• Anonym (brud)

Bröllop och snåla gäster!

Vi ska snart gifta oss och har en önskelista som består av bidrag till bröllopsresan. Vi har lagt in massa olika upplevelser på resan och satt ett pris som vi tror att det kommer att kosta. Tanken från vår sida var alltså att önska oss bidrag, men på ett lite roligare sätt så att gästerna kan välja någon speciell grej de vill ge oss. Tex. "champange på hotellrummet när vi kommer fram" 400 kronor. VI har lagt in lite olika typer av grejer, romantiska, roliga, praktiska så gästerna själva kan välja. Det var även viktigt för oss att alla prisklasser på presenter skulle finnas så gästerna inte skulle känna att de var tvungna att köpa något som var dyrare än de hade råd med, vi la därför in saker på 200 till 2000 kronor. Vi tänkte att det skulle finnas något såväl för den fattiga studenten som för stora familjen ville gå samman. 

Jag kan tillägga att bröllopet är mitt i den stad där majoriteten av alla gäster bor (inga rese- eller hotellkostnader) och klädkoden är kavaj (ingen behöver köpa eller hyra några "konstiga" kläder)

Nu till poängen. Jag tycker att de gåvor som har blivit bokade är så galet snåla! En kusin som är civilingengör har tillsammans med sin heltidsarbetande flickvän bokat en gåva för 200 kronor. En moster med man (med bra jobb) och vuxet hemaboende barn (20 år) har bokat en gåva för 400 kronor. Jag är faktiskt chockad! Tycker det är så jäkla snålt!

Jag vet som sagt att det "rätta" är att säga att man ska bli glad för alla gåvor, det är att dom närvarar som räknas osv osv. Men nu när jag kan vara anonym kan jag säga att jag inte tycker det. Har man dålig ekonomi eller om det kostar mycket att vara med på bröllopet är det såklart en annan sak, men ett par utan barn som tjänar bra och ger 200? De får knappt varsin pizza och öl för de om de går ut på stan för dom pengarna, nu är det trerätters och öppen bar hela kvällen.
  • Svar på tråden Bröllop och snåla gäster!
  • Fanny b

Bara för man har en bra inkomst betyder inte det att man vill ge dyra presenter. Jag tycker också det är snålt av dig ts att ens ha en sådan detaljerad lista, även om det finns billigare alternativ tycker jag det är snålt.

Jag tycker heller det är relevant att jämföra en festmiddag man blir bjuden på med ett restaurangbesök.

• Almina

Presenterna ska inte ses som en betalning för festen! En present ger man ju för att lyckönska brudparet, och då är ju egentligen inte summan, utan tanken, det viktiga. Sen beror det väl inte bara på inkomst, utan också på hur nära brudparet man är, hur mycket man vill lägga på presenten.

Sen undrar jag varför du kollar vilka presenter som är uppbokade. Kan inte presenter a få bli en överraskning?

• Lekia

Jäklig snålt tycker jag!

Av mina svärföräldrar fick vi 2 baden-baden stolar för typ 300 kr styck när vi gifte oss !?!

Deras enda son. De har bra ekonomi och köper solstolar! ?

• Maiaflickan

Det var det fräckaste!

Klaga på att gäster som är snälla nog att ge er något i bröllopspresent är snåla? Vad är det för sätt? Det är en GÅVA. En frivillig sådan. Sedan när klankar man ner på en gåvas värde i kronor och ören? Så ytterst sniket.

• taquine

Är du en sån där bridezilla eller vad dom kallas... ja herregud

Goodness Me
  • ursula

3 rätters och fri bar, allt under 1500 för 2 heltidsarbetande är löjligt

• Monte

Folk är fan inte kloka. Varenda gång jag läser de här bröllopstrådarna där människor är helt hysteriskt giriga i presenter tappar jag all form av tro på mänskligheten. Vad fan ÄR det för FEL på er?!

• Anonym (zen)

Storleken på gåvan man får brukar inte vara kopplad till hur god ekonomi man har utan andra saker i min upplevelse.

Till exempel så skulle jag kunna gissa på alla möjliga anledningar:

- Personen har många i sin närhet som gifter sig, fyller år, slutar på jobbet etc och har insett att det blir mycket pengar som försvinner iväg i gåvor och därför valt att generellt lägga sig på en överkomlig nivå
    - Personen har aldrig fått så mycket i present av dig under tiden ni känt varann/varit familj och väljer därför motsvarande engagemang i sin gåva till dig
    - Personen är snål och det har därför inget med dig att göra
    - Personen träffar dig bara några gånger om året på kusinträff och flickvännen har bara träffat dig 1-2 ggr och de ger alltid 200 kr max till folk de inte umgås nära med
    Etc...

Det är så svårt det där med presenter och jag tror man mår bäst av att helt försöka bortse från summorna man får in av nära och kära och bara se allt som oväntad bonus i livet.

Försök njuta av gåvorna och koppla bort vem som gett vad och vad de borde gett dig och gör istället allt till en positiv upplevelse genom att tacka alla översvallande oavsett vad de gett. Ta mobilfoton när ni njuter av "faster evas" 200-kr present och skicka henne och tacka så hjärtligt likaväl som ni gör om någon gett något dyrare. 

• WinterDawn

Knappast snålt. Du har ingen aning om deras ekonomi, och oavsett om man är fattig, rik eller mittemellan, så är det helt upp till en själv vad man vill lägga ut på present.
    Jag tycker faktiskt att er lista känns... inte snål, men konstig. Att ni själva bestämmer vad folk ska ge? Är det gåvor eller tillsägelser, eftersom man tydligen kunde "välja fel"?

Svar på tråden Bröllop och snåla gäster!