• Anonym (brud)

Bröllop och snåla gäster!

Vi ska snart gifta oss och har en önskelista som består av bidrag till bröllopsresan. Vi har lagt in massa olika upplevelser på resan och satt ett pris som vi tror att det kommer att kosta. Tanken från vår sida var alltså att önska oss bidrag, men på ett lite roligare sätt så att gästerna kan välja någon speciell grej de vill ge oss. Tex. "champange på hotellrummet när vi kommer fram" 400 kronor. VI har lagt in lite olika typer av grejer, romantiska, roliga, praktiska så gästerna själva kan välja. Det var även viktigt för oss att alla prisklasser på presenter skulle finnas så gästerna inte skulle känna att de var tvungna att köpa något som var dyrare än de hade råd med, vi la därför in saker på 200 till 2000 kronor. Vi tänkte att det skulle finnas något såväl för den fattiga studenten som för stora familjen ville gå samman. 

Jag kan tillägga att bröllopet är mitt i den stad där majoriteten av alla gäster bor (inga rese- eller hotellkostnader) och klädkoden är kavaj (ingen behöver köpa eller hyra några "konstiga" kläder)

Nu till poängen. Jag tycker att de gåvor som har blivit bokade är så galet snåla! En kusin som är civilingengör har tillsammans med sin heltidsarbetande flickvän bokat en gåva för 200 kronor. En moster med man (med bra jobb) och vuxet hemaboende barn (20 år) har bokat en gåva för 400 kronor. Jag är faktiskt chockad! Tycker det är så jäkla snålt!

Jag vet som sagt att det "rätta" är att säga att man ska bli glad för alla gåvor, det är att dom närvarar som räknas osv osv. Men nu när jag kan vara anonym kan jag säga att jag inte tycker det. Har man dålig ekonomi eller om det kostar mycket att vara med på bröllopet är det såklart en annan sak, men ett par utan barn som tjänar bra och ger 200? De får knappt varsin pizza och öl för de om de går ut på stan för dom pengarna, nu är det trerätters och öppen bar hela kvällen.
  • Svar på tråden Bröllop och snåla gäster!
  • Velouria
    Juronjaure skrev 2014-07-15 19:40:08 följande:

Gifter man sig för att få presenter?

EXAKT vad jag tänkte skriva nyss.

"Kalle, vi har ju varken ett fett bankkonto eller råd med resa i år. Kan vi inte ställa till med ett bröllop så vi kan unna oss allt detta?" 

(ja, jag skriver det ur kvinnans perspektiv eftersom det sällan är mannen som tar de största initiativen)
    Nästan nolltolerans
  • Anonym (Bruden)

När jag gifte mig ifjol skickade toastmaster ut ett brev med massa info och bifogade då sina kontouppgifter för att man skulle kunna sätta in utan att vi fick veta hur mkt varje person gav. Blev bra tycker jag!

• vampyria2

Jag kom att tänka på uttrycket "man får vad man förtjänar", sorry men det var vad som kom upp i mitt huvud.
    Antagligen så anser de inte att ni är värda mer för dem och jag skulle nog fundera på varför och om det faktiskt kan vara så att jag själv inte har gett dem nått speciellt så att de känner att de måste ge mig (oss) nått speciellt.

Sen tycker jag att det är lite konstigt att ni har lagt upp det så att ni kan se vem som har gett vad, det brukar väl ändå vara lite anonymt när man gör en sån här sak, eller?

• Anonym (T-röd)

Hm, jag hoppas att du i alla fall är nöjd med det viktigaste du fått. Om inte så tycker jag att det är lika bra att ni skiljer er snabbast möjligt! {#emotions_dlg.djavulsk}

• Hugful80

TS, gifter ni er bara för att få presenter eller pengar?

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras
  • Pirx
    Anonym (Urk) skrev 2014-07-15 19:37:16 följande:

Såna här girig trådar får mig illamående. Tycker folk som dig TS är vedervärdiga. Usch, orkar inte ens diskutera, bara hoppas på att du inte får nåt alls, att det regnar spik på din bröllopsdag, att bröllopstesan blir en mardröm och att din man inom kort inser vad det är för en ruskig människa han gifter sig med och skiljer sig. Fy fan!

• En blå giraff

Ja usch TS det är riktigt smaklöst beteende från er tycker jag också. I min värld är det riktigt oförskämt att önska sig saker på det viset som ni gör. 

I ärlighetens namn skulle jag inte ge mer än några hundra till en kusin eller syskonbarn oavsett hur mycket jag tjänar. Det är ju inte en så nära släkting liksom. Man kanske vill ha sina pengar till annat än att ge presenter.

• Utan Barn

Jag vet flera som gjort precis som TS beskriver. Senast förra hösten var jag och min sambo på ett bröllop där vi från »önskelistan« valde att ge en middag för två på en Michelinstjärn-krog på Sicilien. Val av presenter lästes även upp på middagen.

Detta par är ett otroligt snällt och generöst par som ALDRIG skulle göra det för att vara giriga. De tyckte nog bara det var en kul och bra sak att göra. Fast visst blev det så att man (i alla fall vi) gav mer än vad vi hade gjort om man lagt anonymt.

• Flizus

TS, det är du som är girig. Var glad över vad du faktiskt kommer att få istället.

• Jan Banan01
    Anonym (brud) skrev 2014-07-14 21:45:30 följande:
    Vi ska snart gifta oss och har en önskelista som består av bidrag till bröllopsresan. Vi har lagt in massa olika upplevelser på resan och satt ett pris som vi tror att det kommer att kosta. Tanken från vår sida var alltså att önska oss bidrag, men på ett lite roligare sätt så att gästerna kan välja någon speciell grej de vill ge oss. Tex. "champange på hotellrummet när vi kommer fram" 400 kronor. VI har lagt in lite olika typer av grejer, romantiska, roliga, praktiska så gästerna själva kan välja. Det var även viktigt för oss att alla prisklasser på presenter skulle finnas så gästerna inte skulle känna att de var tvungna att köpa något som var dyrare än de hade råd med, vi la därför in saker på 200 till 2000 kronor. Vi tänkte att det skulle finnas något såväl för den fattiga studenten som för stora familjen ville gå samman. 

Jag kan tillägga att bröllopet är mitt i den stad där majoriteten av alla gäster bor (inga rese- eller hotellkostnader) och klädkoden är kavaj (ingen behöver köpa eller hyra några "konstiga" kläder)

Nu till poängen. Jag tycker att de gåvor som har blivit bokade är så galet snåla! En kusin som är civilingengör har tillsammans med sin heltidsarbetande flickvän bokat en gåva för 200 kronor. En moster med man (med bra jobb) och vuxet hemaboende barn (20 år) har bokat en gåva för 400 kronor. Jag är faktiskt chockad! Tycker det är så jäkla snålt!

Jag vet som sagt att det "rätta" är att säga att man ska bli glad för alla gåvor, det är att dom närvarar som räknas osv osv. Men nu när jag kan vara anonym kan jag säga att jag inte tycker det. Har man dålig ekonomi eller om det kostar mycket att vara med på bröllopet är det såklart en annan sak, men ett par utan barn som tjänar bra och ger 200? De får knappt varsin pizza och öl för de om de går ut på stan för dom pengarna, nu är det trerätters och öppen bar hela kvällen.
    TS. Vad sägs om en halvårsprenumeration av Vett och etikett i bröllopspresent?
Svar på tråden Bröllop och snåla gäster!