• Guba

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

pink76 skrev 2015-10-26 09:07:22 följande:

Jag sitter hemma o svär över detta med sommar- och vintertid. När man äntligen har fått någolunda bra sovrutiner, då ändrar de om klockan o har mage o skriva att "då får man minsann sovmorron". Jasså, får man det, eller är det så att man får en pigg liten bebis redan kl 4.30. 

Jag ger min lille prins banan till frukost. Det kan han äta själv o jag får lite tid att få i mig lite frukost. Men jag har märkt att han blir fruktansvärt hård i magen av det.
    Har ni några förslag på vad man kan ge istället?

Päron är lösande för magen. Och de flesta päron är ju väldigt mjuka så om han klarar bananbitar kanske han också klarar lite mosiga päronbitar.
  • Guba
    ebe91 skrev 2016-01-21 13:12:16 följande:

Denna konstanta fundering kring mat... Bosse har ju ätit uteslutande burkmat till lunch och middag, till han förra veckan kom på att han vägrar burkmat. Jaja, sånt som händer och var bara för mig att laga mat åt han. Meeen, hur mycket är en normal portion åt dom? När det var enbart burkmat var det ju lätt, en burk liksom. Men nu? Jag skulle tippa att han äter 1dl (knappt) varje måltid. Äter han dåligt äter han väl 0,5 dl. Kanske. Så svårt när hälften sitter fast i ansiktet/kläderna och hälften är på golvet typ... Ja, förutom det han nu lyckas få i sig... Oftast matar jag han men han blir rätt less snabbt, så då brukar han få sånt han kan pilla i sig själv (makaroner, ärtor osv) så stödmatar jag han på sidan. Imorse vägrade han dessutom gröten, så då fick han bitar med mjukt bröd istället men mängden bröd var långt ifrån vad jag tycker mängden gröt är. Och hur gör ni med mjölk som måltidsdryck? Vad är rekomenderat? Han får ännu bara vatten.... Ursäkta för ett gormigt inlägg ;)

Min dotter har vägrat all form av burkmat så det har varit hemlagat för hela slanten. Ibland har jag lyckats truga i burk, men hon verkar inte imponerad.

Jag har också ofta funderat på portionerna då hennes föräldragruppskompisar ätit en hel burk medan hon ätit mindre i kvantitet. Men så insåg jag att det dels måste vara massa mer vatten i burkarna, och dels mycket mer kött o protein i det hemlagade vilket mättar mer, så jag är inte orolig. Hon följer sin kurva till punkt och pricka :)

I min barnmatsbok står det att man ska börja introducera mjölk i kosten. Inte ha det som måltidsdryck men låta de smaka en klunk få och få, samt att man kan använda lite i matlagningen och så.
  • Guba
    Mildamilda skrev 2016-02-07 08:59:55 följande:

Nån mer som inte fått tillbaka sin mens? Jag ammar ju fortfarande, kväll & natt, men förra barnet kom den tillbaka vid nio månader. Rätt skönt att slippa men är ändå nyfiken på hur kroppen fungerar.

Har inte heller fått tillbaka mensen. Slutade nattamma strax innan jul och efter det blev det bara amning nån gång per dag om ens det. Sedan ett par-tre veckor så har jag dock slutat amma helt, så menshelvetet kanske kommer snart ????
  • Guba
    Astilbe skrev 2016-03-10 11:51:57 följande:

Hur mycket äter era nu? Hur stora mängder och hur ofta? Tycker alltid att det ser så himla lite ut på tallriken, men då är ju mina referenser bara till hur vuxnas tallrikar brukar se ut.. Liten verkar nöjd just nu som det är men tackar heller ALDRIG nej till mat, så det är så svårt att veta vad som är lagom...

Frukost: En portion fullkornsgröt + lite fikon + en skiva rostbröd med smör. Och så snaskar hon lite av vår frukost.

Lunch: En halv burk i bästa fall + fruktmos/druvor. (I värsta fall vägrar hon mat och då får hon typ en yoghurt)

Mellis: yoghurt/grötklämmis/smörgås + fullkornskex/rån/riskaka

Middag: hemlagad mat uppskattningsvis 1,5 dl + fruktmos.

Kvällsmat: 275 ml fullkornsvälling.

Utöver detta kan hon snaska på lite fullkornskex eller druvor eller nåt vi äter på. Dessutom har hon haft en period då hon är klarvaken vid 5.30 på morgonen och då får hon lite extra välling (i förhoppning att hon ska somna om vilket typ aldrig funkar...)
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?