• mizzidus

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Tog detta test måndagen den 21 juli och ska till barnmorskan den 11 augusti och jag är både exalterad och livrädd på samma gång!

Tänkte om någon skulle vilja följas åt och dela med sig bilder tillsammans på denna tråd? Samt generell diskussion och tankar om så önskas!

Mvh

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-07-28 00:09
    www.familjeliv.se/forum/thread/73686231-bf-listan-for-oss-i-bf-mars-2015-traden

Länk till BF-listan!
  • Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?
  • LillLouise84
    Astilbe skrev 2016-03-10 11:51:57 följande:

Hur mycket äter era nu? Hur stora mängder och hur ofta? Tycker alltid att det ser så himla lite ut på tallriken, men då är ju mina referenser bara till hur vuxnas tallrikar brukar se ut.. Liten verkar nöjd just nu som det är men tackar heller ALDRIG nej till mat, så det är så svårt att veta vad som är lagom...

En vanlig dag typ

200 ml välling

En portion gröt

Lunch: 1-2 potatisar/1 dl ris/pasta, en pannbiff/3 köttbullar eller liknande och en del grönsaker

En klämmis

Middag: lika som lunchen

En banan

200 ml välling

Sen eventuellt någon macka, smörgåsrån, majskrokar, majs, frukt eller grönt.

Sen kan det variera så klart
  • Guba

Hur mycket äter era nu? Hur stora mängder och hur ofta? Tycker alltid att det ser så himla lite ut på tallriken, men då är ju mina referenser bara till hur vuxnas tallrikar brukar se ut.. Liten verkar nöjd just nu som det är men tackar heller ALDRIG nej till mat, så det är så svårt att veta vad som är lagom...

Frukost: En portion fullkornsgröt + lite fikon + en skiva rostbröd med smör. Och så snaskar hon lite av vår frukost.

Lunch: En halv burk i bästa fall + fruktmos/druvor. (I värsta fall vägrar hon mat och då får hon typ en yoghurt)

Mellis: yoghurt/grötklämmis/smörgås + fullkornskex/rån/riskaka

Middag: hemlagad mat uppskattningsvis 1,5 dl + fruktmos.

Kvällsmat: 275 ml fullkornsvälling.

Utöver detta kan hon snaska på lite fullkornskex eller druvor eller nåt vi äter på. Dessutom har hon haft en period då hon är klarvaken vid 5.30 på morgonen och då får hon lite extra välling (i förhoppning att hon ska somna om vilket typ aldrig funkar...)
  • Astilbe

Tusen tack för alla svar! Vi har precis tagit bort sista flaskan ers för vår tjej så nu ser dagarna ut så här:
    Frukost 1 port gröt plus halv burk katrinplommon
    Lunch 1/2 burk plus 1/2 frukt
    Mellanmål 1 macka
    Middag 1/2 burk plus 1/2 frukt
    Kvällsmat 1 portion gröt plus katrinplommon
    Hon äter inte alls på natten nu så jag funderar på om jag ska öka till en hel burk till lunch och middag. Vad tror ni? Var längesen vi var på BVC nu så har inte kunnat fråga där heller...

• LillLouise84
    Astilbe skrev 2016-03-10 22:47:36 följande:

Tusen tack för alla svar! Vi har precis tagit bort sista flaskan ers för vår tjej så nu ser dagarna ut så här:

Mellanmål 1 macka

Hon äter inte alls på natten nu så jag funderar på om jag ska öka till en hel burk till lunch och middag. Vad tror ni? Var längesen vi var på BVC nu så har inte kunnat fråga där heller...

Ge henne mat tills hon är mätt. Vi har slutat med burkmat, för stora ett års burkarna mättar inte längre och han gillar inte att det är så blöt konsistens. Han äter mycket mat tycker jag, ändå så är han för smal så bvc är på mig att jag måste ge honom mer fett
  • ebe91
    Astilbe skrev 2016-03-10 22:47:36 följande:

Mellanmål 1 macka

Håller mer lillouice84, ge till hon är mätt :) jag valde rätt snabbt att ta bort fruktpurén efter lunch o middag för istället få i honom mer mat. Han fick ju ändå frukt till gröten på morgon + mellis och då åt han även gröt + frukt på kvällen.
  • Astilbe

Gaaah! Skrev ett långt svar som försvann innan jag hann posta. Kortfattat iaf: tusen tack för all input! Älskar att ha kvar denna tråd i mobilen!

• septemberbarn08

Inser ju hur lite Selina äter när jag ser vad era får i sig. Skulle jag ge henne frukt snackar vi 3-4 skedar (om det är puré). Ger jag henne en limpsmörgås utan kanter äter hon kanske 1/3 av den.

Hon hade bara gått upp 85g på 4 veckor sist vi kollade men det beror ju mycket på att hon rör sig så mycket men jag blir ändå lite orolig att hon inte får i sig nog. Det är mycket gnäll på dagarna och det är ju svårt att veta om det är tänder, trötthet, mammighet, hunger eller något annat och hon äter ju inte mer även om vi erbjuder.

Vi har fått tid för 1 årskoll nästa vecka så vi får väl se vad hon väger då. Då är det dags för vaccin också.. bävar för att eventuell reaktion kan komma precis veckan efteråt när det är påsk och hon dessutom fyller år :/

• snö 81

Jag har inte heller någon bra koll på hur mycket han borde äta per gång. Men han älskar mat och vill gärna äta heeeeela tiden :)
    Hur som så får han gröt på morgonen vid 7, sen vid 9 när jag kommit hem från att lämna barn på skola och äter frukost så får han antingen lite banan eller ett rån med lite smör och ost på. Vid 11.15 får han lunch och efter det vilar han 1.5-2 timmar. När han vaknar får han en banan till mellis. Typ 16-16.30 äter han middag och sen gröt igen till kvällen vid 19.
  • ebe91
    septemberbarn08 skrev 2016-03-11 17:08:46 följande:

Inser ju hur lite Selina äter när jag ser vad era får i sig. Skulle jag ge henne frukt snackar vi 3-4 skedar (om det är puré). Ger jag henne en limpsmörgås utan kanter äter hon kanske 1/3 av den.

Hon hade bara gått upp 85g på 4 veckor sist vi kollade men det beror ju mycket på att hon rör sig så mycket men jag blir ändå lite orolig att hon inte får i sig nog. Det är mycket gnäll på dagarna och det är ju svårt att veta om det är tänder, trötthet, mammighet, hunger eller något annat och hon äter ju inte mer även om vi erbjuder.

Vi har fått tid för 1 årskoll nästa vecka så vi får väl se vad hon väger då. Då är det dags för vaccin också.. bävar för att eventuell reaktion kan komma precis veckan efteråt när det är påsk och hon dessutom fyller år :/

Bosse äter väl helt okej, trors det hade han ju bara gått upp 50 g på 6-7 veckor när vi kollade sist. O han är ju också rätt liten :) och ännu har han inte börjat gå, då kan de ju stanna av ännu mer!
  • ebe91
    ebe91 skrev 2016-03-12 07:45:17 följande:
    Bosse äter väl helt okej, trors det hade han ju bara gått upp 50 g på 6-7 veckor när vi kollade sist. O han är ju också rätt liten :) och ännu har han inte börjat gå, då kan de ju stanna av ännu mer!
    Hur ser selinas viktkurva ut? Vet att hon ammar endel men samtidigt får hon ju i sog det hon behöver om hon följer kurvan :)

Såhär ser bosses ut;
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?