• mizzidus

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Tog detta test måndagen den 21 juli och ska till barnmorskan den 11 augusti och jag är både exalterad och livrädd på samma gång!

Tänkte om någon skulle vilja följas åt och dela med sig bilder tillsammans på denna tråd? Samt generell diskussion och tankar om så önskas!

Mvh

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-07-28 00:09
    www.familjeliv.se/forum/thread/73686231-bf-listan-for-oss-i-bf-mars-2015-traden

Länk till BF-listan!
  • Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?
  • JhjärtaK

Jag var hos min bm idag och allt såg bra ut. Blodtryck 125/60, blodsocker 4,2 och hb 110 (åt det lägre hållet så jag skall fortsätta att äta niferex och öka lite till varje dag). Inga proteiner eller bakterier i urinen heller som tur är.

Hon tog inget sf-mått men visade var livmodern var och den var en bra bit högre än om där bara varit en kan jag säga, säkert en 5 cm över navelhöjd så vid nästa besök lär väl mitt sf mått inte vara litet direkt

Tv 1 hade 138 i puls och Tv 2 hade 143. Jag älskar att höra deras hjärtslag och ligger och fånler hela tiden . De låg på samma vis som vid UL förra veckan, dvs Tv 1 åt höger med huvudet nedåt och Tv 2 åt vänster med huvudet uppåt.

• snö 81
    JhjärtaK skrev 2014-11-07 12:30:55 följande:

Jag var hos min bm idag och allt såg bra ut. Blodtryck 125/60, blodsocker 4,2 och hb 110 (åt det lägre hållet så jag skall fortsätta att äta niferex och öka lite till varje dag). Inga proteiner eller bakterier i urinen heller som tur är.

Hon tog inget sf-mått men visade var livmodern var och den var en bra bit högre än om där bara varit en kan jag säga, säkert en 5 cm över navelhöjd så vid nästa besök lär väl mitt sf mått inte vara litet direkt smile2.gif

Tv 1 hade 138 i puls och Tv 2 hade 143. Jag älskar att höra deras hjärtslag och ligger och fånler hela tiden smile2.gif . De låg på samma vis som vid UL förra veckan, dvs Tv 1 åt höger med huvudet nedåt och Tv 2 åt vänster med huvudet uppåt.

Mysigt att få lyssna på hjärtljud.

Min livmoder är också säkert 5 cm ovanför naveln och jag väntar bara 1, men jag tänker att det är för att det är andra barnet. Den var ju precis så stor som den skulle på RUL så jag tror inte jag väntar någon jättebebis :)
  • KarinIngrid

Det syns mer o mer på min mage nu, tydligen :)

Igår fick jag min första "åh vill du sitta ner" på tunnelbanan då jag fick ståplats i trängseln.

Jag blev helt paff först och tänkte men vafan, såå tjock är jag inte!! Men så valde jag att istället tänka att, men vilken snäll människa, sånna kommer jag önska det finns fler av om några månader så jag tog emot platsen med ett leende även om jag just nu inte känner att jag behövde den :)

• JhjärtaK
    KarinIngrid skrev 2014-11-07 13:08:58 följande:

Det syns mer o mer på min mage nu, tydligen :)

Igår fick jag min första "åh vill du sitta ner" på tunnelbanan då jag fick ståplats i trängseln.

Jag blev helt paff först och tänkte men vafan, såå tjock är jag inte!! Men så valde jag att istället tänka att, men vilken snäll människa, sånna kommer jag önska det finns fler av om några månader så jag tog emot platsen med ett leende även om jag just nu inte känner att jag behövde den :)

Åh men så snällt! Det hände mig först runt vecka 30+ några veckor men blev så glad så att jag nästan började gråta
  • KarinIngrid
    JhjärtaK skrev 2014-11-07 14:11:04 följande:
    Åh men så snällt! Det hände mig först runt vecka 30+ några veckor men blev så glad så att jag nästan började gråta

Jag är ju bara i vecka 21 och känner mig inte såå tjock! Men det var trängsel och ståplats så jag ställde mig och lutade mig mot en vägg och då blev det väl att jag svankade så att magen kanske såg lite större ut än den var :)

men ja det var väldigt snällt av henne, även om jag som sagt blev rätt paff!

Men framöver så kommer man nog önska det fanns flera sånna snälla människor!

• Kpax

Jag är i vecka 24, och i förrgår vet jag med mig att jag lyfte för mycket tunga saker på jobbet. Det gjorde aldrig ont i magen, men det var jobbigt och på natten fick jag skitont i svanken och i svanskotan. Nu har jag lite lite ont (öm kanske är ett bättre ord) mitt fram på magen, 5cm under naveln

Som en muskelsträckning.

Nu blev jag nojig. Kan jag ha skadat bebisen? Eller moderkakan (den ligger i framvägg)?

Jag har inte haft sammandragningar eller någon blödning, men jag tycker att jag känt bebisen mindre sen lyften. Lite är jag dock ganska säker på att jag känt.

Alltså, föregås så här sena missfall alltid av smärta och blödning eller förekommer MA?

Och är det någon som hört från en pålitlig källa om man kan orsaka skador på bebisen genom lyft eller fysisk ansträngning, eller är det bara smärta i sin egen kropp man orsakar?

• Skumbollen
    Kpax skrev 2014-11-08 04:54:13 följande:

Jag är i vecka 24, och i förrgår vet jag med mig att jag lyfte för mycket tunga saker på jobbet. Det gjorde aldrig ont i magen, men det var jobbigt och på natten fick jag skitont i svanken och i svanskotan. Nu har jag lite lite ont (öm kanske är ett bättre ord) mitt fram på magen, 5cm under naveln

Som en muskelsträckning.

Nu blev jag nojig. Kan jag ha skadat bebisen? Eller moderkakan (den ligger i framvägg)?

Jag har inte haft sammandragningar eller någon blödning, men jag tycker att jag känt bebisen mindre sen lyften. Lite är jag dock ganska säker på att jag känt.

Alltså, föregås så här sena missfall alltid av smärta och blödning eller förekommer MA?

Och är det någon som hört från en pålitlig källa om man kan orsaka skador på bebisen genom lyft eller fysisk ansträngning, eller är det bara smärta i sin egen kropp man orsakar?

Du behöver inte oroa dig för bebisen, det är bara din kropp som inte orkar arbeta i samma takt och säger ifrån. Det är jättevanligt att bebisar skrämmer slag på sina mammor i dessa veckor då de ofta vänder runt och sparkar inåt. Det är inte före vecka 26 man skall känna något varje dag.

Förstår att du är orolig men försök att slappna av, ta en vilolördag istället.
  • Skumbollen

Och jag vet inte vad du menar med pålitlig källa men jag hade ett tungt jobb när jag hade mina sena missfall (v.21 och v.23)Jag frågade säkert hundra gånger om det var något jag gjort för att orsaka detta när de inte hittade några uppenbara orsaker. Jag var då patient hos Barbro frid'en som bedyrade att så inte var fallet. Barbro är idag chef för hela Sahlgrenska så jag antar att de tycker hon är hyfsat kompetent ;)

• LillLouise84

Som en muskelsträckning.

Det ska inte vara farligt att lyfta tungt. Jag har lyfter upp till 35 kilos paket flertalet gånger om dagen och drar pallar upp till ett ton. Det har jag pratat med bm om och det ska vara ofarligt, men kroppen säger att det är jobbigt. Framförallt ryggen blir helt slut framåt slutet av veckan, men även muskelfäste på magen känns. Jag jobbar nämligen med att köra distributions lastbil i stan. Jag klättrar ur och i lastbilen ca 50 gånger om dagen, och kör ut 60-110 paket och upp emot 30 pall om dagen. Sen kan jag få hämta in lika mycket också. Plus lastning och lossning av långtradare inne på jobbet.
  • SvanE

Som en muskelsträckning.

Finns en muskel som heter pyramidalis som sitter precis där du beskriver, googla bild på den så för du se. Muskelns funktion är att sträcka i bindväv som går lodrätt över magen så inte omöjligt att det är den muskeln du sträckt :)
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?