju jätte-tunna! Fryser inte vi gravida eller?

Så nu undrar jag, var köpte ni jackan och är ni nöjda med köpet?

Jag har beställt en jacka från Zalando av märket Mamalicious. Den är ändå rätt tjock och varm.

Min förra graviditet svettades jag som en gris nästan direkt och sista 10 veckorna gick jag med öppen jacka även i -20 :)

Denna gång har jag inte märkt av att jag är varmare än vanligt, men vi får väl se om det kommer.
  • tovemaja

Min mage är spänd som en boll varje dag efter lunch. Ganska obehagligt!

Annars var de flesta av mina besvär som intensivast runt v20 med halsbränna, ryggont och uvi. Nu i v.23 är det bara den spända känslan i magen kvar som besvär... Vilket iofs även innebär att jag går långsamt som en tant ????

• JhjärtaK
    Villhaenbebbe skrev 2014-11-04 13:10:40 följande:

Alltså jag är så glad att jag är gravid och väntar det finaste man kan få i livet. Men helskotta vad det är jobbigt att vara gravid just nu.

Jag har så sjukt ont i min njure och smärtan kommer som "anfall", det kan gå allt mellan 30 min till 5 timmar mellan varje anfall - mellan dessa så är jag så utmattad så jag inte orkar göra något - så jag är hemma från jobbet nu och är redan efter 2 dagar så sjukt less. Mardrömmen är att det inte går över så jag blir sjukskriven.. 
    När smärtan väl kommer så ligger jag bara i sängen och gråter för det gör så ont.

Sen så har jag även tappat min aptit helt igen - jag känner mig äcklad av all mat. Får kvälvningar så fort jag äter, kräks dock inte eller mår illa, men sjukt jobbigt då jag knappt får i mig någon mat. Någon annan som upplevt att detta kommer tillbaka? (det kan dock bero på ovanstående att jag inte har lust att äta.. ingen aning)

Sen så som grädde på moset så har jag fått hemorrojder, så det svider och är allmänt jävligt haha....

Och åter igen - jag är så tacksam att jag är gravid - men detta är verkligen ingen dans på rosor. Jag vill inte sprida negativitet men är det någon annan som har det jobbig med graviditeten, skulle vara skönt att veta att man inte är ensam att känna så här? 

Kan säga att jag bölade som en stucken gris när jag fick förstorat njurbäcken. Inte pga smärtan då jag hade fått ett dränage men pga att jag kände att jag inte skulle kunna njuta av graviditeten alls utan bara må dåligt och vilja att den skulle vara över.

Fick du någon tid för uppföljning på njuren? Det borde du få med UL för att bedöma läget. Och det finns ju hjälp att få dessutom som iaf gör en relativt smärtfri om än ruggigt mäckigt med ett dränage ut ur kroppen.
  • Villhaenbebbe
    JhjärtaK skrev 2014-11-04 18:31:46 följande:
    Kan säga att jag bölade som en stucken gris när jag fick förstorat njurbäcken. Inte pga smärtan då jag hade fått ett dränage men pga att jag kände att jag inte skulle kunna njuta av graviditeten alls utan bara må dåligt och vilja att den skulle vara över.

Fick du någon tid för uppföljning på njuren? Det borde du få med UL för att bedöma läget. Och det finns ju hjälp att få dessutom som iaf gör en relativt smärtfri om än ruggigt mäckigt med ett dränage ut ur kroppen.
    Jo jag var in till läkaren igår, dom gjorde UL och njuren var fortfarande lika stor och jag fick spasomfen (tror jag den hette) som jag kan ta om jag får ont.
    Men jag fick bara ta om det var absolut akut och även personalen på apoteket avrådde mig från att ta den då det kan påverka bebis. Inget oklart - jag kommer inte ta den medicinen om det är skadligt på något sätt. Då lider jag hellre..

Men sen nämnde dom också att dom kan sätta in dränage - men jag skulle avvakta och se om det blev bättre någon dag först. 
    Idag tycker jag faktiskt det är lite bättre, det gör fortfarande svinont men det är längre mellan intervallerna. Så jag hoppas av hela mitt hjärta att det är påväg att gå över. Känns som om jag  jinxar bara genom att säga att det känns bättre haha..

Jag försöker i alla fall njuta så fort jag inte känner någon smärta och känna lillen sparka runt i magen. 
    Sen så fick jag ju se bebis två extra gånger pga detta. Så något bra kanske man fick med sig!
  • Skumbollen

Här är en till som bara vill gnälla just nu... Huvudvärken och ryggen är verkligen helt kecko.

Någon som har tips på gravidmassage i Göteborg?

• LillLouise84

Det börjar komma mycket gravidkrämpor nu om man läser i tråden, men det hör väl till när nästan alla passerat halvtid. Själv ligger jag på soffan med ryggskott, det började i torsdags men jag jobbade torsdag och fredag i alla fall. Sen hade jag semester i måndags för rul och nu sjuk tisdag och onsdag för ryggen. Nu i två dagar har jag åkt till simhallen efter frukost och simmat 500 meter för att mjuka upp kroppen och igår åkte jag till sjukgymnasten efter simningen för att få akupunktur. Äntligen börjar jag känna mig lite som en människa igen.

• sommarstad

Har ett problem udda problem. Imorgon stänger de av vattnet på jobbet i 6h(!) och det innebär att jag kan ju inte gå på toaletten hur som helst. Hur tusan klarar man det som gravid? Löser sig säkert men tanke på hur ofta jag måste på toaletten och framförallt hur akut det oftast är så känns det jobbigt inför morgon dagen.

• Lejonhierta
    sommarstad skrev 2014-11-05 14:54:57 följande:

Har ett problem udda problem. Imorgon stänger de av vattnet på jobbet i 6h(!) och det innebär att jag kan ju inte gå på toaletten hur som helst. Hur tusan klarar man det som gravid? Löser sig säkert men tanke på hur ofta jag måste på toaletten och framförallt hur akut det oftast är så känns det jobbigt inför morgon dagen.

Hinkar? Fylla med vatten innan och använda vid spolning?
  • Smulan 89

Har följt er lite på avstånd, då jag hade bf 5:e april, fram till idag. Var på rul och nya bf är 31:e mars, så hoppade ifrån v 18+2 till 19+0 på ca 30 min =)

• sommarstad

Svårt att få det att funka på arbetsplatsen med många anställda. Blir nog väldigt många hinkar då. Tur iaf att jag har lite ärenden som bland annat lämna in bilen för däckbyte så jag kam säkert låna toaletten där och vi har ett hus längre bort som vi kan gå till men det tar kanske 10 min promenad.

Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?