• ammela

Vi runt 30 som siktar på vårt första plus NU

Hej alla, vill inleda min delaktighet i detta forum med att säga att det är skönt att man inte är ensam :)

Jag och sambon sen 6 år satsar på barn, har pratat om det sen i julas, slutade med piller i januari och har bara tagit det lugnt. Nu börjar ägglossningstester och aktivt "arbete" med varannan dag kring ägglossning osv.

Ägglossningstestet gav svaga resultat men lyssnade på kroppen i stället samt (väldigt) regelbunden mens och gissar på att ägglossning var i helgen någon dag.

Känner redan nu paniken av att inte kunna kolla förrän om typ 2 veckor, hur klarar man tiden mellan ägglossning och ev graviditetstest? Konstant kännande av, jo jag har lite ont t brösten och i magen osv .... Är redan trött på mig själv, hur ska detta sluta? Sambon kommer ju bli tokig (Han är VÄLDIGT sugen på barn också men vill kanske inte höra mitt tjat om allt)

• ammela

Näe varannan dag kanske inte är så noga men problemet är att sambon tyvärr har erektionsproblem så för att inte stressa honom mer än nödvändigt har vi bestämt oss för varannan dag. Har läst på många sidor att det räcker med varannan-var tredje för att hela tiden ha levande spermier som väntar på ägget.

• ammela

Vi har löst det med heminseminationer då det inte går!

Fick för mig att kroppen skrek ägglossning i går kväll, trodde jag hade i helgen om jag bara räknade dagar men i går sa kroppen sitt, flytningarna ändrades, lite känsla i magen och ja, min mage lever sitt egna lilla liv så i går tror jag det var. Är första månaden vi försöker så har lite dålig koll på när ägglossningen är å så, får se det som träning! :)

• ammela

trist :( men på ett sett lite skönt när den kommer en dag för tidigt än typ en vecka sent så man hinner börja tro ännu mer på att det är något?

fattar inte hur mitt psyke ska klara detta, ni verkar ändå rätt starka och på g här i tråden!

• ammela

Ett relativt vanligt sätt att försöka bli gravid på både av homosexuella och andra par som både av vilja och ovilja inte kan/vill ha penetrerande sex. Killen får utlösning i en burk och men drar sedan upp sädesvätskan i en spruta och sprutar in i slidan. För att sedan hoppas på att det blir något! Om processen sker fort, vill säga att man får in sädesvätskan i tjejen inom 30 min så är det minimal påverkan på spermierna så rent pappersmässigt inte speciellt större svårighet att bli gravid på detta sätt än genom sex.

• ammela

Gissar att jag hade ägglossning i måndags, men är osäker, kan ha varit någon gång mellan torsdag och måndag också för mina flytningar försvann i går? Har inte riktigt kommit in i hur det ska vara.

Men BIM 14-19/ 8 då gissar jag, har bestämt att jag ska göra ett test tidigast lördag morgon (den 16/8) , ska på fest då men kommer oavsett vad testet visar vara nykter och vi bor på landet så någon av oss måste ju köra, bra att har en förklaring till sin nykterhet ;)

Går det på något sätt göra en lista för när alla har din BIM? Som går att uppdatera så att alla kan se? Är ny på familjeliv så jag vet inte riktigt hur sidan fungerar än. Hade varit kul att ha lite koll på er andra :D

Hur har ni gjort med att berätta för andra att ni försöker bli gravida? Jag har så himla svårt för att vara tyst men det är egentligen bara 2 vänner som vet, ingen annan, trotts att jag undvikande vid varje tjat om att alla tycker att vi ska skaffa barn får svara ingen kommentar så skulle jag gissa på att några i familjen/omgivningen gissar att det är på g men vad vet jag. 

• ammela

Visst Diamant är det så, tjatet får man ju iofs höra ändå .... så jag vet inte.

Har en vän som haft endel problem och fått missfall osv, hon kände tillslut att hon bara ville berätta allt för dem och be alla hålla käften, kan ju fungera om man vill det.

Jag har inte riktigt tänkt så långt än, har ju precis börjat försöka. Samtidigt tänker jag att folk skulle behöva veta just för att inte tjata, om man säger till dem att det är jobbigt nog ändå så borde de ju kunna acceptera det, eller?

Jag tänker också att jag rätt tidigt, när jag väl blir gravid (förhoppningsvis och snart), vill berätta för familj och de nära vänner för på något sätt vill jag att de ska veta om det går fel och blir ett missfall också, sen betyder ju inte det att jag ska skrika ut det på jobbet eller på facebook. Men jag vet inte vad som är bäst. Är nog väldigt olika vad som passar en.

• ammela

Jag tror också att det blir fler frågor och pikar om man är tyst än om man berättar, samtidigt så kan jag tycka att det är lite charmen med det också, att det är lite hemligt :) Men jag ändrar mig nog när jag är uppe i några månader utan graviditet  skulle jag tro!

• ammela

Fruktansvärd huvudvärk i dag, jag har typ aldrig ont i huvudet annars, trött och lite illamående när jag var ute och sprang. Trodde joggingturen skulle hjälpa men blev snarare värre, läst att man helst ska ta alvedon om man behöver men har också läst varningar om att man INTE ska äta alvedon ... vad göra?

Skengravid, ja förmodligen .... sitter och räknar och räknar i kalendern om och om igen och är så himla osäker på om jag har BIM runt den 16. Men varför hade jag så ont i magen, gasig och massa flytningar fram till den 4? Borde ju haft ägglossning den 2?

• ammela

Tror att både vi och våra sambosar mår bättre av att vi hänger här!

Svar på tråden Vi runt 30 som siktar på vårt första plus NU