• Anonym (brud)

Bröllop och snåla gäster!

Vi ska snart gifta oss och har en önskelista som består av bidrag till bröllopsresan. Vi har lagt in massa olika upplevelser på resan och satt ett pris som vi tror att det kommer att kosta. Tanken från vår sida var alltså att önska oss bidrag, men på ett lite roligare sätt så att gästerna kan välja någon speciell grej de vill ge oss. Tex. "champange på hotellrummet när vi kommer fram" 400 kronor. VI har lagt in lite olika typer av grejer, romantiska, roliga, praktiska så gästerna själva kan välja. Det var även viktigt för oss att alla prisklasser på presenter skulle finnas så gästerna inte skulle känna att de var tvungna att köpa något som var dyrare än de hade råd med, vi la därför in saker på 200 till 2000 kronor. Vi tänkte att det skulle finnas något såväl för den fattiga studenten som för stora familjen ville gå samman. 

Jag kan tillägga att bröllopet är mitt i den stad där majoriteten av alla gäster bor (inga rese- eller hotellkostnader) och klädkoden är kavaj (ingen behöver köpa eller hyra några "konstiga" kläder)

Nu till poängen. Jag tycker att de gåvor som har blivit bokade är så galet snåla! En kusin som är civilingengör har tillsammans med sin heltidsarbetande flickvän bokat en gåva för 200 kronor. En moster med man (med bra jobb) och vuxet hemaboende barn (20 år) har bokat en gåva för 400 kronor. Jag är faktiskt chockad! Tycker det är så jäkla snålt!

Jag vet som sagt att det "rätta" är att säga att man ska bli glad för alla gåvor, det är att dom närvarar som räknas osv osv. Men nu när jag kan vara anonym kan jag säga att jag inte tycker det. Har man dålig ekonomi eller om det kostar mycket att vara med på bröllopet är det såklart en annan sak, men ett par utan barn som tjänar bra och ger 200? De får knappt varsin pizza och öl för de om de går ut på stan för dom pengarna, nu är det trerätters och öppen bar hela kvällen.
  • Svar på tråden Bröllop och snåla gäster!
  • Helenmedh

Hahahahahaah..! När jag gifte mig fick vi en kondom och en femma i bröllopspresent av min bästa killkompis! Jag bara älskade det för det är så "han" att göra en sån sak. 

Och vet du? Jag både uppskattade det och älskade det. För det är inte pengavärdet i gåvan som räknas. Den gåvan kunde jag räkna ut med arslet vem den var ifrån och det var såå roligt! 

• nuharjagbytt

Du har ingen aning om hur snåla dina gäster är innan du haft bröllopet! De kan ju komma med jättefina presenter som är saker de vill ge. Jag menar att pengagåvan inte behöver vara det ende de ger.

• Anonym (m)
    Anonym (brud) skrev 2014-07-14 21:45:30 följande:

Vi ska snart gifta oss och har en önskelista som består av bidrag till bröllopsresan. Vi har lagt in massa olika upplevelser på resan och satt ett pris som vi tror att det kommer att kosta. Tanken från vår sida var alltså att önska oss bidrag, men på ett lite roligare sätt så att gästerna kan välja någon speciell grej de vill ge oss. Tex. "champange på hotellrummet när vi kommer fram" 400 kronor. VI har lagt in lite olika typer av grejer, romantiska, roliga, praktiska så gästerna själva kan välja. Det var även viktigt för oss att alla prisklasser på presenter skulle finnas så gästerna inte skulle känna att de var tvungna att köpa något som var dyrare än de hade råd med, vi la därför in saker på 200 till 2000 kronor. Vi tänkte att det skulle finnas något såväl för den fattiga studenten som för stora familjen ville gå samman. 

Jag kan tillägga att bröllopet är mitt i den stad där majoriteten av alla gäster bor (inga rese- eller hotellkostnader) och klädkoden är kavaj (ingen behöver köpa eller hyra några "konstiga" kläder)

Nu till poängen. Jag tycker att de gåvor som har blivit bokade är så galet snåla! En kusin som är civilingengör har tillsammans med sin heltidsarbetande flickvän bokat en gåva för 200 kronor. En moster med man (med bra jobb) och vuxet hemaboende barn (20 år) har bokat en gåva för 400 kronor. Jag är faktiskt chockad! Tycker det är så jäkla snålt!

Jag vet som sagt att det "rätta" är att säga att man ska bli glad för alla gåvor, det är att dom närvarar som räknas osv osv. Men nu när jag kan vara anonym kan jag säga att jag inte tycker det. Har man dålig ekonomi eller om det kostar mycket att vara med på bröllopet är det såklart en annan sak, men ett par utan barn som tjänar bra och ger 200? De får knappt varsin pizza och öl för de om de går ut på stan för dom pengarna, nu är det trerätters och öppen bar hela kvällen.

• Hallonbåt02
    Tihi skrev 2014-07-14 22:48:51 följande:

Du borde ha gjort önskelistan med olika kategorier så att ingen kunde snåla. Så här t ex:

Ni som tjänar under 220000 kr per år kan beställa saker i den billigaste kategorien som ni hittar här under den gröna fliken.

Ni som tjänar mellan 220000-500000 kr per år beställer lämpligast saker från den röda fliken.

Ni som tjänar över 500000 kr ska beställa från den dyraste kategorin och den hittar ni här under den svarta fliken.

För att sen kontrollera att alla har beställt ur rätt prisklass så kollar du naturligtvis upp deras inkomst med Skatteverket och skickar tillbaka presenten med hänvisning till deras ekonomiska status och begär en ny om presenten var för billig och dom har snålat.

Hehe, angående önskelistor och snålhet Drömmer 

ts, jag tycker du verkar lite girig i det stora hela, bara för att man har råd så kanske man inte vill lägga ut mer för någon som man vet skulle reagera så som du gör..
  • Chrysabelle
    Anonym (Du måste skoja ?) skrev 2014-07-14 22:06:00 följande:

Jag hade aldrig ens bokat något till dig , hade köpt något jag velat köpa till dig , du får faktiskt tänka att detta är en önske lista , hatar såna brud par som dig som vill ens gäster ska betala för smekmånaden och tillbehör eller ge pengar så dom kan göra såna saker det är helt jävla sjukt tycker jag! Jag köper alltid något som jag har råd med och något jag tycker passar, det är faktiskt bara en önske lista inte en obligatorisk lista glöm inte det! Stå för dom sakerna själv ist!!!!!!!!!!!! På mitt bröllop skrev vi att vi inte ville ha några presenter! Det är vi som ska bjuda , vi som gifter oss och vill ha våra familjer närvarande. Det ska räcka.

Fast har man varit ett par ganska länge, så har man det mesta redan. Eller du kanske köper en ful, billig vas på myrornas, och kräver att de ska ha den framme.
  • Nape

Men usch ts, vad håller du på med? Bröllopet har inte ens varit! Du vet ju inte ens om de k

• Nape

Kommer att köpa något mer!

Ts här är det DU som är snål!

• Froststar

Håller helt med dig TS. Hur snålt som helst. Hade t.ex. din moster och din kusin haft lite vett och etikett, hade de gått ihop med alla sina löner och bjudit er på hela resan all incl. Inget mindre är acceptabelt om man nu har en bra lön än att slösa den på släkten. Det är ju en självklarhet att tjänar man bra så ska alla andra dra nytta av ens lön eller hur? Andra gäster skulle kunnat stå för bröllopskostnaderna. Dina föräldrar borde köpt en brudklänning i kvartsmiljonkronorsklassen för dig. Hade du varit nöjd då? Eller hade du gnällt på champagnemärket och färgen på blommorna och antal swarovskistenar på klänningen? Det var nämligen enbart 999 när där skulle varit 1000?

Jag kan i alla fall se vem som är girigbuken i det hela. 

Min avatar speglar känslorna jag får då jag läser genomsnittliga FL-ares inlägg
  • Anonym (Herregud)

Är du seriös! ? Var glad att dom vill fira dagen med er istället! Tycker du verkar vara en hemsk människa!

• Tablettask

Om jag hade valt "champagne" så hade jag skickat med en flaska champagne förutom pengarna, så vem vet, de kanske ger något mer på bröllopsdagen. I övrigt tycker jag att du ska sluta titta på vem som bokar vad. 

Svar på tråden Bröllop och snåla gäster!