• mizzidus

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Tog detta test måndagen den 21 juli och ska till barnmorskan den 11 augusti och jag är både exalterad och livrädd på samma gång!

Tänkte om någon skulle vilja följas åt och dela med sig bilder tillsammans på denna tråd? Samt generell diskussion och tankar om så önskas!

Mvh

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-07-28 00:09
    www.familjeliv.se/forum/thread/73686231-bf-listan-for-oss-i-bf-mars-2015-traden

Länk till BF-listan!
  • Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?
  • Astilbe
    Kpax skrev 2014-10-22 10:14:53 följande:
    Vissa kvällar har jag så fruktansvärt ont i ländryggen. De nätterna kan jag knappt vända mig i sängen, jag måste vakna ordentligt och vända mig väldigt medvetet.

Jag kan absolut inte ligga på rygg, det har inte gått på många veckor. Det blir mycket bättre om jag vilar, men mina arbetsuppgifter går ut på att lyfta saker.

Högre upp i ryggen har jag inte känt något, där har man ju inga fogar, kan det vara nerver tror du?

Jag har tänkt att jag ska gå till en sjukgymnast eller liknande, dels för att få bekräftat att det är foglossning, och dels för att få tips på lindring.

Foglossningsbälte tycker jag inte funkar alls.
    Du kan inte heller ligga på rygg? Får bli att sova på sidan from nu känner jag.

Det känns inte som nerver (att det strålar och så) utan mer som att jag har sovit i världens sämsta säng en hel vecka på raken... Det enda som händer precis nu samtidigt är att magen går igenom en himla tillväxtfas. Så funderar på om det kan påverka?
  • tovemaja
    Astilbe skrev 2014-10-22 10:25:46 följande:
    Åh, jag sover alltid på rygg. Då kanske det är dags att ändra sovställning... fast mitt ryggonda är mitt på ryggen. Ditt onda (med ländrygg, höfter och ljumskar) låter som foglossning. Har du kollat upp det?
    jag hade SVINONT i ryggen 2 dagar för 2 veckor sedan... högt upp i korsryggen som du beskriver. Satt och lipade på pendeln och varken gå eller stå eller ligga eller sitta funkade... men tillslut lade jag mig i badet, hett, och det var som att allt bara släppte! MÅSTE varit någon nerv som hamnat i kläm på något vis. Men hemskt var det så länge det varade.

• tovemaja

förresten: även jag har ont i ljumskar (främst vänster) men det är hanterbart. Gissar på foglossning av något slag. kan inte ha platta skor och kan definitivt inte gå raskt (och glöm springa!). Men så länge jag har vettiga skor och går i lugn takt går det fint.

• Kpax
    Astilbe skrev 2014-10-22 10:38:19 följande:

Du kan inte heller ligga på rygg? Får bli att sova på sidan from nu känner jag.

Det känns inte som nerver (att det strålar och så) utan mer som att jag har sovit i världens sämsta säng en hel vecka på raken... Det enda som händer precis nu samtidigt är att magen går igenom en himla tillväxtfas. Så funderar på om det kan påverka?

Du kanske kan prova sova på sidan ett par nätter och se om det hjälper? Om det nu går att bestämma det, du kanske hamnar på rygg ändå om det är så du brukar sova...

Ingen aning om magen påverkar, det enda jag känt som jag tror beror på tillväxten är att det sträcker i ligament på framsidan.
  • Astilbe
    tovemaja skrev 2014-10-22 10:45:33 följande:
    jag hade SVINONT i ryggen 2 dagar för 2 veckor sedan... högt upp i korsryggen som du beskriver. Satt och lipade på pendeln och varken gå eller stå eller ligga eller sitta funkade... men tillslut lade jag mig i badet, hett, och det var som att allt bara släppte! MÅSTE varit någon nerv som hamnat i kläm på något vis. Men hemskt var det så länge det varade.

Det låter precis som mitt. Då finns det kanske hopp om att det släpper. Jag blir mest rädd att om det gör så ont NU hur blir det sen då :-O
  • JhjärtaK
    Kpax skrev 2014-10-22 09:44:16 följande:

Nu har jag kollat lite statistik.

Alice har senaste åren fått ungefär lika många bärare som Cecilia och Caroline fick 1983-1985. Det var ju inga konstiga namn, men jag har aldrig känt mer än en Cecilia eller Caroline "i taget". Det var bara en Cecilia, en Caroline och en Karolina (jag) hela låg- och mellanstadietiden (1-6, A och B) och en Caroline och en Karolina på högstadiet (7-9, A-D).

Då känns topplaceringen genast inte alls så farlig!

Fast jag är osäker på om jag läser tabellerna rätt...

Enligt dem fick ca 800 personer per år tilltalsnamnen Frida eller Jessica 1983-1985, och det är namn jag upplevt som vanliga. Att jämföra med ca 5,500 Anna och 7,500 Maria.

Låter det här rimligt?

Jag tycker att det låter fullt rimligt. Maria och Anna känner man ju en drös av medan Frida och Jessica kanske 2-3 st.
  • JhjärtaK
    Astilbe skrev 2014-10-22 10:00:37 följande:

Vaknat upp efter världens jobbigaste kväll och natt. Har fått så hemskt ont i ryggen. smile4.gif känns som att hela ryggen ska gå av. Det sitter dock inte i ländryggen utan mitt på ryggen. Blir skräckslagen av att det ens går att få så här ont i ryggen redan i vecka 18 och med endast 2 kilo extra. Hur kommer det att bli sen då? smile4.gif Någon som känner igen detta och kan ge lite tips/hopp.

Gör det ruggigt ont så tycker jag att du skall åka in och kontrollera så att det inte är hydroneuvros eller ryggskott. Jag fick hydroneuvros under graviditeten med dottern och det gjorde som du säger ont mer på mitten. Inget livshotande och inget farligt för fostret alls, det gör bara hutlöst ont! Livmodern växte så att den täppte till utloppet ur ena njuren så att den blev förstorad vilket var det som gjorde ont.
  • tovemaja
    Astilbe skrev 2014-10-22 11:46:39 följande:
    Det låter precis som mitt. Då finns det kanske hopp om att det släpper. Jag blir mest rädd att om det gör så ont NU hur blir det sen då :-O
    har du badkar? Testa idag i så fall! Och annars tycker jag som JhjärtaK skrev, att du ska kolla upp det. Det hade jag gjort om det inte släppt.

Förstår fullkomligt känslan av "hur ska det bli sedan om det är såhär nu"... jag kände samma...
  • Astilbe
    JhjärtaK skrev 2014-10-22 11:51:17 följande:
    Gör det ruggigt ont så tycker jag att du skall åka in och kontrollera så att det inte är hydroneuvros eller ryggskott. Jag fick hydroneuvros under graviditeten med dottern och det gjorde som du säger ont mer på mitten. Inget livshotande och inget farligt för fostret alls, det gör bara hutlöst ont! Livmodern växte så att den täppte till utloppet ur ena njuren så att den blev förstorad vilket var det som gjorde ont.
    Tack för infon! Ska absolut kolla upp det om det inte ger med sig snart! Hade ingen aning om att sådana problem kan uppstå. Ibland känns det verkligen som om man har anmält sig frivillig till ett stort kroppsligt experiment...
  • Astilbe
    tovemaja skrev 2014-10-22 12:42:26 följande:
    har du badkar? Testa idag i så fall! Och annars tycker jag som JhjärtaK skrev, att du ska kolla upp det. Det hade jag gjort om det inte släppt.

Förstår fullkomligt känslan av "hur ska det bli sedan om det är såhär nu"... jag kände samma...
    Har tyvärr inte något badkar. Men med mina hormoner så tror jag snart att jag kommer att få igenom badkarsinstallation här hemma...
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?