• Anonym (brud)

Bröllop och snåla gäster!

Vi ska snart gifta oss och har en önskelista som består av bidrag till bröllopsresan. Vi har lagt in massa olika upplevelser på resan och satt ett pris som vi tror att det kommer att kosta. Tanken från vår sida var alltså att önska oss bidrag, men på ett lite roligare sätt så att gästerna kan välja någon speciell grej de vill ge oss. Tex. "champange på hotellrummet när vi kommer fram" 400 kronor. VI har lagt in lite olika typer av grejer, romantiska, roliga, praktiska så gästerna själva kan välja. Det var även viktigt för oss att alla prisklasser på presenter skulle finnas så gästerna inte skulle känna att de var tvungna att köpa något som var dyrare än de hade råd med, vi la därför in saker på 200 till 2000 kronor. Vi tänkte att det skulle finnas något såväl för den fattiga studenten som för stora familjen ville gå samman. 

Jag kan tillägga att bröllopet är mitt i den stad där majoriteten av alla gäster bor (inga rese- eller hotellkostnader) och klädkoden är kavaj (ingen behöver köpa eller hyra några "konstiga" kläder)

Nu till poängen. Jag tycker att de gåvor som har blivit bokade är så galet snåla! En kusin som är civilingengör har tillsammans med sin heltidsarbetande flickvän bokat en gåva för 200 kronor. En moster med man (med bra jobb) och vuxet hemaboende barn (20 år) har bokat en gåva för 400 kronor. Jag är faktiskt chockad! Tycker det är så jäkla snålt!

Jag vet som sagt att det "rätta" är att säga att man ska bli glad för alla gåvor, det är att dom närvarar som räknas osv osv. Men nu när jag kan vara anonym kan jag säga att jag inte tycker det. Har man dålig ekonomi eller om det kostar mycket att vara med på bröllopet är det såklart en annan sak, men ett par utan barn som tjänar bra och ger 200? De får knappt varsin pizza och öl för de om de går ut på stan för dom pengarna, nu är det trerätters och öppen bar hela kvällen.
  • Svar på tråden Bröllop och snåla gäster!
  • Maiaflickan
    Jan Banan01 skrev 2014-07-15 23:46:16 följande:
    TS. Vad sägs om en halvårsprenumeration av Vett och etikett i bröllopspresent?
    Bra där!

Allt gott! Hjärta
  • Anonym (du skojar?)
    Anonym (hmmm) skrev 2014-07-15 14:27:28 följande:

Både jag och min sambo tjänar bra med pengar, men jag vill inte ge mer än 150-400 kr när vi är bortbjudna och ska ha med en present. 

Vi sparar pengar till en bostadsrätt och kommande familj och som några nämnt tidigare så kan det ibland bli mycket med kalas och firande av olika slag att 200 kr där och 200 kr där helt plötsligt blir ganska mycket... 

Nae det där med presenter funderar jag på att slopa helt...

Men bra, gör så och problemet löser sig självt, eftersom ingen kommer att bjuda in er snåljåpar mer.

Om jag väljer att spara till en briljanrting för 100 000 kr och vi är nära släkt, är det okej att dina barn inte får nån julklapp av mig då?
  • Starline

JIsses vilken svensk attityd, vi bor i USA och ger minst $200 i present från mannen och mig, och ja det är kopplat till kostnaden som brudparet har för att ordna bröllopsfesten med trerätters, band och drinkar. Man vill ju inte att de ska behöva börja sitt nya liv tillsammans med skuld, för att de väljer att ha stor fest med vänner och släkt och inte smita iväg till rådhuset. Skärpning.

• funnyhowloveis

Bara för att man tjänar bra betyder inte det att man kan slänga pengar på folk till höger o vänster. Tjänar du själv nåt? det brukar va folk som lever 100% på andra som beter sig som du gör. Några av mina kompisar är lika dana. När jag gifter mig i nov kommer jag verkligen inte kräva massa gåvor. Jag kommer gråta av tacksamhet över att de som kommer komma, faktiskt tagit sig tid att komma. Vad är ditt problem?

• Anonym (Snålisar)

Så snålt att inte köpa för mer än 200:- om man tjänar bra med prngar och det inte skulle märkas av i plånboken. Det är en bröllopspresent! Kul att få nåt från Rusta då! Skärp er, snålisar.

• funnyhowloveis

Bjuder man för att det ska vara en fin gest och man verkligen vill att de personerna man bjuder ska komma eller för att få saker? Nä. det är tanken som räknas! Sluta va giriga, äckliga människor!

• EnAnonumius

Kanske dags att återinföra kravet på "brudkista".
    Fast man kan ha det i en modernare tappning, även brudgummen skall ha en  "brudgummskista".

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Anonym (Snålisar) skrev 2014-07-16 07:31:45 följande:

Så snålt att inte köpa för mer än 200:- om man tjänar bra med prngar och det inte skulle märkas av i plånboken. Det är en bröllopspresent! Kul att få nåt från Rusta då! Skärp er, snålisar.

Det är sådan som dig och TS som skulle vara värda att få en stor svart sopsäck fylld med kodynga i bröllops present.

Det är för att markera er jäkla girighet på andras bekostnad bara för att ni gifter er..

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • lisenlisen

Fast tänker man efter lite så har folk alltid önskat sig presenter som brudparet kan avgöra kostnaden på. På vårt bröllop hade vi önskat oss bidrag till bröllopsresan och presentkort till ny inredning i vårt nya boende. Vi hade skrivit kontonummer men väldigt många kom med kuvert med pengar i och presentkort. Så det var inte så himla svårt för oss att gissa hur mycket gästerna gav. Jag var superglad för allt vi fick däremot! Man vet aldrig vad folk har för ekonomi även om någon är civilingenjör.

Det enda jag störde mig på var några personer som hade bröllop några år tidigare och istället för bröllopspresenter lät alla betala sin mat + dryck själva (typ mellan 1500 och 2000 kr för mig och min man). Och på vårt bröllop gav de tillsammans 250 kr i gåva till oss. Det tycker jag är dålig stil när de själva kräver att man ska betala en viss summa.

• Hypnotica
    Starline skrev 2014-07-16 06:45:04 följande:

JIsses vilken svensk attityd, vi bor i USA och ger minst $200 i present från mannen och mig, och ja det är kopplat till kostnaden som brudparet har för att ordna bröllopsfesten med trerätters, band och drinkar. Man vill ju inte att de ska behöva börja sitt nya liv tillsammans med skuld, för att de väljer att ha stor fest med vänner och släkt och inte smita iväg till rådhuset. Skärpning.

Så gästerna ska alltså betala för kalaset? Vad är det för egocentrisk attityd ni har därborta?
    Jag är inte bitter - jag är välhumlad.
Svar på tråden Bröllop och snåla gäster!