• Anonym (brud)

Bröllop och snåla gäster!

Vi ska snart gifta oss och har en önskelista som består av bidrag till bröllopsresan. Vi har lagt in massa olika upplevelser på resan och satt ett pris som vi tror att det kommer att kosta. Tanken från vår sida var alltså att önska oss bidrag, men på ett lite roligare sätt så att gästerna kan välja någon speciell grej de vill ge oss. Tex. "champange på hotellrummet när vi kommer fram" 400 kronor. VI har lagt in lite olika typer av grejer, romantiska, roliga, praktiska så gästerna själva kan välja. Det var även viktigt för oss att alla prisklasser på presenter skulle finnas så gästerna inte skulle känna att de var tvungna att köpa något som var dyrare än de hade råd med, vi la därför in saker på 200 till 2000 kronor. Vi tänkte att det skulle finnas något såväl för den fattiga studenten som för stora familjen ville gå samman. 

Jag kan tillägga att bröllopet är mitt i den stad där majoriteten av alla gäster bor (inga rese- eller hotellkostnader) och klädkoden är kavaj (ingen behöver köpa eller hyra några "konstiga" kläder)

Nu till poängen. Jag tycker att de gåvor som har blivit bokade är så galet snåla! En kusin som är civilingengör har tillsammans med sin heltidsarbetande flickvän bokat en gåva för 200 kronor. En moster med man (med bra jobb) och vuxet hemaboende barn (20 år) har bokat en gåva för 400 kronor. Jag är faktiskt chockad! Tycker det är så jäkla snålt!

Jag vet som sagt att det "rätta" är att säga att man ska bli glad för alla gåvor, det är att dom närvarar som räknas osv osv. Men nu när jag kan vara anonym kan jag säga att jag inte tycker det. Har man dålig ekonomi eller om det kostar mycket att vara med på bröllopet är det såklart en annan sak, men ett par utan barn som tjänar bra och ger 200? De får knappt varsin pizza och öl för de om de går ut på stan för dom pengarna, nu är det trerätters och öppen bar hela kvällen.
  • Svar på tråden Bröllop och snåla gäster!
  • Anonym (brud)
    spaceylisie skrev 2014-07-16 20:59:46 följande:
    I do! Kravlistan alltså.

Aldrig tomhänt till bröllop. :)
    Fast då sitter ju problemet hos dig, för det är fortfarande en ÖNSKElista. Du behöver ju faktiskt inte ens titta på den. 
  • Voluptuous Shalimar
    spaceylisie skrev 2014-07-16 20:58:41 följande:
    Nej, jag jämför uttrycket "i princip överallt" med rasbiologi. Inte gåvan som sådan utan snarare benägenheten att betrakta seder eller tankegångar som absoluta.

Värdet är irrelevant, ja, absolut - där är jag med dig. Men ser man till de bröllop jag har varit på har grejorna på dessa önskelistor varit både fyr- och femsiffriga. Och så en eller två pliktskyldiga tresiffriga. DET vänder jag mig mot, starkt. 

Problemet, som jag ser det, med dessa önskelistor, är att man [jag] som gäst tycker att det känns obekvämt att avvika från dessa:

"Jaha, de vill ha en dammsugare och en resa till Taiwan...hmmm...nej, de behöver nog ett set handdukar från Ikea egentligen för handdukar kan man aldrig få nog av..."

Jag ger gärna presenter beroende på situation. Men jag skulle tycka att det var grymt jobbigt om värden och värdinnan till en middag skulle lista vilka vinsorter eller blomster de skulle vilja ha av mig när jag kom dit. Why, liksom?

Lika litet gillar jag - som synes ovan - dessa bröllopslistor. 

Men vad gästerna får ska man ju som brudpar idag också tänka på. En liten gåva eller annat minne av deras deltagande under vigsel/fest. Så står det väl ändå? Ja, i princip överallt? Eller hur var det? :)

Så helt irrelevant var det ju inte.
    Så länge du känner paret som ska gifta sig innan och utan och vet vad de har och vad de kan tänkas behöva, samt är väl insatt i deras smak och vad de föredrar så är ju allt gott och väl.

Problemet är ju att man relativt ofta inte umgås på daglig basis med brudparet, kanske det är en vän man känner rätt bra men inte så där inifrån och ut - eller till och med en barndomsvän som man inte varit supertight med de senaste ÅREN, men som ändå vill inkludera en i den krets som betyder så pass mycket att han/hon vill ha en med på bröllopet. Då är det ju hart när omöjligt att finna den där "perfekta" och personliga, betydelsefulla present som man väl ändå vill ge ett brudpar. En önskelista är faktiskt till för att underlätta för gästerna, inte tvärtom. 

Eftersom man inte gärna kan skriva att de som inte känner en så väl "kan få tips i följande önskelista [...]" så skriver man naturligtvis en generell önskan som ska vara utformad så att alla kan ge gåvor för en summa de finner lämplig, vare sig det gäller glas i en speciell serie (då kan man köpa ett eller tio) eller bidrag till ny altan, bröllopsresa, vinsamling eller vad man nu kan tänkas vilja ha. 

Jag ger ju hellre en gåva som jag vet kommer att komma till nytta och glädja mottagaren, än en pryl jag själv finner festlig och rolig att få ge bort, men som kanske har ett ringa värde för brudparet. Hur kul är det att få Orreforsskålar som man inte ens gillar designen på, t ex? Och vad gör man med dessa? Ställa i vitrinskåp och ogilla när man ser det eller sälja till ett sämre värde än nypriset (åh så onödigt - och faktiskt lite oförskämt)? 
  • Charlotte N

Herregud! När vi gifte oss hade vi inte en tanke på presenter. Hålla på och peta med detaljerade önskelistor, trams! Är ni fyra år eller?

• Jan Banan01
    Charlotte N skrev 2014-07-22 22:17:16 följande:

Herregud! När vi gifte oss hade vi inte en tanke på presenter. Hålla på och peta med detaljerade önskelistor, trams! Är ni fyra år eller?

FlörtPlus{#emotions_dlg.flower}
  • Anonym (Nygift)

Gifte mig nyligen och blev faktiskt ledsen av en present, fick 6 st ölglas av min mans föräldrar och bror. Det värsta är inte att de inte köpt ngt dyrare utan att de inte tänkt, vem köper ölglas i bröllopspresent till småbarnsföräldrar??

• Anonym (Nygift)

Önskar att jag hade skrivit en önskelista

• Anonym (Nadja)

]Anonym (Nygift) skrev 2014-07-29 11:36:07 följande:]Gifte mig nyligen och blev faktiskt ledsen av en present, fick 6 st ölglas av min mans föräldrar och bror. Det värsta är inte att de inte köpt ngt dyrare utan att de inte tänkt, vem köper ölglas i bröllopspresent till småbarnsföräldrar??[/quote]

Min svägerska gjorde det till oss, jättefina och vi blev glada. Man kan ha dom till lättöl också vet du, och man faktiskt ta en öl även småbarn även om jag också tycker man ska ta det väldigt lugnt med alkohol ihop med barn. Dessutom växer barn.

• Anonym (.)
    Anonym (Nygift) skrev 2014-07-29 11:36:07 följande:

Gifte mig nyligen och blev faktiskt ledsen av en present, fick 6 st ölglas av min mans föräldrar och bror. Det värsta är inte att de inte köpt ngt dyrare utan att de inte tänkt, vem köper ölglas i bröllopspresent till småbarnsföräldrar??

Förstår inte alls hur du menar, om man är intresserad av öl slutar man väl inte för att man blir förälder? Just att ni är småbarnsföräldrar gör liksom inte att det är en olämplig present...
  • Voluptuous Shalimar
    Anonym (Nygift) skrev 2014-07-29 11:36:07 följande:

Men det var det konstigaste jag läst på länge. Ungefär lika konstigt som seconhandbutiken som slängde alla vinglas de fick in eftersom de inte ville att folk skulle dricka alkohol. Newsflash: man kan dricka Cola ur såväl ölglas som vinglas!
  • Wilbes

Ärligt talat när folk skriver detaljerade listor på vad dem önskar sig blir jag mer anti och köper precis vad jag vill istället, men om de bara ger förslag på vad man kan köpa kan jag absolut köpa det dem gett förslag på. 

Ska på en fest där det uttryckligen står att presenter UNDANBEDES och jag blir mer och mer sugen på att ge nått bara för att jag tycker att man inte kan kräva hur ens gäster ska och inte ska göra i presentfrågan det måste ju vara upp till var och en! 

Svar på tråden Bröllop och snåla gäster!