Skumbollen skrev 2014-11-10 20:53:07 följande:
Läste hela din historia tidigare och det lät ju som det krockat en del, inget kul alls! Varför ringde BM? Kände hon också att det gått galet?
Hon ringde för att berätta att provsvaren var klara som vi tog några timmar tidigare pga mitt Hb, på så vis uppfattar jag henne som seriös vs den bm jag bytte bort. Men när hon ändå ringde så pratade vi lite till, om pressen vi upplever nu och att ingen vet eller just nu kan ge oss besked mer än att bäbis verkar må bra. Men hon trodde inte det räcker med bara ett ultraljud till. Sen pratade vi om placenta accreta, då vi är i riskzonen, men hon menade på att det kan man inte se på ultraljud utan bara ev få en föraning om. Så det känner jag att jag behöver ta upp på nästa besök igen, för finns misstanken så ska man gå vidare med fler undersökningar och Växjö verkar inte ha den praxis. Alltså ser man inte till att vara så förberedd som man kan. Förklarade också för henne att det är jobbigt för mig med ultraljuden då läkarna inte ger raka besked och det bottnar i att jag har stor ultraljudsvana på häst vilket medför att jag ser ganska snabbt och kommenterar och frågar läkaren direkt när jag ser något jag uppfattar som ev avvikande. Detta har resulterat i att överläkaren vänder bort skärmen så han får titta själv innan jag får titta och det är stressande, samtidigt som de blir stressade när jag säger saker som de själva är osäkra på.. ond cirkel ;) grejen är väl också att det är sambons första barn och mitt femte, han är lugn och trygg då jag är det, vilket medför att jag biter ihop en del. Han vet också att jag inte är den som hetsar upp mig i onödan när det kommer till allvarliga saker, går inte i mitt jobb och man måste psykiskt tåla extremt mycket att jobba med det klientelet jag gör. Så det blir oxå en fälla, men den hade bm listat ut, att jag biter ihop och behåller lugnet för att lugnet ska fortsätta råda.
Tyvärr har jag bara en nära vän att bolla detta med öht och givetvis jobbar hon natt, så vi går nu om varandra mest hela tiden. Mina andra vänner tampas med egna bekymmer och är inte så mottagliga, den ena är ofrivilligt barnlös och klarar inte graviditetsdiskussioner öht. Nästa har sonen blivit allvarligt sjuk så hon åker in o ut på sjukhuset och den jag bollar bäst med hade en lång uppläxning på att nu får det räcka med barnafödande för min del osv osv. Bottnar givetvis i oro med tanke på sjukdom och nu graviditetskomplikationer, men nu råkar jag vara den som har mest baskunskaper om båda delar samt att jag gärna bestämmer sådant i samråd med min man och sjukvården,att få rent ut höra att man är dum i huvudet pga att man vill ha ett barn utöver de som redan finns och att det bästa vore att operera bort livmodern nu tycker inte jag vare sig är omtänksamt eller passande att häva ur sig även om personen valt att inte skaffa barn själv. Även min mamma som jag inte har så mycket relation med tyckte det är lika bra de tar livmodern. Hallå det är inget jag vill diskutera med andra än min man o sjukvård och ett beslut jag vill fatta själv oavsett om vi funderar på fler barn eller inte. Antar det sägs i bästa välmening, men det blir lite fel.
så det känns både ensamt och pressande just nu... Tror bm kanske snappade upp lite av det även om vi inte gick in på min livmoders varande eller icke varande eller ej heller nämnde bristen på stöd i min omkrets. Blir väl så då man är den starke i gänget, den som alla är vana att gnälla och gnata till, den som fixar allt själv. Men känns lite som: vem ska trösta knyttet, typ.