• mizzidus

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Tog detta test måndagen den 21 juli och ska till barnmorskan den 11 augusti och jag är både exalterad och livrädd på samma gång!

Tänkte om någon skulle vilja följas åt och dela med sig bilder tillsammans på denna tråd? Samt generell diskussion och tankar om så önskas!

Mvh

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-07-28 00:09
    www.familjeliv.se/forum/thread/73686231-bf-listan-for-oss-i-bf-mars-2015-traden

Länk till BF-listan!
  • Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?
  • JhjärtaK
    Astilbe skrev 2014-11-10 13:53:32 följande:
    Usch vad tråkigt att det inte känns hundra. Jag hade också velat gå föräldrautbildning men precis som du säger så är den inte alls anpassad för oss som ska göra kejsarsnitt. Eftersom jag också ska göra kejsarsnitt så kändes det lite snopet att det inte finns liknande förberedande grupper/föreläsningar för oss som ska ha det. Jag saknar verkligen information och mental förberedelse inför ingreppet och utan nätet hade jag inte haft en susning om vad som väntar.
    Håller med om att det är tråkigt att man inte kan få samma förberedelse vid snitt som vid vaginal förlossning. Dock kommer jag att få ett snittsamtal (antar att alla med planerat snitt får det?) längre fram men det är ingen del av någon utbildning.

Samma sak tycker jag lite att det är med flaskmatning. Finns otaligt mycket om amning (vilket är jättebra såklart då det kan krångla så in i bänken) men nästan inget om flaskmatning! Jag har en massa frågor men känns som att allt är inställt på att man iaf kommer att försöka att amma vilket jag inte kommer att göra :-/
  • Astilbe
    JhjärtaK skrev 2014-11-10 14:44:17 följande:
    Håller med om att det är tråkigt att man inte kan få samma förberedelse vid snitt som vid vaginal förlossning. Dock kommer jag att få ett snittsamtal (antar att alla med planerat snitt får det?) längre fram men det är ingen del av någon utbildning.

Samma sak tycker jag lite att det är med flaskmatning. Finns otaligt mycket om amning (vilket är jättebra såklart då det kan krångla så in i bänken) men nästan inget om flaskmatning! Jag har en massa frågor men känns som att allt är inställt på att man iaf kommer att försöka att amma vilket jag inte kommer att göra :-/
    Ja, håller helt med. Jag kommer inte heller att amma då jag måste sova på nätterna och min medicin går ut i mjölken vilket inte är så bra. Men där finns verkligen ingen information om det heller. Däremot så har jag fått hem en rejäl(!) hög med broschyrer om amning.
  • snö 81
    JhjärtaK skrev 2014-11-10 14:44:17 följande:

Jag har också massor med frågor kring flaskmatning, men alla pratar bara om amning.

Min dotter ammade jag, men 2 år efter hennes födelse gjorde jag en bröstreduktion, alltså ordentlig förminskning. Efter det finns det varken någon hopkopplad mjölkgång kvar och inte heller tillräckligt med körtlar för att producera mjölk. Min BM tyckte ändå att jag kunde försöka för ibland kan det komma lite lite mjölk. Men jag är inte intresserad av att sitta och pressa fram obefintlig mjölk och sedan ändå ge flaska.

Vet inte ens om jag måste ta med ersättning till BB eller om det finns där?!
  • JhjärtaK
    snö 81 skrev 2014-11-10 15:42:31 följande:
    Jag har också massor med frågor kring flaskmatning, men alla pratar bara om amning.

Min dotter ammade jag, men 2 år efter hennes födelse gjorde jag en bröstreduktion, alltså ordentlig förminskning. Efter det finns det varken någon hopkopplad mjölkgång kvar och inte heller tillräckligt med körtlar för att producera mjölk. Min BM tyckte ändå att jag kunde försöka för ibland kan det komma lite lite mjölk. Men jag är inte intresserad av att sitta och pressa fram obefintlig mjölk och sedan ändå ge flaska.

Vet inte ens om jag måste ta med ersättning till BB eller om det finns där?!
    Ersättning finns på bb så det är ordnat. Men nappflaskor vete sjutton?? Vi gick ner och köpte en i Apoteket som låg i entrén när vi blev så jäkla trötta på den eviga sked- och koppmatningen som ändå inte gav någonting.

Jag ammade dottern tills hon var 1,5 år men i början så fick jag en bröstböld så de var tvungna att skära upp bröstet och dränera det. Dvs troligtvis har jag enbart ett fungerande bröst att amma från och med tvillingar dessutom känns inte det realistiskt alls. Kommer även att vara skönt att någon annan kan ge mat då jag kände mig låst de första månaderna med dottern då hon vägrade flaskan efter någon månad.

Jag tänkte pumpa ut råmjölken och ge den till småtöserna och sedan be om tabletter som gör att mjölken inte rinner till. Måste komma ihåg att fråga min bm om hon tror att jag får tabletterna, vet att några blivit nekade nämligen (amningsgalna barnmorksor, omg säger jag bara...)
  • JhjärtaK
    Astilbe skrev 2014-11-10 15:31:21 följande:
    Ja, håller helt med. Jag kommer inte heller att amma då jag måste sova på nätterna och min medicin går ut i mjölken vilket inte är så bra. Men där finns verkligen ingen information om det heller. Däremot så har jag fått hem en rejäl(!) hög med broschyrer om amning. smile1.gif
    Haha, antar att de gått direkt till pappersåtervinningen

Något som gladde mig lite var att den lila appen i sin tvilling-pod faktiskt visade tips på hur man kunde flaskmata två st samtidigt och ge kroppskontakt trots att man har "händerna fulla". Jag hoppas även på tips om jag går på tvillingklubbens föräldrautbildning då ändå många tvillingar flaskmatas även om de också såklart kommer att tipsa om tvillingamning.
  • snö 81
    JhjärtaK skrev 2014-11-10 16:33:08 följande:
    Ersättning finns på bb så det är ordnat. Men nappflaskor vete sjutton?? Vi gick ner och köpte en i Apoteket som låg i entrén när vi blev så jäkla trötta på den eviga sked- och koppmatningen som ändå inte gav någonting.

Jag ammade dottern tills hon var 1,5 år men i början så fick jag en bröstböld så de var tvungna att skära upp bröstet och dränera det. Dvs troligtvis har jag enbart ett fungerande bröst att amma från och med tvillingar dessutom känns inte det realistiskt alls. Kommer även att vara skönt att någon annan kan ge mat då jag kände mig låst de första månaderna med dottern då hon vägrade flaskan efter någon månad.

Jag tänkte pumpa ut råmjölken och ge den till småtöserna och sedan be om tabletter som gör att mjölken inte rinner till. Måste komma ihåg att fråga min bm om hon tror att jag får tabletterna, vet att några blivit nekade nämligen (amningsgalna barnmorksor, omg säger jag bara...)
    Jag trivdes inte heller med amningen efter ett tag. Jag var totalt låst och flaska vägrade hon oavsett vad som fanns i den - ersättning/bröstmjölk.

Då ska jag komma ihåg att ta med en nappflaska för säkerhetsskull. Koppmatning känns onödigt när man ändå inte ska amma sen.

Jag har kollat fass.se om dom där tabletterna som stoppar mjölken, men jag vet inte om jag vågar ta dom. Biverkningarna är allt ifrån psykos till spelberoende (även hos såna som aldrig spelat innan) :-/
  • snö 81
    snö 81 skrev 2014-11-10 17:37:52 följande:
    Jag trivdes inte heller med amningen efter ett tag. Jag var totalt låst och flaska vägrade hon oavsett vad som fanns i den - ersättning/bröstmjölk.

Då ska jag komma ihåg att ta med en nappflaska för säkerhetsskull. Koppmatning känns onödigt när man ändå inte ska amma sen.

Jag har kollat fass.se om dom där tabletterna som stoppar mjölken, men jag vet inte om jag vågar ta dom. Biverkningarna är allt ifrån psykos till spelberoende (även hos såna som aldrig spelat innan) :-/
    Det går ju att stoppa produktionen med hjälp av hårt tryck på brösten, typ tajta sporttoppar och att man låter bli att stimulera brösten.
  • Kpax

Men gud, är det sådan amningshets fortfarande? Helt vansinnigt, speciellt för er som inte kommer KUNNA amma.

Jag provar gärna, men är det krångel och strul hela tiden (självklart kan det vara svårt och jobbigt i början) skiter jag i det. Det finns säkert för- och nackdelar med båda delar.

• LillLouise84
    Lejonhierta skrev 2014-11-10 12:39:54 följande:

Om arbetsgivaren inte kan erbjuda en lämplig omplacering så kan man faktiskt bli avstängd från sitt arbete tidigare än 60 dagar före bf och då får man också graviditetspenning. Men det ska in en ansökan från arbetsgivaren utöver den egna. Jag har bf 11/3 men har varit avstängd sedan 18/8 och är avstängd till 1 mars pga hot och våld på arbetsplatsen. Dock är jag ju sjukskriven för blödningar och sjukskrivning går före graviditetspenning.

För min del är det ekonomiskt bättre att vara sjukskriven -upptäckte jag vid månadsskiftet då min arbetsgivare betalar 10% av lönen under sjukskrivning vilket inte sker vid graviditetspenning och gravpenning och sjukskrivning är ju på samma nivå i princip, alltså förlorar jag inte lika mycket på att vara sjukskriven som när jag är avstängd. Lurigt sånt där. Och surt, för i mitt fall blev jag avstängd fast jag kunde jobba pga säkerhetsskäl. Då kändes det extremt surt att själv få stå för inkomstbortfall trots att jag inte gjort något fel.

Jo jag vet det. Men för oss som har ett tungt jobb är det 60 dagar som gäller, när det inte är farligt utan bara tungt. Och det är omplacering som gäller i första hand. Men i mitt fall skulle en omplacering till lättare jobb fortfarande innebära 70 kunder om dagen och mycket spring.
  • JhjärtaK
    snö 81 skrev 2014-11-10 17:37:52 följande:

Oj, ja det lät ju som skumma biverkningar. Vad heter de och finns det bara en sort tror du?
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?