• Anonym (brud)

Bröllop och snåla gäster!

Vi ska snart gifta oss och har en önskelista som består av bidrag till bröllopsresan. Vi har lagt in massa olika upplevelser på resan och satt ett pris som vi tror att det kommer att kosta. Tanken från vår sida var alltså att önska oss bidrag, men på ett lite roligare sätt så att gästerna kan välja någon speciell grej de vill ge oss. Tex. "champange på hotellrummet när vi kommer fram" 400 kronor. VI har lagt in lite olika typer av grejer, romantiska, roliga, praktiska så gästerna själva kan välja. Det var även viktigt för oss att alla prisklasser på presenter skulle finnas så gästerna inte skulle känna att de var tvungna att köpa något som var dyrare än de hade råd med, vi la därför in saker på 200 till 2000 kronor. Vi tänkte att det skulle finnas något såväl för den fattiga studenten som för stora familjen ville gå samman. 

Jag kan tillägga att bröllopet är mitt i den stad där majoriteten av alla gäster bor (inga rese- eller hotellkostnader) och klädkoden är kavaj (ingen behöver köpa eller hyra några "konstiga" kläder)

Nu till poängen. Jag tycker att de gåvor som har blivit bokade är så galet snåla! En kusin som är civilingengör har tillsammans med sin heltidsarbetande flickvän bokat en gåva för 200 kronor. En moster med man (med bra jobb) och vuxet hemaboende barn (20 år) har bokat en gåva för 400 kronor. Jag är faktiskt chockad! Tycker det är så jäkla snålt!

Jag vet som sagt att det "rätta" är att säga att man ska bli glad för alla gåvor, det är att dom närvarar som räknas osv osv. Men nu när jag kan vara anonym kan jag säga att jag inte tycker det. Har man dålig ekonomi eller om det kostar mycket att vara med på bröllopet är det såklart en annan sak, men ett par utan barn som tjänar bra och ger 200? De får knappt varsin pizza och öl för de om de går ut på stan för dom pengarna, nu är det trerätters och öppen bar hela kvällen.
  • Svar på tråden Bröllop och snåla gäster!
  • Anonym (Suck)

Upplägget med listan för presenterna kändes ju hellustig. Hade reagerat rejält om jag var gäst, hade demonstrativt fyllt i för 200 kr bara för att visa mitt missnöje.

• SnurriggirrunS
    Jan Banan01 skrev 2014-07-15 14:20:03 följande:
    Det ska självklart vara frivilligt. När min fru och jag skulle gifta oss nämndes presenter inte alls. Vi var bara glada över att alla vi bjudit in hade möjlighet att komma och dela den stora dagen med oss. Att vi samtidigt fick fina presenter av olika slag var enbart glädjande. Presenterna i alla ära, men tanken bakom dem är  mer värt än presenten i sig.
    Den dagen jag gifter mig så ser jag helst att gästerna kommer utan presenter eftersom jag vet vilken stress och press och ekonomi det ligger bakom detta ständiga presentletandet. Alla ska vara välkomna vare sig de har bra eller mindre bra ekonomi och ingen värdering ska läggas i vilka gåvor de har med sig utan att de kommer med ett glatt humör.

Däremot så skriver du själv att tanken bakom presenterna är mer värt än presenten i sig. Menar du då att personen som sprang in i närmsta affär och köpte en osthyvel för en tjuga la mer tanke bakom än personen som gav bort en kondom och en femma?
    Nu vet jag inte vad brudparet fick för sin tjuga, men jag har faktiskt svårt att tänka mig att det låg så mycket tanke bakom det.
  • Jan Banan01
    Anonym (brud) skrev 2014-07-15 14:04:54 följande:
    Jag håller inte med dig. Man kan öppna ett kuvert och bli förvånad över att det ligger en 20-lapp däri utan att tycka att en person är snål. På samma sätt som om någon hade köpt någon konstig present..som ett par vinterdäck eller något annat udda i sammanhanget. 
    Det kan man, men å andra sidan sade du i din ts att gåvorna var, jag citerar, "så galet snåla". Hur ska du ha det?
  • Anonym (brud 2)
    Jan Banan01 skrev 2014-07-15 14:50:37 följande:
    Det kan man, men å andra sidan sade du i din ts att gåvorna var, jag citerar, "så galet snåla". Hur ska du ha det?
    Den tjejen är inte ts så sluta hoppa på henne.
  • cesseny

Ja visst är det så att man gifter för sin egen skull och det är högst frivilligt att bjuda in till fest! Men tycker att det hör lite till god ton och uppfostran det här med presenter. Jag tycker själv det är jättebra att ge en summa till ex bröllopsresa eller gemensamt boende,etc etc. då slipper man fundera ut någon bra present vilket ofta är svårt. Dock tycker jag att summan man ger hänger ihop lite med vad som bjuds på festen. Jag skulle aldrig själv komma på tanken att ge 20:- i present, som någon jämförde det med vad man lägger för summa på ex ett barnkalas. Jag och min man har inte världens bästa ekonomi och inga pengar i överflöd men tycker nog att man som ett par bör ge för minst 500:- tillsammans på ett bröllop med full middag. 

Själva gifte vi oss i smyg och hade bjudit in till födelsedagsfirande efter som då blev en bröllopsfest med 3-rätters och fri dryck under kvällen. Naturligt då så blev det inga bröllopspresenter men inget varken jag eller mannen var ledsna för eftersom vi ville ha det på det viset och kvällen blev jättelyckad som det var.

Sedan förstår jag ts upplägg att tanken var att det var lite roligare än att bara lägga en valfri summa till bröllopsresan men lättast hade kanske ändå varit att låta var och en sätta in en valfri summa.

• Jan Banan01
    SnurriggirrunS skrev 2014-07-15 14:47:36 följande:
    Den dagen jag gifter mig så ser jag helst att gästerna kommer utan presenter eftersom jag vet vilken stress och press och ekonomi det ligger bakom detta ständiga presentletandet. Alla ska vara välkomna vare sig de har bra eller mindre bra ekonomi och ingen värdering ska läggas i vilka gåvor de har med sig utan att de kommer med ett glatt humör.

Däremot så skriver du själv att tanken bakom presenterna är mer värt än presenten i sig. Menar du då att personen som sprang in i närmsta affär och köpte en osthyvel för en tjuga la mer tanke bakom än personen som gav bort en kondom och en femma?
    Nu vet jag inte vad brudparet fick för sin tjuga, men jag har faktiskt svårt att tänka mig att det låg så mycket tanke bakom det.
    Din första halva av inlägget matchar med vårt resonemang infört vårt bröllop. Det var upp till var och en om de ville köpa en present och i så fall vad. Det viktigaste var ändå att de var med på bröllopet. Vad nämnda kondom beträffar var det säkert menat som ett skämt. Eller kanske en fingervisning om att paret bör växa till sig lite innan de skaffar barn?Flört
  • Anonym (brud)
    Jan Banan01 skrev 2014-07-15 14:50:37 följande:
    Oj. jag insåg inte att jag valt samma nick som ts.. det blev ju lite tokigt =/
  • Jan Banan01
    Anonym (brud) skrev 2014-07-15 15:07:01 följande:
    Oj. jag insåg inte att jag valt samma nick som ts.. det blev ju lite tokigt =/
    Skrattande
  • Alessia

Jag gillar inte alls det här presentlistesystemet,  som har smittat av sig ner till barnkalasen. Ett av mina barn blev bjuden på födelsedagskalas där det till inbjudningskortet fogats en lista på möjliga presenter där minimipriset tycktes vara ca 200:-  Huuuu!

TS - skyll dig själv!   Det är inte gästernas sak att förse dig med en bröllopsresa och den där prislappsidén verkar snarast provocerande.  Så reagerar jag i alla fall. Jo, jag vet att den är vanlig i t ex England där man lämnar in en lista till en posh heminredningsaffär och där markerar prylar i olika prislägen. Då får brudparet en önskad grej också.  Men det här är ju fråga om pengar i kuvert eller insatta på ett konto. Hur ska givaren få veta att ini verkligen beställde den där champagnen på rummet eller simmade med de där delfinerna eller vad ni nu önskade? Personligen hade jag hellre gett er en flarra god champagne att dricka vid valfri tidpunkt.

• Anonym (Förstår dig)

Förstår dig faktiskt.

Har aldrig själv gift mig, men var till ett bröllop där gästerna istället för (som det hette) ge gåvor fick betala kuvert-avgift á ca 250 kr per person. Då ingick 2 vinglas samt kaffe. Sen hade de en bar där de tog 20 kr per cider eller öl. Men de hade även en burk för pengar där. Så folk som ville ge mer kunde skänka pengar till brudparet.

Jag hade föredragit ditt upplägg. På det sätt som det bröllop jag var till så kändes det lite konstigt att de tjänade på barförsäljningen, hade kuvertavgift, och fick en att känna sig snål om man inte gav pengar i burken också.

Svar på tråden Bröllop och snåla gäster!