• Ess

Jag tappade mitt spädbarn!!!!!!

Anonym (Fyy) skrev 2014-07-22 00:25:45 följande:
    Ja man blir minst sagt orolig över att så många menar att "det är sånt som händer" när små bebisar far ner i golvet. Skrämmande!
    Det handlar ju inte om någon som kastat sitt barn i golvet med vilje för att se om det studsade.
    Det var en olyckshändelse, och tyvärr så händer olyckor.
    Man kan aldrig förutse att man kommer att trampa snett, eller att knät viker sig osv. Det bara händer, och som tur är så klarar sig oftast de inblandade utan större blessyrer.
  • Ess
    Aileen Allannah skrev 2014-07-22 00:53:45 följande:

Fast det är faktiskt inte okej att spädbarn ramlar i golvet. Det är ju ens jäkla jobb som förälder att se till att det inte händer, händer det ändå är det för att man brustit i sin föräldraroll.

Hur kan man ha brustit i sin föräldraroll om man snubblar?

Att vända ryggen åt ett skötbord så barnet dimper ner är en helt annan sak, där kan jag hålla med dig att man brister i tillsynen.
  • Ess
    Aileen Allannah skrev 2014-07-22 22:30:21 följande:

Ess - att snubbla eller halka är en olycka som oftast inte kan undvikas såklart. De flesta ser ju till att vidta försiktighetsåtgärder om man går på is och sådär, men allting går inte att undvika.

Men spädisar som trillar från sängar och skötbord är inte okej, där handlar det alltid om brister hos föräldern. Och jag blir fasen lite mörkrädd när folk stryker medhårs och bekräftar att man är en toppenförälder ändå.

Där håller jag med dig.
    När vi fick andra barnet så lade vi skötbädden på golvet, just för att undvika att den lilla skulle trilla ner om man behövde vända sig efter den stora.
  • Ess

Men finns här egentligen så många i tråden som försvarar att man vänder sig bort från ett skötbord?

• Ess
    Anonym (förälder) skrev 2014-07-24 22:10:10 följande:
    Nej, absolut inte. Men vilka riskmoment är det tillåtet att bortse ifrån?
    Ursprunget var ju det ts skrev, att hon mår sjukt dåligt över att hon halkade/snubblade och tappade barnet. Varpå många skriver att hon ska ta det lugnt eftersom olyckor händer.
    Men då är det ursprungs olyckan man utgår från, inte att vissa slarvar eller kastar sina barn på golvet, lämnar dem i en varm bil osv. Det är inte enligt mig en olycka när man med vett och vilje lämnar sitt barn (eller hund) i en varm bil, det är ren idioti.

Vissa saker kan man förutse och undvika, som tex att lägga skötbädden på golvet. Speciellt om man har större barn som pockar på uppmärksamhet.
    Andra risker får man kalkylera med, som tex att sätta sig i bilen, vilket ju också är en rätt stor risk att utsätta sig för. Men det är en risk som är i stort sett ofrånkomlig.
  • Ess
    Anonym (oxå) skrev 2014-08-03 12:05:11 följande:
    Men snubbla är ju en olycka som vem som helst kan göra ( men förstår inte att man inte ramlar så man räddar barnet reflexmässigt - en mamma har ju extremt snabba reflexer när d gäller sina barn - el är d bara jag :))
    De flesta som bär ett barn och snubblar försöker vända sig så att man själv tar största smällen, det är en reflex. Men det är inte alltid att det räcker ända fram.
Svar på tråden Jag tappade mitt spädbarn!!!!!!