• Anonym (Traumatiserad)

Jag tappade mitt spädbarn!!!!!!

Jag mår så fruktansvärt dåligt!!!! Är så arg, ledsen, besviken på mig själv. Idag tappade jag min underbara lilla älskling!!!! Vem fan tappar sin 6 veckors bebis? Jag känner mig som världens sämsta mamma :(

Det gick så snabbt och jag blev så chockad att jag inte ens minns hur det gick till riktigt. Jag vet bara att jag skulle lägga ner honom i babysittern, men något hände (snubblade? Tappade balansen?) och han åkte ur mitt grepp, han slog i byrån och for i golvet - herregud det är det VÄRSTA jag varit med om i hela mitt liv, jag mår illa bara jag tänker på det, och den bilden av hur han faller och dunsen när han med huvudet och kroppen slår i golvet går som på repeat!

Han gallskrek direkt, ett hjärtskärande skrik jag aldrig hört förut trots kolik! Han var så chockad och rädd min lilla bebis! Och jag har aldrig varit så rädd och skakig i hela mitt liv, fort som tusan lyfte jag upp honom och tröstade medan jag skakade i hela kroppen och grät och grät. Ja, jag har gråtit hela dagen, jag gråter nu med när jag skriver detta, jag känner mig så hemsk.

När han blev lugnad blev han väldigt slö och medtagen, klarade inte av att titta med öppna ögon, det var som att han "försvann", jag var så rädd. Vi åkte in akut och då hade han piggnat till, en läkare kollade honom och konstaterade att han mår bra, inte en skråma tack gode Gud! Resten av dagen har han varit som vanligt, men jag mår så dåligt, sååå dåligt, jag vet inte hur jag ska släppa det här.. Mitt stackars älskade barn! Jag kommer aldrig glömma känslan, rädslan eller synen av hur jag tappar honom rätt på golvet!

Jag kommer aldrig komma över detta :'( hur hemsk mamma är jag på en skala? Har så dåligt samvete så det finns inte..

• Svar på tråden Jag tappade mitt spädbarn!!!!!!
  • Anonym (Citron)
    Pacinos skrev 2014-07-21 22:40:17 följande:

Men snälla kan ni ha koll på era barn?

Nej, det är inte ok att ett spädbarn faller. Absolut inte ok att att det slår i en byrå på väg mot golvet.

Vad fan är det för fel på er?

Vad tjänar du på att trycka ner TS ännu mer när hon/han mår så dåligt? Alla vi gör misstag och det kan hända att man snubblar med bebis i famnen, lika lätt som man snubblar utan bebis. Handlar knappast om "koll".
  • Anonym (förälder)
    Pacinos skrev 2014-07-21 22:40:17 följande:

Men snälla kan ni ha koll på era barn?

Nej, det är inte ok att ett spädbarn faller. Absolut inte ok att att det slår i en byrå på väg mot golvet.

Vad fan är det för fel på er?

Det är farligt att leva, till och med om man är ett spädbarn. Men man kan ju inte sluta leva bara för det.
  • Aileen Allannah

Fast det är faktiskt inte okej att spädbarn ramlar i golvet. Det är ju ens jäkla jobb som förälder att se till att det inte händer, händer det ändå är det för att man brustit i sin föräldraroll.

• Anonym (förälder)
    Aileen Allannah skrev 2014-07-22 00:53:45 följande:

Fast det är faktiskt inte okej att spädbarn ramlar i golvet. Det är ju ens jäkla jobb som förälder att se till att det inte händer, händer det ändå är det för att man brustit i sin föräldraroll.

Kan du vänligen bajsa klart innan du postar här?

Olyckor kan hända den bäste.
  • Anonym (Citron)
    Aileen Allannah skrev 2014-07-22 00:53:45 följande:

Ingen har sagt att det är ok. Men trillar du och bryter benet så är det minsann för att du brustit i din roll. Vad fan tänkte du när du snubblade?!
  • Aileen Allannah

Olyckor kan hända. Men ett spädbarn kan inte klättra upp i sängen själv, det är föräldern som placerar barnet där och föräldern som ska ha koll. Det är ingen olycka när en bebis ramlar ur sängen eller skötbordet, det är slarv.

Snubbla kan man göra, jag har själv halkat omkull med min bebis i famnen, men jag har inte låtit ungen ramla ur en säng eller från skötbordet.

• Ctazy

Bristande koll/kontroll/slarv är väl precis vad som karaktäriserar en olycka, sådana som vi alla som bekant råkar ut för. Hjärnan fungerar på det sättet att ifall man blir distraherad så är det väldigt lätt att flytta fokus från det som den borde ha koll på egentligen, den måste prioritera och det är inte alltid några medvetna processer.

Att inte fler olyckor sker beror till stor del på att slumpen ofta är på vår sida, till exempel att barnet inte rullar just när vi tittar bort, eller att vi landar bra när vi halkar med bebis i famnen. 

Goda rutiner kan förebygga många olyckor men inte förhindra alla. 

• Anonym (förälder)
    Aileen Allannah skrev 2014-07-22 08:49:27 följande:

Olyckor kan hända. Men ett spädbarn kan inte klättra upp i sängen själv, det är föräldern som placerar barnet där och föräldern som ska ha koll. Det är ingen olycka när en bebis ramlar ur sängen eller skötbordet, det är slarv.

Snubbla kan man göra, jag har själv halkat omkull med min bebis i famnen, men jag har inte låtit ungen ramla ur en säng eller från skötbordet.

Varför hade du inte på dig halkskor kvinna?? Eller varför bar du på barnet över huvudtaget när du vet att det är möjligt att halka med ett barn i famnen?

Nä. Du hade inte eliminerat alla risker i er närmiljö vilket gör att din halkolycka klassas som omsorgsbrist.

Vänd dig gärna till bvc för stöd i ditt föräldraskap så dina barn slipper såna farliga olyckor i framtiden.
  • Aileen Allannah

Det är lätt att vara anonym och sitta och raljera. Är det en öm tå månne? Du kan vara lugn med att jag bar bebisen så han låg still mot min axel, med ansiktet strax nedanför min axel, en försiktighetsåtgärd.

Men, det är skillnad på att låta ungen ligga på skötbordet utan uppsikt och att man snubblar till eller råkar krocka med ett lite äldre barn.

• FuckGoggleAskMe
    Anonym (förälder) skrev 2014-07-22 00:43:07 följande:

Det är farligt att leva, till och med om man är ett spädbarn. Men man kan ju inte sluta leva bara för det.

Jag känner till en liten flicka som inte vaktades när hon satt i matstolen, hon slutade leva. Konstigt med alla dessa trådar där någon tappat sitt barn e.dyl. och svaren som bedyrar att TS är världens bästa mamma. Jag glömde en gång att stänga trappgrinden, och var en hårsmån ifrån att ringa myndigheterna för att ge bort min bebis till ansvarsfulla fosterföräldrar. Bebisen satt en och en halv trappa upp och asgarvade när jag störtade upp. Han visste att det var förbjudet så var tydligen skitkul.
Svar på tråden Jag tappade mitt spädbarn!!!!!!