Inlägg från: Aileen Allannah |Visa alla inlägg
  • Aileen Allannah

Jag tappade mitt spädbarn!!!!!!

Jag blir lite beklämd varje gång såna här trådar dyker upp, så många som slätar över och menar på att det händer alla. Olyckor händer, men många många kan undvikas genom att man har koll, fall från skötbord borde inte kunna förekomma, det handlar alltid om bristande uppsikt från föräldern. Likaså när bebisar ramlar från sängar och soffor.

Ts, ta lärdom av det här, och jag vet att du kommer göra allt för att det inte ska hända igen. Skönt att din bebis mår fint, nu är det din tur att försök andas lugnt.

• Aileen Allannah

Ts, jag menade inte att du försöker släta över, det var bara en allmän reflektion. Att han är orolig kan ju bero på att han har lite huvudvärk till exempel. Han kommer klara sig utan problem.

• Aileen Allannah

Fast det är faktiskt inte okej att spädbarn ramlar i golvet. Det är ju ens jäkla jobb som förälder att se till att det inte händer, händer det ändå är det för att man brustit i sin föräldraroll.

• Aileen Allannah

Olyckor kan hända. Men ett spädbarn kan inte klättra upp i sängen själv, det är föräldern som placerar barnet där och föräldern som ska ha koll. Det är ingen olycka när en bebis ramlar ur sängen eller skötbordet, det är slarv.

Snubbla kan man göra, jag har själv halkat omkull med min bebis i famnen, men jag har inte låtit ungen ramla ur en säng eller från skötbordet.

• Aileen Allannah

Det är lätt att vara anonym och sitta och raljera. Är det en öm tå månne? Du kan vara lugn med att jag bar bebisen så han låg still mot min axel, med ansiktet strax nedanför min axel, en försiktighetsåtgärd.

Men, det är skillnad på att låta ungen ligga på skötbordet utan uppsikt och att man snubblar till eller råkar krocka med ett lite äldre barn.

• Aileen Allannah

Ess - att snubbla eller halka är en olycka som oftast inte kan undvikas såklart. De flesta ser ju till att vidta försiktighetsåtgärder om man går på is och sådär, men allting går inte att undvika.

Men spädisar som trillar från sängar och skötbord är inte okej, där handlar det alltid om brister hos föräldern. Och jag blir fasen lite mörkrädd när folk stryker medhårs och bekräftar att man är en toppenförälder ändå.

• Aileen Allannah

Todo nada - men sluta släta över! "Sånt som händer" kan man säga när man tappar ett glas i golvet så det går sönder, inte när ett spädbarn ramlar ner från en höjd som man själv lagt ungen på! Det är inte ens en olycka, utan bara brist på uppsikt!

• Aileen Allannah
    Adebisi skrev 2014-07-23 20:03:58 följande:
    Det är oroande att så många slätar över med "shit happens attityd" Obestämd
    Ja! Nu tycker jag i och för sig att det är skillnad på att råka snubbla eller halka med bebisen i famnen och att låta ungen dimpa i golvet från skötbord och soffor, men det är liksom inte okej. Fallolyckor är skitvanligt men skulle knappt behöva existera om föräldrar bara kunde tänka till lite. Det här med "en hand på barnet" borde alla fatta.
  • Aileen Allannah

Todo nada - du ser inte skillnaden på att hålla bebisen i famnen och att låta den trilla från skötbordet..? Okej.

• Aileen Allannah

Allvarligt? Fattar ni inte skillnaden?! Oj... Jag ska förklara. Igen.

Ramlar barnet ner från skötbordet så är det för att föräldern eller ansvarig vuxen låtit det hända. Det finns inga andra anledningar än att den vuxna brustit i tillsyn och uppsikt.

Snubblar man med barnet i famnen så kan man oftast inte undvika det, de allra allra flesta lyckas dock manövrera sig själv och barnet så barnet inte skadas. Samma sak om man halkar, det går inte att förutse.

Skillnaden är att man kan förutse att barnet ramlar från skötbordet. Det kan man (oftast) inte göra när man halkar eller snubblar.

• Aileen Allannah
    Anonym (förälder) skrev 2014-07-24 20:47:41 följande:
    Du var banne mig dummare än vad jag trodde.

Det är i princip exakt samma sak. Det enda som skiljer är sannolikheten för nåt särskilt utfall - som att bebisen skadar sig.
    Åh, så under anonymt nick så tar vi oss friheten att komma med personangrepp. Snyggt jobbat.

Okej, vi säger såhär då. Du måste bära bebisen ibland. Du måste inte låta bebisen ligga på en hög höjd utan att hålla i den. Förstår du skillnaden nu?
  • Aileen Allannah
    Ess skrev 2014-07-24 21:51:56 följande:
    Men finns här egentligen så många i tråden som försvarar att man vänder sig bort från ett skötbord?
    Det hoppas jag att det inte gör! Det är mest hela attityden, att det ska slätas över och berättas historier om ens eget barn som ramlat från sängar och soffor och sen ett "det är sånt som händer" ungefär som att barnet bajsar igenom blöjan och man inte har några extrakläder med sig.
Svar på tråden Jag tappade mitt spädbarn!!!!!!