• Anonym (brud)

Bröllop och snåla gäster!

Vi ska snart gifta oss och har en önskelista som består av bidrag till bröllopsresan. Vi har lagt in massa olika upplevelser på resan och satt ett pris som vi tror att det kommer att kosta. Tanken från vår sida var alltså att önska oss bidrag, men på ett lite roligare sätt så att gästerna kan välja någon speciell grej de vill ge oss. Tex. "champange på hotellrummet när vi kommer fram" 400 kronor. VI har lagt in lite olika typer av grejer, romantiska, roliga, praktiska så gästerna själva kan välja. Det var även viktigt för oss att alla prisklasser på presenter skulle finnas så gästerna inte skulle känna att de var tvungna att köpa något som var dyrare än de hade råd med, vi la därför in saker på 200 till 2000 kronor. Vi tänkte att det skulle finnas något såväl för den fattiga studenten som för stora familjen ville gå samman. 

Jag kan tillägga att bröllopet är mitt i den stad där majoriteten av alla gäster bor (inga rese- eller hotellkostnader) och klädkoden är kavaj (ingen behöver köpa eller hyra några "konstiga" kläder)

Nu till poängen. Jag tycker att de gåvor som har blivit bokade är så galet snåla! En kusin som är civilingengör har tillsammans med sin heltidsarbetande flickvän bokat en gåva för 200 kronor. En moster med man (med bra jobb) och vuxet hemaboende barn (20 år) har bokat en gåva för 400 kronor. Jag är faktiskt chockad! Tycker det är så jäkla snålt!

Jag vet som sagt att det "rätta" är att säga att man ska bli glad för alla gåvor, det är att dom närvarar som räknas osv osv. Men nu när jag kan vara anonym kan jag säga att jag inte tycker det. Har man dålig ekonomi eller om det kostar mycket att vara med på bröllopet är det såklart en annan sak, men ett par utan barn som tjänar bra och ger 200? De får knappt varsin pizza och öl för de om de går ut på stan för dom pengarna, nu är det trerätters och öppen bar hela kvällen.
  • Svar på tråden Bröllop och snåla gäster!
  • Anonym (Lägg ner.)

Haha lägg ner ts. Dom kanske inte vill slösa flera 1000:- på er?

• Anonym (hmmm)
    Anonym (du skojar?) skrev 2014-07-15 23:52:40 följande:
    Men bra, gör så och problemet löser sig självt, eftersom ingen kommer att bjuda in er snåljåpar mer.

Om jag väljer att spara till en briljanrting för 100 000 kr och vi är nära släkt, är det okej att dina barn inte får nån julklapp av mig då?

Nu var det såklart med glimten i ögat som jag skrev att jag funderar på att slopa presenter.

Det jag menade var att det är sånt himla fokus på presenter! Men det är såklart beroende på vad man räknar som "nära släkt". Om du skulle vara en av våra föräldrar - ja då skulle jag nog räkna med att våra eventuella barn får en julklapp (för du får en julklapp av oss). Men om du är en moster som jag träffar en gång vartannat år - Nej - då skulle jag inte räkna med en julklapp (för det är inte ens säkert att vi ses under julen). 

Och mitt inlägg fokuserade på att TS tyckte att 200 kr var snålt - men det tycker jag INTE, för oavsett hur mkt pengar man tror att någon tjänar så vet man inte dens situation. Som sagt - om vi sparar till ett boende och kanske har höga avbetalningar på andra lån, ja då är det inte så mycket pengar kvar till att köpa presenter för flera tusen. 

Men ja - klart det är vett och etikett att ha en gåva med sig när man är bortbjuden! 

• Voluptuous Shalimar

Jag skulle skämmas något vansinnigt över att ge 100 kr (200 för mig och maken tillsammans) som bröllopsgåva. Skämmas, skämmas, skämmas. Enda gången då jag skulle kunna tänka mig att ge en summa motsvarande 3-4 kaffe på stan (ja, en kaffe kostar ju ca 25-35 kr...) vore väl om jag gav till någon jag inte direkt känner, låt säga att jag ville ge en symbolisk gåva till en cancersjuk som via FB önskade pengar till sitt bröllop. 

Däremot behöver gåvan inte på något sätt motsvara brudparets utlägg för mat och dryck; vi betalade mer än 1000 kr/gäst och hade dessutom fri bar (och det var till restaurangpris, dvs inte med alkohol vi inhandlat billigt på systemet eller i Tyskland, utan till ordinarie restaurangpriser för tex en stor stark, ett glas vin eller en cocktail). Varje gäst konsumerade väl uppskattningsvis mat och dryck för ca 1500 kr, jag hade tyckt att det var väldigt pinsamt om vi fått gåvor för 3000 kr/par. 

När vi gifte oss struntade jag fullkomligt i hur mycket gästerna la på present (vi önskade bidrag till bröllopsresa, om man ville kunde man sätta in anonymt på konto). Men jag skulle själv skämmas ögonen ur mig för att ge mindre än 300-500 kr (dvs 600-1000 för oss som par). 

• Jeaninne

Jag tycker att det är du som låter beräknande och gniden, TS. Tappar lusten att gå på bröllop när jag läser ditt inlägg...

• AnnaSthlm
    SaVoluptuous Shalimar skrev 2014-07-16 12:13:38 följande:

Jag skulle skämmas något vansinnigt över att ge 100 kr (200 för mig och maken tillsammans) som bröllopsgåva. Skämmas, skämmas, skämmas. Enda gången då jag skulle kunna tänka mig att ge en summa motsvarande 3-4 kaffe på stan (ja, en kaffe kostar ju ca 25-35 kr...) vore väl om jag gav till någon jag inte direkt känner, låt säga att jag ville ge en symbolisk gåva till en cancersjuk som via FB önskade pengar till sitt bröllop. 

Däremot behöver gåvan inte på något sätt motsvara brudparets utlägg för mat och dryck; vi betalade mer än 1000 kr/gäst och hade dessutom fri bar (och det var till restaurangpris, dvs inte med alkohol vi inhandlat billigt på systemet eller i Tyskland, utan till ordinarie restaurangpriser för tex en stor stark, ett glas vin eller en cocktail). Varje gäst konsumerade väl uppskattningsvis mat och dryck för ca 1500 kr, jag hade tyckt att det var väldigt pinsamt om vi fått gåvor för 3000 kr/par. 

När vi gifte oss struntade jag fullkomligt i hur mycket gästerna la på present (vi önskade bidrag till bröllopsresa, om man ville kunde man sätta in anonymt på konto). Men jag skulle själv skämmas ögonen ur mig för att ge mindre än 300-500 kr (dvs 600-1000 för oss som par). 

Samma här. Det är givetvis skillnad på bröllop och bröllop, och jag hade gett olika presenter till dem som gifter sig i trädgården och har picknick på verandan och till dem som bjuder på en stor arrangerad fest med trerätters middag.
    Men att ge 200kr i bröllopspresent från ett PAR hade jag förmodligen bara gjort om jag varit student eller långtidsarbetslös. Hade jag känt att jag inte velat ge mer till paret som gifter sig, hade jag förmodligen tackat nej till inbjudan- eftersom min känsla av att inte vilja ge mer hade pekat på att brudparet inte är så goda vänner till mig.
  • ölburk2

Jag undrar.., är du helssvensk med svenska föräldrar, eller är du influerad från annat håll?
    Ja jag frågar, för det du tar upp är inte direkt vanligt förekommande i Sverige, men jag känner igen det från andra länder, där gåvor till bröllopsparet är långt viktigare än här i Sverige.
    Tror faktisk många svenskar ser det som du tigger...

Fråga mig inte efter källa, ni får söka sanningen själva.
  • Anonym (Sarah)

Haha lite OT men jag var på ett bröllop för några år sedan där bruden förvandlats till en riktig Bridezilla! I den flera långa sidor inbjudan i stort KRÄVDE hon (ja, brudgummen var knappt medräknad) 300kr i kuvertavgift för alla som kom, denna skulle gå till bröllopsresan.
    Det pinsamma var då att dom liksom stod där och öppnade kuvert efter kuvert och man nästan kunde se hur hon räknade sedlarna då hon öppnade, läste sedan på kuvertet där det stod vem det kom ifrån, vände sig till den personen och tackade. Det var så sjukt krystat!
    Sedan fick vi reda på att det var hennes morfar eller något liknande som stått för större delen av bröllopskostnaden så pengarna var väl ett fint tillskott i deras plånböcker..
    Dom är nu några år senare skilda och hon gift med en gammal pundarkompis från förr, det bröllopet verkade dock ha blivit lite mindre..

• Anonym (Snålt som fan)
    Voluptuous Shalimar skrev 2014-07-16 12:13:38 följande:

Jag håller med.
    Håller till en del i föräldratrådarna och där är ju det vanligaste rådet gällande barnkalas en present på ca 80-100kr till barnet från kompisen.
    Lite mer värd kan man ju då tycka att en bröllopspresent borde vara.

• spaceylisie

Men helskotta, kan inte folk som gifter sig helt enkelt sluta önska sig saker?! Om någon vill ge något så är väl gåvan personligt riktad till brudparet beroende på hur givaren uppfattar deras behov?

Jag HATAR dessa bridezillas som ska ha dyra dammsugare, coola kaffemaskiner eller horribelt dyra handdukar. Sen när blev det inte tanken som räknades?

Önska sig kan man göra till jul eller till sin födelsedag, men fan inte när man BJUDER IN människor till fest. 

• Yngla

Dom kanske inte värdesätter er eller era bröllopspresenter högre. Det är inte mer än rätt att ni inte får dyrare presenter. Ingen vill slå på stort till nån som är så otacksam. Även om du inte tror att du visar det så är det ju det du är. Då lyser det igenom. För det andra har inte du med att göra hur andra människor spenderar sina pengar.

Svar på tråden Bröllop och snåla gäster!