• mizzidus

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Tog detta test måndagen den 21 juli och ska till barnmorskan den 11 augusti och jag är både exalterad och livrädd på samma gång!

Tänkte om någon skulle vilja följas åt och dela med sig bilder tillsammans på denna tråd? Samt generell diskussion och tankar om så önskas!

Mvh

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-07-28 00:09
    www.familjeliv.se/forum/thread/73686231-bf-listan-for-oss-i-bf-mars-2015-traden

Länk till BF-listan!
  • Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?
  • skarlsson84

Dom rekommenderar bara foster vatten prov om dom ser att det är ett måste då det inte är riskfritt att göra det.

Om man vill gå med i den hemliga gruppen bf mars 2015 så lägger man till mig saga salonen granforsen så lägger jag in er jag är admin där:)

• JhjärtaK
    Mimipig skrev 2014-09-18 22:51:29 följande:

Hej igen alla, jag är tillbaka efter en veckas radioskugga. Efter flera veckans tuffa besked på KUB 1:15 så blev det moderkakasprov morgonen därpå innan jag lastade mig iväg på jobbresa till Bangkok.

"Vid ett friskt provsvar får du besked i posten inom 6-7 dagar. Om provet visar avvikelser ringer vi tidigare än så". Sa läkaren på Ultragyn.

Jag gav mig själv Google & FL-förbud för att överleva och hålla huvudet kallt. Jag har aldrig varit så rädd.

Jag fixade resan och jag har fixat veckan även om jag räknat timmar och minuter, hårdbevakat brevlådan. Varje gång mobilen ringt med okänt nummer har jag fått hjärtsnörp.

Idag, dag 8, utan besked i posten ringde jag labbet. Det visade sig att mitt provsvar legat klart sen i måndags, men det har GLÖMT att skicka det vidare. Det är inte gardiner från ellos, det är livsöden de sölar med!!! Jag gjorde klart för dem vilken plåga denna väntan i ovetskap är. Några min senare ringde de igen och översteg sina befogenheter och gav mig provsvaret över telefon: ett helt normalt prov, jag väntar ETT HELT FRISKT BARN!!!

Men åh så underbart! Jag har tänkt på dig och undrat hur det gick! Stört grattis till en frisk liten krabat!
  • JhjärtaK
    Mimipig skrev 2014-09-19 16:39:32 följande:

Ang KUB. Nästa gång går jag raka vägen till mkp eller fvp. Kub ger ju ändå inga svar, bara gissningar, och för mig var det viktigt med svart på vitt och besked man kan lita på. Jag lämnade blod till forskning i samband med provet (alla högriskare som gör mkp eller fvp blir ombedda, men det är frivilligt). Redan nästa år kan kub bytas mot en ny blodprovsmetod. Det vore nåt det!

Man kan redan nu göra det provet faktiskt, det heter NIPT och då tas blod från mamman där fostrets DNA också finns och på så vis kan man se om det finns någon kromosomavvikelse på 13, 18 eller 21. Dock är provet "bara" 99,6% säkert så får man en "hög risk" så rekommenderas ändå fvp eller mkp för att med 100% säkerhet säga hur det står till där inne.

NIPT har erbjudits utomlands länge, det är vi här i Sverige som är lite "sega".

Skulle vi ha fler barn så hade jag skippat kub och gått direkt på NIPT istället. För kub ger ju bara en sannolikhet som du säger.
  • madde10
    irissiri skrev 2014-09-19 17:24:06 följande:

Hej!

Just hemkommen från KUB som gick jättebra!

Häftigt att kunna se minimala kroppsdelar såsom urinblåsa och mellanrummet mellan hjärnhalvorna... :O

Vet inte vad jag ska tro om siffrorna. Gällande downs fick vi 1:8629 och på Trisomi 18+13 fick vi 1:20000. Hur mycket kan man lite på siffrorna? Ni skriver om kromosomavvikelser ovan. Vi har haft flera missfall men hittills har de ej gjort dns-prov varför vi ej vet hur det ser ut med ev kromosomfrl hos oss. Blir nu lite orolig att tidigare mf berott på kromosomfel...

Har också läst om det där blodprovet man kan ta ist för fostervattenprov/moderkasaprov. var i stockholm / gbg kan man göra det? Någon som vet? Finns det i någon mer stad? Låter ju hutlöst dyrt...

I Stockholm är det BB Stockholm family i gamla stan som gör det. I göterborg är det vårdcentralen i Kållered som gör det. Det är tataa biocenter som analyserar blodet i kållered. Ska prata med labbet på min vårdcental och hoppas dom kan hjälpa mig med blodprovet.
  • JhjärtaK
    irissiri skrev 2014-09-19 17:24:06 följande:

Hej!

Just hemkommen från KUB som gick jättebra!

Häftigt att kunna se minimala kroppsdelar såsom urinblåsa och mellanrummet mellan hjärnhalvorna... :O

Vet inte vad jag ska tro om siffrorna. Gällande downs fick vi 1:8629 och på Trisomi 18+13 fick vi 1:20000. Hur mycket kan man lite på siffrorna? Ni skriver om kromosomavvikelser ovan. Vi har haft flera missfall men hittills har de ej gjort dns-prov varför vi ej vet hur det ser ut med ev kromosomfrl hos oss. Blir nu lite orolig att tidigare mf berott på kromosomfel...

Har också läst om det där blodprovet man kan ta ist för fostervattenprov/moderkasaprov. var i stockholm / gbg kan man göra det? Någon som vet? Finns det i någon mer stad? Låter ju hutlöst dyrt...

I Gbg erbjuds det via vårdcentral av Tataa Biocenter, kolla på fostertest.se för ner info.
  • JhjärtaK

Vårt kub igår gick också väldigt bra. Vi fick fina siffror, PÅ BÅDA BEBISARNA. Japp, det är två där inne! Vi var helt chockade för jag hade ju varit på ett VUL i början av vecka 8 och då syntes där bara en. Bm igår sa att den andra måste ha gömt sig bakom den som syntes.

Så istället för att bli tvåbarnsmor så ser det ut som att jag skippar det steget och går från en till tre istället

• Kpax
    JhjärtaK skrev 2014-09-19 19:10:28 följande:

Vårt kub igår gick också väldigt bra. Vi fick fina siffror, PÅ BÅDA BEBISARNA. Japp, det är två där inne! Vi var helt chockade för jag hade ju varit på ett VUL i början av vecka 8 och då syntes där bara en. Bm igår sa att den andra måste ha gömt sig bakom den som syntes.

Så istället för att bli tvåbarnsmor så ser det ut som att jag skippar det steget och går från en till tre istället

Men gud vad häftigt! Dubbelt Grattis!
  • Kpax
    Villhaenbebbe skrev 2014-09-19 14:11:59 följande:

Någon här som har hund och hur tänker ni kring att presentera bebis&hund för varandra?

- någon som har tidigare erfarenheter och tips? 

Jag är sååå orolig att bebis skulle kunna vara allergisk.. Kan inte ens tänka tanken på att behöva hitta nytt hem åt min hund. 

Får hoppas det är en bebbe som tål pälsdjur helt enkelt. (doch är både bebis pappa allergisk och min pappa har extrem allergi..)

Både jag och barnets pappa är allergiska, men jag har aldrig reagerat på hund. Katter går absolut inte för någon av oss. Jag hoppas verkligen att bebisen inte blir allergisk mot vår älskade ridgeback, vi pratade om det igår faktiskt.

Angående introduktionen är jag inte så orolig, förhoppningsvis förstår hon att hon måste vara försiktig, annars får hon lära sig. Vi har hundförbud i sovrummet (pga sambons allergi), och bebisen kommer inte lämnas i soffan ens om den ligger i ett babynest. Att hunden skulle lägga sig på bebisen för att mysa är största risken jag ser.
  • snö 81
    JhjärtaK skrev 2014-09-19 19:10:28 följande:

Så istället för att bli tvåbarnsmor så ser det ut som att jag skippar det steget och går från en till tre istället smile2.gif

Men oj, grattis!

Har ni tvillingar i släkten?
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?