Bröllop och snåla gäster!
Anonym (zen) skrev 2014-07-14 22:00:33 följande:
Storleken på gåvan man får brukar inte vara kopplad till hur god ekonomi man har utan andra saker i min upplevelse.Till exempel så skulle jag kunna gissa på alla möjliga anledningar:
- Personen har många i sin närhet som gifter sig, fyller år, slutar på jobbet etc och har insett att det blir mycket pengar som försvinner iväg i gåvor och därför valt att generellt lägga sig på en överkomlig nivå
- Personen har aldrig fått så mycket i present av dig under tiden ni känt varann/varit familj och väljer därför motsvarande engagemang i sin gåva till dig
- Personen är snål och det har därför inget med dig att göra
- Personen träffar dig bara några gånger om året på kusinträff och flickvännen har bara träffat dig 1-2 ggr och de ger alltid 200 kr max till folk de inte umgås nära med
Etc...
Det är så svårt det där med presenter och jag tror man mår bäst av att helt försöka bortse från summorna man får in av nära och kära och bara se allt som oväntad bonus i livet.
Försök njuta av gåvorna och koppla bort vem som gett vad och vad de borde gett dig och gör istället allt till en positiv upplevelse genom att tacka alla översvallande oavsett vad de gett. Ta mobilfoton när ni njuter av "faster evas" 200-kr present och skicka henne och tacka så hjärtligt likaväl som ni gör om någon gett något dyrare.
Bra poäng! För några år sedan så hade jag sju kusiner som var inne i åldern där de gifte sig, fick barn, döpte barn och tog examen och det var en aldrig sinande ström med presenter som skulle köpas. Till de första köpte jag ganska påkostade presenter, skickade fina blomsterbuketter när de kom hem från BB och liknande men till slut kändes det ohållbart och jag lade mig betydligt lägre i pris. Jag har i princip aldrig umgåtts med dem och har knappt träffat dem på tio år så det kändes ganska konstigt att köpa dyra presenter, utan jag höll mig till några hundralappar.
TS; det kanske är samma här?