• mizzidus

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Tog detta test måndagen den 21 juli och ska till barnmorskan den 11 augusti och jag är både exalterad och livrädd på samma gång!

Tänkte om någon skulle vilja följas åt och dela med sig bilder tillsammans på denna tråd? Samt generell diskussion och tankar om så önskas!

Mvh

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-07-28 00:09
    www.familjeliv.se/forum/thread/73686231-bf-listan-for-oss-i-bf-mars-2015-traden

Länk till BF-listan!
  • Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?
  • LillLouise84
    Kpax skrev 2016-03-29 21:35:21 följande:

Haha, ja hur tar man det lugnt?? Ser inte så värst mycket fram emot att vara höggravid och jaga barn i sommarvärmen, hehe.

Klart det kommer gå bra! Jag räknar med några tuffa månader (Första hade kolik och sov bara 30min åt gången), men sen blir det nog bra!

Jag har lite längre mellan barnen än ni kommer att få 21 månader. Vi hade också en kolikunge som första som bara sov 20 minuter åt gången. Men nr 2 som typ dygnet runt i 4 månader. Sen började det hända grejer. Nu är det som värst under den tiden vi haft två barn. Lilleman fyllde ett förra veckan och storasyster blir strax 3. Det retas, drar varandra i håret, stjäl nappar av varandra och båda far fram som orkaner. Klockan 19 sitter det två knäckta föräldrar i soffan och ber om att få sova. 20 lägger sig barnen och i bästa fall sover de till 06. Sen är det full rulle fram till 20, aldrig någonsin en lugn stund. Det jobbigaste är att det är så full fart hela tiden. Räddningen för att orka och hinna med något överhuvudtaget är att storasyster är på dagis 15 timmar i veckan. Så de två timmar lilleman sover middag när hon är på dagis, då kör jag plocka grejer, tvätta, diska, förbereda mat, dammsuga och försöka vila.

Samtidigt så ångrar jag inte en sekund att vi skaffade två så tätt. De har så roligt tillsammans och de saknar varandra bara de är ifrån varandra några timmar.
  • Kpax
    LillLouise84 skrev 2016-03-30 10:48:21 följande:

Jag har lite längre mellan barnen än ni kommer att få 21 månader. Vi hade också en kolikunge som första som bara sov 20 minuter åt gången. Men nr 2 som typ dygnet runt i 4 månader. Sen började det hända grejer. Nu är det som värst under den tiden vi haft två barn. Lilleman fyllde ett förra veckan och storasyster blir strax 3. Det retas, drar varandra i håret, stjäl nappar av varandra och båda far fram som orkaner. Klockan 19 sitter det två knäckta föräldrar i soffan och ber om att få sova. 20 lägger sig barnen och i bästa fall sover de till 06. Sen är det full rulle fram till 20, aldrig någonsin en lugn stund. Det jobbigaste är att det är så full fart hela tiden. Räddningen för att orka och hinna med något överhuvudtaget är att storasyster är på dagis 15 timmar i veckan. Så de två timmar lilleman sover middag när hon är på dagis, då kör jag plocka grejer, tvätta, diska, förbereda mat, dammsuga och försöka vila.

Samtidigt så ångrar jag inte en sekund att vi skaffade två så tätt. De har så roligt tillsammans och de saknar varandra bara de är ifrån varandra några timmar.

Oj... Ja, det låter onekligen lite jobbigt (om än ett kärt besvär).

Jag var hos en kompis idag, och hon har två grabbar (3,5 år och 9 månader). Christ on a bike vad hennes lilla är vild jämfört med min flicka. Det är absolut inget fel på honom, han är en jätteglad och charmig person. Men han är högljudd och hårdhänt, och vi pratade om skillnaden mellan individer och mellan könen. Hennes teori (baserad på folk hon känner) är att pojkar generellt är mer åt det hållet, och att flickor är mer stillsamma. Jag vet en familj där det är tvärt om, men annars har jag inte så många vänner med barn. Någon som har erfarenheter som bekräftar? :)

Hur som helst blev jag nästan rädd, tänk om vi får en riktig vilde, vi som nu är så vana vid världens enklaste unge!
  • ebe91
    Kpax skrev 2016-03-30 17:45:24 följande:

Jag var hos en kompis idag, och hon har två grabbar (3,5 år och 9 månader). Christ on a bike vad hennes lilla är vild jämfört med min flicka. Det är absolut inget fel på honom, han är en jätteglad och charmig person. Men han är högljudd och hårdhänt, och vi pratade om skillnaden mellan individer och mellan könen. Hennes teori (baserad på folk hon känner) är att pojkar generellt är mer åt det hållet, och att flickor är mer stillsamma. Jag vet en familj där det är tvärt om, men annars har jag inte så många vänner med barn. Någon som har erfarenheter som bekräftar? :)

Hur som helst blev jag nästan rädd, tänk om vi får en riktig vilde, vi som nu är så vana vid världens enklaste unge!
    Jag har också hört många gånger att killar ofta är vildare när de är små och tjejer värre i tonåren ;) men det är väl en fördom som hänger kvar :)

Min son är inte jättevild, han är busig och ibland högljudd men inget som märker ut sig gentmot flera vi känner. Hoppas dottern kommer bli lika snäll som han var då han var nyfödd, sen har det varit periodvis hur "jobbig" han varit (vill inte kalla han jobbig, han har bara haft olika behov vid olika tidpunkter). Just nu är han väldigt klängig och vill bäras överallt, men jag försöker se det som ett närhetsbehov. Även fast jag ibland bara vill stänga in mig i badrummet och vara själv...
  • Lilj3

Jag har inte så mycket att jämföra med, men min syster har två pojkar på 5 och 9. 5-åringen är ganska vild medan 9-åringen alltid har varit ganska lugn och stillsam. Jag och min syster var inte alls vilda som barn enligt våra föräldrar men de har kanske förträngt det värsta. ;)

Min son kan vara väldigt högljudd, hårdhänt och vild hemma men ute bland folk och hemma hos andra är han lugnare, tack och lov.
  • Teresiat

Min son är ett stillsam som ljus om man jämför med hans tjejkusiner på 2-3 år. Han gosar och är nästan aldrig hårdhänt, ena tjejkusinen i samma ålder rivs, får frustrationsutbrott och klättrar runt på ett sätt som vår son aldrig gjort... Även min man var världens lugnaste barn, men hans syster vilde som barn. I mitt fall var det dock tvärt om, storebror var vild och jag lite lugnare... Tror personligen att det inte är kopplat till kön i någon större utsträckning.

• snö 81

Jag har ju en dotter på drygt 6 år och hon har varit vild från att hon var typ 6 månader då hon lärde sig att krypa och att resa sig. Sen har hon fortsatt att vara intensiv hela tiden. Och surra hål i en sten skulle hon med lätthet kunna göra, på ingen tid alls ;)
    Så det är nog en individfråga snarare än kön. Men en lugn unge behöver inte innebära lugna gener från föräldrarna, barn nr 2 kan mycket väl vara en vilding.
  • Kpax

Verkar vara väldigt olika, inte helt otippat iofs :)

Nåja, vi får väl se vad det är för person som kommer!

• Villhaenbebbe
    Kpax skrev 2016-03-29 21:35:21 följande:

Haha, ja hur tar man det lugnt?? Ser inte så värst mycket fram emot att vara höggravid och jaga barn i sommarvärmen, hehe.

Klart det kommer gå bra! Jag räknar med några tuffa månader (Första hade kolik och sov bara 30min åt gången), men sen blir det nog bra!

Haha nä här är det inte en lugnt sekund, förutom när han sover, men då somnar jag oftast själv. Är så trött haha!

Ja jag är också inställd på det värsta, men jag tänker som så att folk med tvillingar klarar det ju, och det är ju nästan samma, så då bör ju jag också klara det :)

Sen föds lillebror precis i semestertider, så sambon blir hemma länge och sen är mina föräldrar också lediga i perioder och kan avlasta i början (om det behövs) :)
  • snö 81

Jag började ju jobba nu i veckan så idag har jag den där härliga fredagskänslan. För första gången på lääänge :)
    Ikväll blir det god mat och ett glas vin för att fira helg! ;)

• Kpax
    snö 81 skrev 2016-04-01 11:52:57 följande:

Jag började ju jobba nu i veckan så idag har jag den där härliga fredagskänslan. För första gången på lääänge :)

Ikväll blir det god mat och ett glas vin för att fira helg! ;)

Ja det är en stor fördel med att jobba, man uppskattar ledigheten på ett helt annat sätt!

Själv ska jag jobba imorgon, så ingen vidare fredagsfeeling, och inte kan jag dricka vin heller. Meeen bara två månader innan jag går på långledigt igen, det känns bra :)
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?