• Anonym (brud)

Bröllop och snåla gäster!

Vi ska snart gifta oss och har en önskelista som består av bidrag till bröllopsresan. Vi har lagt in massa olika upplevelser på resan och satt ett pris som vi tror att det kommer att kosta. Tanken från vår sida var alltså att önska oss bidrag, men på ett lite roligare sätt så att gästerna kan välja någon speciell grej de vill ge oss. Tex. "champange på hotellrummet när vi kommer fram" 400 kronor. VI har lagt in lite olika typer av grejer, romantiska, roliga, praktiska så gästerna själva kan välja. Det var även viktigt för oss att alla prisklasser på presenter skulle finnas så gästerna inte skulle känna att de var tvungna att köpa något som var dyrare än de hade råd med, vi la därför in saker på 200 till 2000 kronor. Vi tänkte att det skulle finnas något såväl för den fattiga studenten som för stora familjen ville gå samman. 

Jag kan tillägga att bröllopet är mitt i den stad där majoriteten av alla gäster bor (inga rese- eller hotellkostnader) och klädkoden är kavaj (ingen behöver köpa eller hyra några "konstiga" kläder)

Nu till poängen. Jag tycker att de gåvor som har blivit bokade är så galet snåla! En kusin som är civilingengör har tillsammans med sin heltidsarbetande flickvän bokat en gåva för 200 kronor. En moster med man (med bra jobb) och vuxet hemaboende barn (20 år) har bokat en gåva för 400 kronor. Jag är faktiskt chockad! Tycker det är så jäkla snålt!

Jag vet som sagt att det "rätta" är att säga att man ska bli glad för alla gåvor, det är att dom närvarar som räknas osv osv. Men nu när jag kan vara anonym kan jag säga att jag inte tycker det. Har man dålig ekonomi eller om det kostar mycket att vara med på bröllopet är det såklart en annan sak, men ett par utan barn som tjänar bra och ger 200? De får knappt varsin pizza och öl för de om de går ut på stan för dom pengarna, nu är det trerätters och öppen bar hela kvällen.
  • Svar på tråden Bröllop och snåla gäster!
  • Anonym (Förstår)

Jag förstår dig. Jag hade också tänkt som du men inte sagt det högt såklart. Man relaterar ju till sig själv i den ekonomiska situation man själv befinner sig i och hur mycket man hade gett. För att sedan "jämföra" sig med de man bjudit. Det är ju inte konstigt att man gör det egentligen.

MEN å andra sidan ogillar jag när brudpar önskar sig ett pengabidrag eller har gjort världens önskelista. Jag vill ge något som jag tänkt till kring och som är MIN gåva till dem. Inte hamna i nån "pengapåse". Så jag kan ändå förstå om man bara ger en liten slant även om man hade kunnat ge mer. Så tråkig present!

• MLB

Önskelistor brukar väl hållas inom närmaste familjen om ens där?

När min kusin gifte sig (jag bodde med mina föräldrar vid det tillfället) så kolla min mamma med sin syster om ideer och fick lite allmänna tips som att bruden älskar matlagning. Vi valde presenter utgående från dom ideerna, inte någon specifik lista.

En present är något frivilligt, inte ett krav och definitivt ingen betalning.

• Maiaflickan

Dessutom, vem är du att döma, Ts? De med i dina ögon god inkomst som "bara" ger en gåva för säg 200 kronor, kanske är inne på sitt femte bröllop den här säsongen och innan dess har varit på tre studentexamen, två barndom, tre sextioårskalas och...ja, du förstår.

Ledsen att säga det, med Tellus snurrar inte runt brudparet för varje gäst på ett bröllop.

• Anonym (Du måste skoja ?)

Jag hade aldrig ens bokat något till dig , hade köpt något jag velat köpa till dig , du får faktiskt tänka att detta är en önske lista , hatar såna brud par som dig som vill ens gäster ska betala för smekmånaden och tillbehör eller ge pengar så dom kan göra såna saker det är helt jävla sjukt tycker jag! Jag köper alltid något som jag har råd med och något jag tycker passar, det är faktiskt bara en önske lista inte en obligatorisk lista glöm inte det! Stå för dom sakerna själv ist!!!!!!!!!!!! På mitt bröllop skrev vi att vi inte ville ha några presenter! Det är vi som ska bjuda , vi som gifter oss och vill ha våra familjer närvarande. Det ska räcka.

• KaSaM

Eftersom bröllopspresent är frivilligt och inget krav men dock brukligt att ha med sig så kan man som bridezilla inte värdera gåvan (eller jo, det kan man men det är lite lågt och anses därför vara sniket) så att lägga krav på dyra presenter när önskelistan lagts känns i mina ögon tokigt.

Varför inte vara glad över att nära och kära vill dela er glädje och kärlek denna dag?

Du har givetvis rätt att tycka och känna som du gör men av mig får du inte medhåll.

• Anonym (Eva)
    Anonym (zen) skrev 2014-07-14 22:00:33 följande:
    Storleken på gåvan man får brukar inte vara kopplad till hur god ekonomi man har utan andra saker i min upplevelse.

Till exempel så skulle jag kunna gissa på alla möjliga anledningar:

- Personen har många i sin närhet som gifter sig, fyller år, slutar på jobbet etc och har insett att det blir mycket pengar som försvinner iväg i gåvor och därför valt att generellt lägga sig på en överkomlig nivå
    - Personen har aldrig fått så mycket i present av dig under tiden ni känt varann/varit familj och väljer därför motsvarande engagemang i sin gåva till dig
    - Personen är snål och det har därför inget med dig att göra
    - Personen träffar dig bara några gånger om året på kusinträff och flickvännen har bara träffat dig 1-2 ggr och de ger alltid 200 kr max till folk de inte umgås nära med
    Etc...

Det är så svårt det där med presenter och jag tror man mår bäst av att helt försöka bortse från summorna man får in av nära och kära och bara se allt som oväntad bonus i livet.

Försök njuta av gåvorna och koppla bort vem som gett vad och vad de borde gett dig och gör istället allt till en positiv upplevelse genom att tacka alla översvallande oavsett vad de gett. Ta mobilfoton när ni njuter av "faster evas" 200-kr present och skicka henne och tacka så hjärtligt likaväl som ni gör om någon gett något dyrare. 

Bra poäng! För några år sedan så hade jag sju kusiner som var inne i åldern där de gifte sig, fick barn, döpte barn och tog examen och det var en aldrig sinande ström med presenter som skulle köpas. Till de första köpte jag ganska påkostade presenter, skickade fina blomsterbuketter när de kom hem från BB och liknande men till slut kändes det ohållbart och jag lade mig betydligt lägre i pris. Jag har i princip aldrig umgåtts med dem och har knappt träffat dem på tio år så det kändes ganska konstigt att köpa dyra presenter, utan jag höll mig till några hundralappar. 

TS; det kanske är samma här?

• Anonym (X)

EXAKT den här tråden skrevs för ett tag sedan. Faketråd.

• Anonym (du skojar?)

En hundring är vad man lägger för ett barnkalas idag, så jag kan inte dra någon annan slutsats än att denne ingenjörs-kusin gillar sina pengar väldigt mycket mer än han gillar er.

Trist TS men det är bara att le och vara glad, presenter är frivilligt.

• MLB
    Monte skrev 2014-07-14 21:59:38 följande:

Folk är fan inte kloka. Varenda gång jag läser de här bröllopstrådarna där människor är helt hysteriskt giriga i presenter tappar jag all form av tro på mänskligheten. Vad fan ÄR det för FEL på er?!

Hoppas jag kan återställa någon tro på mänskligheten genom att berätta att wok-pannan jag köpte när kusinen gifte sig var mycket uppskattad.
  • nymedlem

Tänk på att dessa människor kanske redan har köpt en present till er och därav bara bokar något billigare av er önskelista.

Svar på tråden Bröllop och snåla gäster!