• mizzidus

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Tog detta test måndagen den 21 juli och ska till barnmorskan den 11 augusti och jag är både exalterad och livrädd på samma gång!

Tänkte om någon skulle vilja följas åt och dela med sig bilder tillsammans på denna tråd? Samt generell diskussion och tankar om så önskas!

Mvh

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-07-28 00:09
    www.familjeliv.se/forum/thread/73686231-bf-listan-for-oss-i-bf-mars-2015-traden

Länk till BF-listan!
  • Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?
  • Kpax
    Lilla W skrev 2014-09-20 14:26:20 följande:

Gick inge vidare på KUB:en i ons. Alla värden va bra utom nackspalten som va lite bred :( Fick sannolikhet på 1/140 för Downs syndrom... Hade typ 1/20 000 med min son, dock för 4 år sen. Fick remiss för moderskapsprov som vi ska ta på tis, sen väntar en 10 dagars låååång väntan på svar. Känns inge vidare just nu faktiskt... BM som ringde ang remissen sa dock att nackspalten låg på precis på gränsen, 3.5 mm är gränsen för vad som anses brett och vår bebis hade 3.6 mm. Så min tröst just nu är den där lilla ynka 0.01mm, det är ju sååå lite ändå...

Ja, det är väldigt liten skillnad. Förstår att det här blir en fruktansvärd väntan för er, men försök att inte ta ut något i förskott (ska jag säga, som sitter och oroar mig för att fostret dött för längesedan), då är man ledsen en gång i onödan oavsett utgång.

Jag håller tummarna!
  • tovemaja
    Kpax skrev 2014-09-20 15:10:50 följande:
    Ja, det är väldigt liten skillnad. Förstår att det här blir en fruktansvärd väntan för er, men försök att inte ta ut något i förskott (ska jag säga, som sitter och oroar mig för att fostret dött för längesedan), då är man ledsen en gång i onödan oavsett utgång.

Jag håller tummarna!
    växer magen? Tänker på din oro att något inte är 100%
    Växer magen är det ju ett riktigt bra tecken!
  • Mimipig
    laila88 skrev 2014-09-20 11:24:38 följande:
    Gud va läckert! Jag satt på toan igår(haha) och funderade över de där med bikarbonat test och rödkåls test för att se om de är en flicka eller pojke. Sen funderade jag på dom som gör såna där moderkaksprov om de gick veta könet så. Och här kommer du å berättar att det går, va kul!

Jag tror det är vanligt att man vill ha en flicka för man själv är en :) Första barnet hoppades jag på pojke och det blev det. Men nu hoppas jag lite på en tjej för att jag vill gärna ha en av varje :) och att man själv är tjej så tror ja de är en fullkomligt naturlig smyg-önskan. Men självklart är det viktigaste att barnet är friskt och att allt går bra! :) Goes without saying.. Man älskar det lika mycket oavsett :)
    Japp, eftersom könskromosomerna är en sakerna de undersöker så får man veta 100% vilket kön det är. Om man vill. Det kommer bli ett riktigt rövargäng, jag har två gravida vänner som också väntar pojkar i vår.
  • Mimipig
    Kpax skrev 2014-09-20 11:53:19 följande:
    Är det inte så att det är lättare att relatera till en dotter eftersom man själv är en då? Jag föreställer mig att jag får en flicka, och jag tror bara det beror på att jag själv är tjej! Det spelar verkligen ingen roll för mig, så det är liksom ingen önskan. :)

Såg jättefina unisex och pojkkläder på Lindex. Små cardigans med armbågslappar bland annat, så jäkla gulligt!
    Jo, jag tror att jag kände för en dotter eftersom min och mammas relation är så bra, mkt bättre än brorsans och mammas. Fast min man är jättesnäll och go med sin mamma, så jag hoppas det går i arv. Måste kolla Lindex! Avskyr att det är nallar, bilar, traktorer och andra fula tryck mitt på magen på nästan alla kläder.
  • Mimipig
    Lilla W skrev 2014-09-20 14:26:20 följande:

Gick inge vidare på KUB:en i ons. Alla värden va bra utom nackspalten som va lite bred :( Fick sannolikhet på 1/140 för Downs syndrom... Hade typ 1/20 000 med min son, dock för 4 år sen. Fick remiss för moderskapsprov som vi ska ta på tis, sen väntar en 10 dagars låååång väntan på svar. Känns inge vidare just nu faktiskt... BM som ringde ang remissen sa dock att nackspalten låg på precis på gränsen, 3.5 mm är gränsen för vad som anses brett och vår bebis hade 3.6 mm. Så min tröst just nu är den där lilla ynka 0.01mm, det är ju sååå lite ändå...

Jag känner med dig! Jag fick ju 1:15 på KUB i förra veckan, samt 1:18 på trisomi 13&18 (de dödliga kromosomfelen). Men allt visade sig vara normalt efter den mycket plågsamma väntan. Men nu till mitt tips: om du inte fått svar inom en v - ring labbet och fråga om de skickat beskedet. Mitt GLÖMDE de nämligen att skicka ("hoppsan, det har visst varit lite rörigt den här veckan") så jag fick vänta fyra dagar extra som jag kunnat slippa. Tortyr! Jag tog testet en torsdag och svaret var klart på mån. Egentligen. Så det går snabbare än 10 dar. Jag vet hur plågsamma timmarna är. Mitt prov undersöktes på Karolinska i Solna. Fråga vart ditt prov ska! Och du, det var inte alls farligt med sticket i magen. Det kommer inte ens en droppe blod. Alla hudlager sluter sig samman direkt.
  • snö 81
    Mimipig skrev 2014-09-20 17:22:37 följande:
    Jo, jag tror att jag kände för en dotter eftersom min och mammas relation är så bra, mkt bättre än brorsans och mammas. Fast min man är jättesnäll och go med sin mamma, så jag hoppas det går i arv. Måste kolla Lindex! Avskyr att det är nallar, bilar, traktorer och andra fula tryck mitt på magen på nästan alla kläder.
    Det är även väldigt trist med Hello Kitty på alla tjejkläder, man blir snabbt less på den figuren
  • Lilla W

...och Kpax skulle det såklart stå :) jag försöker tänka att det bara är en sannolikhet o ingen diagnos. Näsben, pigg bebis i allt annat va ju bra... försöker parkera känslorna tills vi vet, annars blir man ju tokig

• Mimipig
    Lilla W skrev 2014-09-20 18:30:45 följande:

Tack för pepp o tips mimipig

Min läkare sa dessutom "Tänk på att det är INGEN som har sagt att det är något fel på ditt barn. Det är bara en matematisk formel."

Och det är ju 99,3% chans att barnet är helt normalt!
  • Kpax
    tovemaja skrev 2014-09-20 16:33:51 följande:

växer magen? Tänker på din oro att något inte är 100%

Växer magen är det ju ett riktigt bra tecken!

Ja... Fast det är ju fortfarande en jäkla massa mjukt som jag lätt kan nypa tag i. Dock tycker jag att det syns om jag ligger på rygg och drar in magen. Jag tror det i alla fall.

Det är svårt, jag har ju inte rört på mig sen i Juni, så självklart är jag större nu. Dessutom har jag tillbringat flera månader med uppblåsta tarmar, så jag vet inte längre vad som är vad!
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?