• Anonym (Traumatiserad)

Jag tappade mitt spädbarn!!!!!!

Jag mår så fruktansvärt dåligt!!!! Är så arg, ledsen, besviken på mig själv. Idag tappade jag min underbara lilla älskling!!!! Vem fan tappar sin 6 veckors bebis? Jag känner mig som världens sämsta mamma :(

Det gick så snabbt och jag blev så chockad att jag inte ens minns hur det gick till riktigt. Jag vet bara att jag skulle lägga ner honom i babysittern, men något hände (snubblade? Tappade balansen?) och han åkte ur mitt grepp, han slog i byrån och for i golvet - herregud det är det VÄRSTA jag varit med om i hela mitt liv, jag mår illa bara jag tänker på det, och den bilden av hur han faller och dunsen när han med huvudet och kroppen slår i golvet går som på repeat!

Han gallskrek direkt, ett hjärtskärande skrik jag aldrig hört förut trots kolik! Han var så chockad och rädd min lilla bebis! Och jag har aldrig varit så rädd och skakig i hela mitt liv, fort som tusan lyfte jag upp honom och tröstade medan jag skakade i hela kroppen och grät och grät. Ja, jag har gråtit hela dagen, jag gråter nu med när jag skriver detta, jag känner mig så hemsk.

När han blev lugnad blev han väldigt slö och medtagen, klarade inte av att titta med öppna ögon, det var som att han "försvann", jag var så rädd. Vi åkte in akut och då hade han piggnat till, en läkare kollade honom och konstaterade att han mår bra, inte en skråma tack gode Gud! Resten av dagen har han varit som vanligt, men jag mår så dåligt, sååå dåligt, jag vet inte hur jag ska släppa det här.. Mitt stackars älskade barn! Jag kommer aldrig glömma känslan, rädslan eller synen av hur jag tappar honom rätt på golvet!

Jag kommer aldrig komma över detta :'( hur hemsk mamma är jag på en skala? Har så dåligt samvete så det finns inte..

• Svar på tråden Jag tappade mitt spädbarn!!!!!!
  • Anonym (Lövet)

TS Under första året man har barn inser man: Att vara förälder handlar om att ha dåligt samvete för något nästan hela tiden.

• Anonym (förälder)
    Anonym (Lövet) skrev 2014-07-22 21:54:53 följande:

TS Under första året man har barn inser man: Att vara förälder handlar om att ha dåligt samvete för något nästan hela tiden.

Eller en oro för att någonting ska hända ens barn.. :|
  • Aileen Allannah

Ess - att snubbla eller halka är en olycka som oftast inte kan undvikas såklart. De flesta ser ju till att vidta försiktighetsåtgärder om man går på is och sådär, men allting går inte att undvika.

Men spädisar som trillar från sängar och skötbord är inte okej, där handlar det alltid om brister hos föräldern. Och jag blir fasen lite mörkrädd när folk stryker medhårs och bekräftar att man är en toppenförälder ändå.

• Ess
    Aileen Allannah skrev 2014-07-22 22:30:21 följande:

Ess - att snubbla eller halka är en olycka som oftast inte kan undvikas såklart. De flesta ser ju till att vidta försiktighetsåtgärder om man går på is och sådär, men allting går inte att undvika.

Men spädisar som trillar från sängar och skötbord är inte okej, där handlar det alltid om brister hos föräldern. Och jag blir fasen lite mörkrädd när folk stryker medhårs och bekräftar att man är en toppenförälder ändå.

Där håller jag med dig.
    När vi fick andra barnet så lade vi skötbädden på golvet, just för att undvika att den lilla skulle trilla ner om man behövde vända sig efter den stora.
  • Myc

Lilla vän, klart att det är fruktansvärt när det händer och det handlar ju inte om att du verkar vara oförsiktig som tex att ha lämnat ditt barn i en riskfylld situation utan att du faktiskt föll eller tappade balansen. Jag har varit med om två liknande händelser, ena gången när jag smällde igen en byrå om ni lilla bebisdotter hade fingrarna emellan. Inget hände - Jon blev bara lite blå och idag är hon 8 år och fingrarna fungerar som dom ska. Andra gången halkade jag på en isfläck med min som och tappade honom med bakhuvudet i asfalten. Han hade en ordentligt vadderad mössa. Blev akut men inga tecken på skada men jag mådde fruktansvärt dåligt. Idag är han 6 år och mår hur bra som helst.

Självklart kan en olycka orsaka framtida men men oftast går det bra.

Man kan misslyckas och det är skillnad på att vara ouppmärksam och ansvarslös och att råka ut för olyckshändelser!

Det gick bra den här gången och du kommer säkerligen hålla honom hårdare, röra dig mer kontrollerat mm efter detta. Man lär sig av allt och det är mycket nya kroppsrörelser man blir varse som förälder. Ta det lugnt. Om läkarna sagt att det är lugnt så kan du inte göra mer. Vad bra att du åkte in! Jättebra!

37 år. Har en 06a och en 08a sedan tidigare. Väntar barn m BF 1 november. Bor i norrort, Sthlm.
  • Lady Godiva
    Pacinos skrev 2014-07-21 22:40:17 följande:

Men snälla kan ni ha koll på era barn?

Nej, det är inte ok att ett spädbarn faller. Absolut inte ok att att det slår i en byrå på väg mot golvet.

Vad fan är det för fel på er?

Som om du aldrig varit med om att något av dina barn trillat ner från sängen/soffan/skötbordet/annat... Men visst, du är givetvis världens bästa förälder och ditt/dina barn skulle aaaaldrig råka ramla. Skulle de, trots din förträfflighet som förälder, råka ramla skulle du naturligtvis omedelbart ringa soc, berätta om ditt gigantiska misstag och be dem att å det snaraste hämta barnet/barnen så de fick komma till en mer ansvarsfull fosterförälder. Har jag rätt? Inte särskilt, väl?

Du är bara en av dessa olidliga mammor (för det är ju oftast mammor) som ska komma med pekpinnar och predika för andra mammor (för det är ju oftast mammor här också) som råkar vara mänskliga och gör ett misstag med sina barn?

Du har säkert soc på speed dial så du snabbt kan ringa oc rapportera alla olämpliga föräldrar. För om någon, Gud förbjude, råkar vända ryggen till i två sekunder och hans/hennes barn väljer just det ögonblicket att rulla ner från [insert valfri höjd] måste det ju snabbare än kvickt rapporteras till soc. Vi får inte ha mänskliga föräldrar i det här landet, hur skulle det se ut?!
    Pacinos skrev 2014-07-21 22:44:57 följande:
    Lägg ner offerkoftan.
    Ta av superföräldertröjan. Den är ett par storlekar för liten.
    Aileen Allannah skrev 2014-07-21 21:52:01 följande:

Jag blir lite beklämd varje gång såna här trådar dyker upp, så många som slätar över och menar på att det händer alla. Olyckor händer, men många många kan undvikas genom att man har koll, fall från skötbord borde inte kunna förekomma, det handlar alltid om bristande uppsikt från föräldern. Likaså när bebisar ramlar från sängar och soffor.

Ts, ta lärdom av det här, och jag vet att du kommer göra allt för att det inte ska hända igen. Skönt att din bebis mår fint, nu är det din tur att försök andas lugnt.

Jag försöker inte, min ironiska ton till trots, släta över något. Självklart ska man som förälder hålla uppsikt över sitt/sina barn. Små barn är som kvicksilver och som vi alla vet händer olyckor mycket snabbt. Samtidigt krävs det en superförälder för att hålla 100% koll 24/7, det går bara inte! Olyckor händer! Och ordet "olyckor" indikerar att det är saker som händer trots att man har koll, trots att man har uppsikt, kort sagt; trots att man försöker vara superöräldern. Ingen kan vara en perfekt förälder, alla släpper i uppmärksamheten någon gång. Oftast går det bra, barnet trillar inte ner från [insert valfri hög höjd], drar en kopp hett kaffe över sig, stoppar en skruvmejsel i ett uttag eller annan stor eller liten katastrof som kan inträffa. Ni, eller rättare sagt barnet, har helt enkelt en j*kla tur. Sedan fortsätter ni brösta er och skriva förfärade inlägg i trådar som denna.

Mamman mår uppenbarligen mycket dåligt och behöver, förklarligt nog, lite stöttning. Kan vi inte bara ge henne det? Måste vi skriva präktiga inlägg och mer eller mindre kalla henne dålig morsa? Vem vinner på att hon mår ännu sämre? Hon? Hennes barn? Knappast. Den enda som mår bättre är NI, för nu kan ni klappa er själva på huvudet och fortsätta inbilla er att ni är världens bästa föräldrar...

Även helgon har ett förflutet, även syndare har en framtid.
  • Anonym (Lövet)
    Anonym (förälder) skrev 2014-07-22 21:56:40 följande:
    Eller en oro för att någonting ska hända ens barn.. :|
    Ja dåligt samvete. "Har jag gett för lite mat? För mycket mat? För mycket sömn? För lite sömn? Lekt för mycket? För lite?"
  • beccagranen
    Aileen Allannah skrev 2014-07-22 22:30:21 följande:

Håller med, vissa händelser borde inte ske. Ex som skötbordsolyckor, som är den vanligaste fallolyckan. Det är så varnat och uttjatat att det borde sitta i ryggmärgen. Sen så kan det dock ske olyckor, som man inte kan förutse. Med a tt rammla ur skötbord, säng, trappa är inte olycka utan slarv och oacktsamhet.har bevittnat ett spädbarn på 3-4mån som var sönderbränd pga att mamman klivit över babysittern med kokande pasta och snubblat, så hemskt onödigt.
  • Anonym (Olycka är olycka)
    Aileen Allannah skrev 2014-07-22 00:53:45 följande:

Fast det är faktiskt inte okej att spädbarn ramlar i golvet. Det är ju ens jäkla jobb som förälder att se till att det inte händer, händer det ändå är det för att man brustit i sin föräldraroll.

Trots det så kan olyckor hända. Och nej det är aldrig okej, men det händer likväl. mänskliga faktorn kanske? Hände mig, den mest försiktiga och alärta mamman som bebis säkrat hemmet fullt ut långt innan. Ändå, trotts att jag för varje gång jag går ner för trä trappan med bebis är så försiktig med exakt varenda steg, med exakt var jag lägger ner foten, ändå fick jag glid på strumpjäveln och foten vek sig under mig. Jag klamrade fast bebisen på något sätt och fick bebisen över mig. TACK GODE GUD att jag inte tappade bebisen på väg ner. KAn inte ens tänka tanken.
  • tvillingmamman
    beccagranen skrev 2014-07-22 22:54:55 följande:
    Håller med, vissa händelser borde inte ske. Ex som skötbordsolyckor, som är den vanligaste fallolyckan. Det är så varnat och uttjatat att det borde sitta i ryggmärgen. Sen så kan det dock ske olyckor, som man inte kan förutse. Med a tt rammla ur skötbord, säng, trappa är inte olycka utan slarv och oacktsamhet.har bevittnat ett spädbarn på 3-4mån som var sönderbränd pga att mamman klivit över babysittern med kokande pasta och snubblat, så hemskt onödigt.
    Helt sant! Man ska självklart hålla koll på sina barn, men i hennes fall ser jag det som en olyckshändelse.
Svar på tråden Jag tappade mitt spädbarn!!!!!!