• Anonym (Traumatiserad)

Jag tappade mitt spädbarn!!!!!!

Jag mår så fruktansvärt dåligt!!!! Är så arg, ledsen, besviken på mig själv. Idag tappade jag min underbara lilla älskling!!!! Vem fan tappar sin 6 veckors bebis? Jag känner mig som världens sämsta mamma :(

Det gick så snabbt och jag blev så chockad att jag inte ens minns hur det gick till riktigt. Jag vet bara att jag skulle lägga ner honom i babysittern, men något hände (snubblade? Tappade balansen?) och han åkte ur mitt grepp, han slog i byrån och for i golvet - herregud det är det VÄRSTA jag varit med om i hela mitt liv, jag mår illa bara jag tänker på det, och den bilden av hur han faller och dunsen när han med huvudet och kroppen slår i golvet går som på repeat!

Han gallskrek direkt, ett hjärtskärande skrik jag aldrig hört förut trots kolik! Han var så chockad och rädd min lilla bebis! Och jag har aldrig varit så rädd och skakig i hela mitt liv, fort som tusan lyfte jag upp honom och tröstade medan jag skakade i hela kroppen och grät och grät. Ja, jag har gråtit hela dagen, jag gråter nu med när jag skriver detta, jag känner mig så hemsk.

När han blev lugnad blev han väldigt slö och medtagen, klarade inte av att titta med öppna ögon, det var som att han "försvann", jag var så rädd. Vi åkte in akut och då hade han piggnat till, en läkare kollade honom och konstaterade att han mår bra, inte en skråma tack gode Gud! Resten av dagen har han varit som vanligt, men jag mår så dåligt, sååå dåligt, jag vet inte hur jag ska släppa det här.. Mitt stackars älskade barn! Jag kommer aldrig glömma känslan, rädslan eller synen av hur jag tappar honom rätt på golvet!

Jag kommer aldrig komma över detta :'( hur hemsk mamma är jag på en skala? Har så dåligt samvete så det finns inte..

• Svar på tråden Jag tappade mitt spädbarn!!!!!!
  • Aileen Allannah

Allvarligt? Fattar ni inte skillnaden?! Oj... Jag ska förklara. Igen.

Ramlar barnet ner från skötbordet så är det för att föräldern eller ansvarig vuxen låtit det hända. Det finns inga andra anledningar än att den vuxna brustit i tillsyn och uppsikt.

Snubblar man med barnet i famnen så kan man oftast inte undvika det, de allra allra flesta lyckas dock manövrera sig själv och barnet så barnet inte skadas. Samma sak om man halkar, det går inte att förutse.

Skillnaden är att man kan förutse att barnet ramlar från skötbordet. Det kan man (oftast) inte göra när man halkar eller snubblar.

• Anonym (förälder)
    Aileen Allannah skrev 2014-07-24 20:41:50 följande:

Ramlar barnet ner från skötbordet så är det för att föräldern eller ansvarig vuxen låtit det hända. Det finns inga andra anledningar än att den vuxna brustit i tillsyn och uppsikt.

Snubblar man med barnet i famnen så kan man oftast inte undvika det, de allra allra flesta lyckas dock manövrera sig själv och barnet så barnet inte skadas. Samma sak om man halkar, det går inte att förutse.

Skillnaden är att man kan förutse att barnet ramlar från skötbordet. Det kan man (oftast) inte göra när man halkar eller snubblar.

Du var banne mig dummare än vad jag trodde.

Det är i princip exakt samma sak. Det enda som skiljer är sannolikheten för nåt särskilt utfall - som att bebisen skadar sig.
  • Gurkan

Ts, olyckor händer!

När min son var sju månader halkade jag i trappan ner från huset och sonen bara gled ur händerna på mig och landade med ansiktet ner i en mjuk, mjuk snödriva tack och lov. Jag har aldrig varit så rädd i mitt liv och när jag insåg att sonen var helt oskadd men rädd och arg för han fick kall snö i ansiktet lämnade jag över honom till sambon och bara bröt ihop och grät.

Jag halkade och sonen och jag hade tjocka vinterkläder som gjorde att jag inte fick grepp om honom trots att jag försökte. Herregud, jag glömmer det aldrig.

Du reagerade bra och tog honom till läkaren, bra gjort!

Sluta nu anklaga sig för olyckor händer.

• Aileen Allannah
    Anonym (förälder) skrev 2014-07-24 20:47:41 följande:

Det är i princip exakt samma sak. Det enda som skiljer är sannolikheten för nåt särskilt utfall - som att bebisen skadar sig.
    Åh, så under anonymt nick så tar vi oss friheten att komma med personangrepp. Snyggt jobbat.

Okej, vi säger såhär då. Du måste bära bebisen ibland. Du måste inte låta bebisen ligga på en hög höjd utan att hålla i den. Förstår du skillnaden nu?
  • Ess

Men finns här egentligen så många i tråden som försvarar att man vänder sig bort från ett skötbord?

• Anonym (förälder)
    Ess skrev 2014-07-24 21:51:56 följande:

Men finns här egentligen så många i tråden som försvarar att man vänder sig bort från ett skötbord?

Nej, absolut inte. Men vilka riskmoment är det tillåtet att bortse ifrån?
  • Aileen Allannah
    Ess skrev 2014-07-24 21:51:56 följande:
    Det hoppas jag att det inte gör! Det är mest hela attityden, att det ska slätas över och berättas historier om ens eget barn som ramlat från sängar och soffor och sen ett "det är sånt som händer" ungefär som att barnet bajsar igenom blöjan och man inte har några extrakläder med sig.
  • Ess
    Anonym (förälder) skrev 2014-07-24 22:10:10 följande:
    Nej, absolut inte. Men vilka riskmoment är det tillåtet att bortse ifrån?
    Ursprunget var ju det ts skrev, att hon mår sjukt dåligt över att hon halkade/snubblade och tappade barnet. Varpå många skriver att hon ska ta det lugnt eftersom olyckor händer.
    Men då är det ursprungs olyckan man utgår från, inte att vissa slarvar eller kastar sina barn på golvet, lämnar dem i en varm bil osv. Det är inte enligt mig en olycka när man med vett och vilje lämnar sitt barn (eller hund) i en varm bil, det är ren idioti.

Vissa saker kan man förutse och undvika, som tex att lägga skötbädden på golvet. Speciellt om man har större barn som pockar på uppmärksamhet.
    Andra risker får man kalkylera med, som tex att sätta sig i bilen, vilket ju också är en rätt stor risk att utsätta sig för. Men det är en risk som är i stort sett ofrånkomlig.
  • todo nada
    Aileen Allannah skrev 2014-07-24 18:46:29 följande:

Todo nada - du ser inte skillnaden på att hålla bebisen i famnen och att låta den trilla från skötbordet..? Okej.

låta barnet trilla från skötbordet?
    Ingen låter väl sitt barn trilla från ett skötbord, förlåt, men vilket korkat uttryck!

Har du ens läst trådstarten?
    "Jag vet bara att jag skulle lägga ner honom i babysittern, men något hände (snubblade? Tappade balansen?) och han åkte ur mitt grepp, han slog i byrån och for i golvet"

TS snubblade ju skriver hon, så varför sitter du här och hackar?
    Det var ju helt okej enligt dig.....

Du verkar vara en sådan person som tror lite för mycket om dig själv. Och tro mig, det kommer hoppa upp och bita dig i ändan en vacker dag eftersom du också bara är människa, och därmed mänsklig med alla felmarginaler det innebär. 
    En olycka kan hända ALLA.
  • Anonym (Olycka är olycka)
    todo nada skrev 2014-07-25 12:33:52 följande:

Ingen låter väl sitt barn trilla från ett skötbord, förlåt, men vilket korkat uttryck!

"Jag vet bara att jag skulle lägga ner honom i babysittern, men något hände (snubblade? Tappade balansen?) och han åkte ur mitt grepp, han slog i byrån och for i golvet"

Du verkar vara en sådan person som tror lite för mycket om dig själv. Och tro mig, det kommer hoppa upp och bita dig i ändan en vacker dag eftersom du också bara är människa, och därmed mänsklig med alla felmarginaler det innebär. 

• Stjärnfall76

Med tanke på din reaktion skulle jag väl säga att du är en helt normal, jättebra mamma!
    Alla kan snubbla faktiskt.

• MxMeNow
    todo nada skrev 2014-07-25 12:33:52 följande:

Jo, visst låter man barnet ramla från skötbordet om man väljer att inte ha en hand på det eller om man lämnar det liggandes där och det ramlar. Man har gjort ett aktivt val och därmed låtit barnet ramla.
  • Anonym (oxå)
    Anonym (förälder) skrev 2014-07-24 20:47:41 följande:

Klart som fn att d är skillnad!

Lämna vid skötbordet gör man ju medvetet (hur man nu kan göra det för de som gör det o barnet faller - borde de vara föräldrar över huvud taget tycker du?)

Men snubbla är ju en olycka som vem som helst kan göra ( men förstår inte att man inte ramlar så man räddar barnet reflexmässigt - en mamma har ju extremt snabba reflexer när d gäller sina barn - el är d bara jag :))
  • Liljekonvaljer
    Aileen Allannah skrev 2014-07-24 20:41:50 följande:

Jag förtså precis vad du menar och håller med.

Man kan inte rå för om man snubblar, men att ens barn ramlar ner från skötbordet kan man undvika.
  • Ess
    Anonym (oxå) skrev 2014-08-03 12:05:11 följande:
    Men snubbla är ju en olycka som vem som helst kan göra ( men förstår inte att man inte ramlar så man räddar barnet reflexmässigt - en mamma har ju extremt snabba reflexer när d gäller sina barn - el är d bara jag :))
    De flesta som bär ett barn och snubblar försöker vända sig så att man själv tar största smällen, det är en reflex. Men det är inte alltid att det räcker ända fram.
Svar på tråden Jag tappade mitt spädbarn!!!!!!