• Anonym (brud)

Bröllop och snåla gäster!

Vi ska snart gifta oss och har en önskelista som består av bidrag till bröllopsresan. Vi har lagt in massa olika upplevelser på resan och satt ett pris som vi tror att det kommer att kosta. Tanken från vår sida var alltså att önska oss bidrag, men på ett lite roligare sätt så att gästerna kan välja någon speciell grej de vill ge oss. Tex. "champange på hotellrummet när vi kommer fram" 400 kronor. VI har lagt in lite olika typer av grejer, romantiska, roliga, praktiska så gästerna själva kan välja. Det var även viktigt för oss att alla prisklasser på presenter skulle finnas så gästerna inte skulle känna att de var tvungna att köpa något som var dyrare än de hade råd med, vi la därför in saker på 200 till 2000 kronor. Vi tänkte att det skulle finnas något såväl för den fattiga studenten som för stora familjen ville gå samman. 

Jag kan tillägga att bröllopet är mitt i den stad där majoriteten av alla gäster bor (inga rese- eller hotellkostnader) och klädkoden är kavaj (ingen behöver köpa eller hyra några "konstiga" kläder)

Nu till poängen. Jag tycker att de gåvor som har blivit bokade är så galet snåla! En kusin som är civilingengör har tillsammans med sin heltidsarbetande flickvän bokat en gåva för 200 kronor. En moster med man (med bra jobb) och vuxet hemaboende barn (20 år) har bokat en gåva för 400 kronor. Jag är faktiskt chockad! Tycker det är så jäkla snålt!

Jag vet som sagt att det "rätta" är att säga att man ska bli glad för alla gåvor, det är att dom närvarar som räknas osv osv. Men nu när jag kan vara anonym kan jag säga att jag inte tycker det. Har man dålig ekonomi eller om det kostar mycket att vara med på bröllopet är det såklart en annan sak, men ett par utan barn som tjänar bra och ger 200? De får knappt varsin pizza och öl för de om de går ut på stan för dom pengarna, nu är det trerätters och öppen bar hela kvällen.
  • Svar på tråden Bröllop och snåla gäster!
  • Voluptuous Shalimar
    Wilbes skrev 2014-07-31 08:56:00 följande:

Ärligt talat när folk skriver detaljerade listor på vad dem önskar sig blir jag mer anti och köper precis vad jag vill istället, men om de bara ger förslag på vad man kan köpa kan jag absolut köpa det dem gett förslag på. 

Ska på en fest där det uttryckligen står att presenter UNDANBEDES och jag blir mer och mer sugen på att ge nått bara för att jag tycker att man inte kan kräva hur ens gäster ska och inte ska göra i presentfrågan det måste ju vara upp till var och en! 

Ok - så du ger inte gåvor för att glädja mottagaren? Sympatiskt. Skriver jag "presenter undanbedes" så vill. jag. inte. ha. några. prylar. Och om jag önskar mig tex vitvinsglas från serien xx om folk nu ändå ska lägga pengar på en gåva till mig, så är ju tex badolja och doftljus (vanlig presentartiklar när man inte vet vad man ska ge) inte en present jag uppskattar om inte givaren vet exakt vad jag brukar köpa för märken och dofter av dessa produkter.
  • Wilbes

Jo klart jag gör men att kräva resepengar istället för presenter vilket jag ser som en present också och skriva typ presenter undanbedes men sätt in pengar på mitt konto så jag funderar på att köpa lådor klä dem fint och så lägga små pengar i lådorna typ 300 eller nått.. hon får pengar men inte på kontot...

• Wilbes
    Voluptuous Shalimar skrev 2014-07-31 13:05:32 följande:

Ok - så du ger inte gåvor för att glädja mottagaren? Sympatiskt. Skriver jag "presenter undanbedes" så vill. jag. inte. ha. några. prylar. Och om jag önskar mig tex vitvinsglas från serien xx om folk nu ändå ska lägga pengar på en gåva till mig, så är ju tex badolja och doftljus (vanlig presentartiklar när man inte vet vad man ska ge) inte en present jag uppskattar om inte givaren vet exakt vad jag brukar köpa för märken och dofter av dessa produkter.

Men om du skriver vilken serie det är har du ju inte sagt att de måste köpa 6 stycken de avgör dem ju själv... de är ju skillnaden. ..
  • Anonym (Vera)
    Anonym (Nygift) skrev 2014-07-29 11:36:07 följande:

Gifte mig nyligen och blev faktiskt ledsen av en present, fick 6 st ölglas av min mans föräldrar och bror. Det värsta är inte att de inte köpt ngt dyrare utan att de inte tänkt, vem köper ölglas i bröllopspresent till småbarnsföräldrar??

Är det en så konstig present? Vi fick både ölglas och vinglas när vi gifte oss. De ha använts även till alkoholfria drycker. Jag gillar att använda s.k, finporslin i vardagen istället för att de ska stå och samla damm.
  • Anonym (Glad)

Var glad över att du ens fick en present. Vi hade 14 gäster som inte gav någonting. alltså ingen flaska vin ens el ett litet kort. Välkommen till Sverige och ove-folk 

• Anonym (Vett och etikett)

Här har man en bra anledning att göra som jag och maken när vi gifte oss. Vi drog utomlands och gifte oss borgerligt på en terass med utsikt över Medelhavet. Det var en dag bara för oss. Så himla enkelt och bekvämt.

Jag kan tycka, liksom många andra, att det hänger på hur nära man står brudparet MEN har man inte helt hål i huvudet så förstår man att mat och dryck kostar pengar och är man då inte pank och har någon som helst uppfostran så ger man en present som ligger i nivå med vad som bjuds på. Detta gäller för närmare släkt och folk man umgås med.

Är man däremot bjuden som "utfyllnad" av folk/släkt man aldrig umgås med normalt gäller annat för då kanske man knappt vill vara där men offrar sig. Mina föräldrar och jag blev bjuden på min kusins bröllop för många år sedan. Vi umgås ALDRIG men hennes mamma hade sagt att det var viktigt att vi kom för den rika brudgummens hade stor släkt. Minns inte om dom önskade nåt, men jag spenderade noll kronor och hakade bara på mina föräldrars present som jag helt förträngt vad det var. Blev även bjuden på möhippan men då tackade jag nej. Nån gräns måste man dra 

Fantastiskt hur många snålisar det finns på FL helt plötsligt. Det är lite konstigt för så fort löner diskuteras så brukar var och varannan här tjäna mellan 50-70 tkr/månad. 

• Anonym (Hejohå)

Jag har varit på många bröllop och kan nog tycka att det är ganska otrevligt när brudparet har en lista med saker de vill ha. Såsom ni lagt upp det blir det ungefär detsamma. 

Tråkigt för er TS, hoppas du kan slappna av ändå och njuta av ert bröllop. Ni kanske skulle haft ett annat upplägg.

• Anonym (Donna)
    Anonym (Hejohå) skrev 2024-11-19 15:11:43 följande:

Jag har varit på många bröllop och kan nog tycka att det är ganska otrevligt när brudparet har en lista med saker de vill ha. Såsom ni lagt upp det blir det ungefär detsamma. 

Tråkigt för er TS, hoppas du kan slappna av ändå och njuta av ert bröllop. Ni kanske skulle haft ett annat upplägg.

Med tanke på att tråden är tio år gammal så är det nog inte ett akut problem längre. Om de ens ännu är gifta.
  • Raggartjejen

TS, du verkar vara väldigt girig!

För många år sedan skulle en "kompis" gifta sig och jag var tärna. 
    Då var jag väldigt kraftig och "kompisen" skulle köpa min klänning,  jag sa att jag vill prova den först.
    Ändå köpte hon klänningen utan att jag fick prova och det slutade med att jag fick ta ngt som jag hade i garderoben och hon blev dur, hon kom med klänningen dagen innan bröllopet. 

Samma "kompis" och hennes gubbe var faddrar på vår dotters dop.
    De frågade om han skulle ha kostym och vi sa ja.
    De började gnälla om att han inte hade ngn kostym och de hade inte råd att köpa en ny. 
    Vi gav förslag om att det finns billiga kostymer på second hand.
    Det slutade med att han kom i fläckig vit skjorta och trasiga jeans.

Dopet var några år innan bröllopet. 

• Anonym (Glad)
    Anonym (Vett och etikett) skrev 2024-11-19 14:28:46 följande:

Här har man en bra anledning att göra som jag och maken när vi gifte oss. Vi drog utomlands och gifte oss borgerligt på en terass med utsikt över Medelhavet. Det var en dag bara för oss. Så himla enkelt och bekvämt.

Jag kan tycka, liksom många andra, att det hänger på hur nära man står brudparet MEN har man inte helt hål i huvudet så förstår man att mat och dryck kostar pengar och är man då inte pank och har någon som helst uppfostran så ger man en present som ligger i nivå med vad som bjuds på. Detta gäller för närmare släkt och folk man umgås med.

Är man däremot bjuden som "utfyllnad" av folk/släkt man aldrig umgås med normalt gäller annat för då kanske man knappt vill vara där men offrar sig. Mina föräldrar och jag blev bjuden på min kusins bröllop för många år sedan. Vi umgås ALDRIG men hennes mamma hade sagt att det var viktigt att vi kom för den rika brudgummens hade stor släkt. Minns inte om dom önskade nåt, men jag spenderade noll kronor och hakade bara på mina föräldrars present som jag helt förträngt vad det var. Blev även bjuden på möhippan men då tackade jag nej. Nån gräns måste man dra 

Fantastiskt hur många snålisar det finns på FL helt plötsligt. Det är lite konstigt för så fort löner diskuteras så brukar var och varannan här tjäna mellan 50-70 tkr/månad. 

Det är ändå helt ok att haka på familjens present tycker jag 
  • Anonym (Glad)

Fast har man mer än typ 50 gäster blir det väldigt mycket materiella ting till spillo om det inte finns önskemål.
  • Anonym (du skojar?)

Jag tycker det är otrevligt att inte ha en lista för jag avskyr att ge saker som inte uppskattas/ inte kommer till användning.
Svar på tråden Bröllop och snåla gäster!