• KristinaJ

Vi runt 30 som siktar på vårt första plus NU

Ägglossning om 4 dagar och för första gången i mitt liv siktar jag på bäbis. Är mycket medveten om att det inte "bara händer" på första försöket, men då det ändå är en big deal att försöka sig på en bäbis är det ganska svårt (omöjligt) att "ta det som det kommer". 

Kommer väl börja leta tecken som ett psykfall nästa vecka och framåt, haha, så dumt jag veeet. Men coolare än så är jag inte.

Någon mer? 

• Svar på tråden Vi runt 30 som siktar på vårt första plus NU
  • Diamant
    frida-li skrev 2014-08-04 01:36:49 följande:

Känns som om vi gått med i ett lotteri med dragning en gång i månaden bara. Och man har inte fler än fem lotter kanske varje månad. Men garanterad vinst inom ett år, om man är en av de där 8 av 10 i statistiken. Bra odds för en jackpot ändå. 

Väldigt bra beskrivning frida-li!
  • Lillajag86
    joss82 skrev 2014-08-03 18:24:05 följande:
    Hur oregelbunden mens har du? Funderar på om jag borde gå till Gyn också. Senaste halvåret har den varierat mellan 32 och 40 dagar. Inte extremt kanske, men ändå?
    Har inte fått tillbaka min mens sen jag slutade med p-piller för flera månader sen. Innan jag började med p-piller kunde det gå över 2 månader innan jag fick min mens, någon gång gick det bara 3 veckor. Så har ganska extremt oregelbunden. Men är du orolig kan du ju ringa gyn och fråga.

Är skapligt arg och ledsen just nu. Ringde gyn idag för att få hjälp med min oregelbundna mens. Men på sjukhuset hade de tydligen inga läkare för det. Fick numret till två privata mottagningar. Den första svarade ingen på. På den andra fick jag till svar att de har bara en läkare där som jobbar deltid. Han ska dessutom bara jobba några år till så han tar antagligen inte emot några nya patienter. Men de skulle höra med honom. Känns inte så lovande.

Vet inte vad jag ska göra nu. Ska det vara så sjukt att bara för man tydligen bor i en skitstad så får man ingen hjälp`?
  • Diamant

Ååh bara två dagar till mensstart (BIM -2, säger man så? Hehe) och inga av mina vanliga menssymtom är här! 
    Brukar ha superömma bröst i runt en vecka innan (vill knappt ta av BH:n för det gör för ont haha), gråtig som tusan och ha ont i huvudet och känna lite molande värk i magen en-två dagar innan samt SUPERhorny (ursäkta TMI hehe). 
    Känns som vilken vecka som helst, TÄNK om det tagit denna gången? Eller så är det bara kroppen som är lite i ofas.. Har ju inte direkt några gravidsymtom iheller! 

Hmm.. Kan man vara gravid utan att ha några gravidsymtom? För det finns ju folk som inte vet om att de är gravida förrän sent! 

• ammela

Hej alla, vill inleda min delaktighet i detta forum med att säga att det är skönt att man inte är ensam :)

Jag och sambon sen 6 år satsar på barn, har pratat om det sen i julas, slutade med piller i januari och har bara tagit det lugnt. Nu börjar ägglossningstester och aktivt "arbete" med varannan dag kring ägglossning osv.

Ägglossningstestet gav svaga resultat men lyssnade på kroppen i stället samt (väldigt) regelbunden mens och gissar på att ägglossning var i helgen någon dag.

Känner redan nu paniken av att inte kunna kolla förrän om typ 2 veckor, hur klarar man tiden mellan ägglossning och ev graviditetstest? Konstant kännande av, jo jag har lite ont t brösten och i magen osv .... Är redan trött på mig själv, hur ska detta sluta? Sambon kommer ju bli tokig (Han är VÄLDIGT sugen på barn också men vill kanske inte höra mitt tjat om allt)

• Diamant

Hej Ammela!
    Det är därför du har oss ;) 
    Vi kan nojja ihop! Hur många gånger har man inte varit skengravid liksom, tyckt att man haft ALLA symtom som man läst om så många gånger samtidigt. Önsketänkandet vet inga gränser!
    Och sen sitter man där besviken på toa och tar fram månadens tampongpaket..

Men nu ser vi framåt! Jag har läst att man inte nödvändigtvis behöver tänka varannan dag för spermiekvaliteten, vissa studier har visat på att spermier som förnyats från dagen innan kan ge samma resultat så man behöver nog inte vara fast i att det måste vara varannan dag man myser till det ;) 

• ammela

Näe varannan dag kanske inte är så noga men problemet är att sambon tyvärr har erektionsproblem så för att inte stressa honom mer än nödvändigt har vi bestämt oss för varannan dag. Har läst på många sidor att det räcker med varannan-var tredje för att hela tiden ha levande spermier som väntar på ägget.

• joss82
    ammela skrev 2014-08-04 22:31:58 följande:

Näe varannan dag kanske inte är så noga men problemet är att sambon tyvärr har erektionsproblem så för att inte stressa honom mer än nödvändigt har vi bestämt oss för varannan dag. Har läst på många sidor att det räcker med varannan-var tredje för att hela tiden ha levande spermier som väntar på ägget.

Låter klokt. Viktigast är nog att inte stressa upp sig. Min sambo har inga sådana problem i vanliga fall men det har hänt vid ett par tillfällen nu, bara för att det blir sån press. Så ta det lugnt, ligg när ni känner för det och låt bli att prata för nyckelroman exakt vilken dag det är ägglossning osv. Utan att låta det gå alltför lång tid mellan kärleksstunderna förstås ????. Det är iallafall mitt tips.
  • ammela

Vi har löst det med heminseminationer då det inte går!

Fick för mig att kroppen skrek ägglossning i går kväll, trodde jag hade i helgen om jag bara räknade dagar men i går sa kroppen sitt, flytningarna ändrades, lite känsla i magen och ja, min mage lever sitt egna lilla liv så i går tror jag det var. Är första månaden vi försöker så har lite dålig koll på när ägglossningen är å så, får se det som träning! :)

• Diamant
    ammela skrev 2014-08-04 22:31:58 följande:

Ahaa, ja men det låter vettigt! Inte stressa någon i onödan eller lägga press! 
    Ja det är klart det räcker, läst att spermier kan överleva i typ tre dar och vänta på ett ägg!
    Det var bara att jag sett i många trådar att folk slaviskt följer varannan dag för att det stått om det i en studie så jag ville bara sprida info, finns knappast något rätt eller fel utan det handlar nog främst om rätt tajming och att ta hand om varandra så ingen känner press. Det ska ju vara roligt att skapa barn också ;) 

Här kom mensen idag, en dag för tidigt :( 
  • ammela

trist :( men på ett sett lite skönt när den kommer en dag för tidigt än typ en vecka sent så man hinner börja tro ännu mer på att det är något?

fattar inte hur mitt psyke ska klara detta, ni verkar ändå rätt starka och på g här i tråden!

Svar på tråden Vi runt 30 som siktar på vårt första plus NU