• Chasingdreams

IVF hösten 2014

Nu är det äntligen vår tur. Efter flera misslyckade försök på egen hand och konstaterad manlig infertilitet (få och långsamma spermier) väntar vi nu på ivf (mest troligt icsi) till hösten. Finns det fler som också väntar och längtar? Skulle vara skönt att få prata av sig med andra i samma situation.

• Svar på tråden IVF hösten 2014
  • Shatiri
    Tiger201008 skrev 2014-08-13 19:48:27 följande:
    När du ringer dom i september när sätter dom igång med din behandling då?
    Jag ringer när jag fått mens och sen får jag väl börja spraya ca 20 dagar därefter.
  • TreTriss
    Moolie skrev 2014-08-15 09:40:31 följande:
    Det är nog lika nervöst varje gång!! Välkommen hit! :)

Vill du berätta om din resa såhär långt...?
    tack :)

vi har försökt bli gravida i två år ganska precis, sökte utredning efter ett år och den blev klar i oktober i fjol som då visade oförklarlig barnlöshet med MVG i typ allt :)
    min barnmorska skickade då remiss för både insemination och IVF, eftersom vi inte hade någpt "fel" så tyckte hon insemination var värt en chans!
    kom sen snabbt till sophiahemmet och fick starta insemination i januari och körde sedan tre försök.

i slutet av maj blev vi sedan kallade till huddinge för IVF och kör nu igång med det!
    vi har haft väldigt tur med både människorna vi träffat och kötid, nu hoppas jag turen fortsätter i IVF-försöken!
  • Ananas
    MiaMorot skrev 2014-08-14 21:23:29 följande:
    Jag fick 2 panodil någon timme innan. sen satte de bara en infart, ifall att det skulle behövas mer. Och när jag nästan skrek rakt ut när de började plocka äggen, och tårarna sprutade så fick jag en skvätt morfin, och sen gick det iaf lite bättre. Men jag blev mest yr tyckte jag.

Denna gång ska jag säga till innan att jag upplevde förra gången som väldigt smärtsam och hoppas jag kan få mer bedövning innan, i förebyggande syfte..
    Men oj!
    Jag fick två panodil innan ÄP och morfin under själva plocket och blev lite snurrig... Fick inte du det? Vi gjorde ju behandlingen samma år & på samma ställe menar jag. 

Men jag kan lugna dig att med vårt syskonförsök i våras fick jag först panodil och sedan var det nytt att man fick en bedövningsspruta, så det kändes mycket mindre denna gång! Minns inte om jag fick morfin också, men jag tror det..
    Man glömmer fort! :)
  • Ananas
    MiaMorot skrev 2014-08-14 21:23:29 följande:
    Jag fick 2 panodil någon timme innan. sen satte de bara en infart, ifall att det skulle behövas mer. Och när jag nästan skrek rakt ut när de började plocka äggen, och tårarna sprutade så fick jag en skvätt morfin, och sen gick det iaf lite bättre. Men jag blev mest yr tyckte jag.

Denna gång ska jag säga till innan att jag upplevde förra gången som väldigt smärtsam och hoppas jag kan få mer bedövning innan, i förebyggande syfte..
    Ah, nu läste jag igen och såg att du fick morfin :) 
    Men som sagt, jag tror du kommer känna minimalt denna gång även om bedövningssprutorna känns lite såklart. 
  • Bubby

Hejsan.

Tänkte om man kunde hoppa in här.

Jag har sprayat i 4 veckor med synarela och ska börja med gonal-f imorgon.

Mår ganska piss av sprayen, men är glad att jag haft semester.

Jag och min sambo har en dotter på 6 år, hon är tillverkad på "normalt " sätt ;).

Sen har vi försökt med ett syskon ett par år men har inte lyckats vilket vi tänkt att jaja, det blir när det blir.

Sen i vintras blev vi äntligen gravida!! Vi blev överlyckliga, som vi väntat och längtat, hela familjen.

Men i v 10 fick jag ont, förbaskat ont. Åkte in till akuten och orden av doktorn har etsat sig fast "- ja graviditeten sitter inte i livmodern iallafall "

Jag hamnade i chock. Det var utomkvedshavandeskap och akut operation.

Blev ganska dålig och krävde mycket smärtstillande i ett par dagar.

När jag skulle fara hem och läkaren som hade opererat kom in för att berätta hur operationen hade gått förstod jag nånstans att allt inte stod rätt till.

Jag hade såklart blivit av med äggledare som ägget fastnat i men dessutom var min andra äggledare helt förstörd.

Våran dotter var ett mirakel för troligtvis var den bortopererade lika förstörd.

Där är vi nu, tacksamma för att det ändå finns goda chanser för oss och tacksamma för möjligheten.

Men också oerhört oroliga.

Jag känner ett stort behov av att "prata" med kvinnor i samma sits för ibland känner jag mig så ensam...

• sama12

I onsdags var vi på vårt första besök. Väntar mens vilken dag som. Ska då ringa dit och sen börja med gonal f på dag 3. Kort protokoll.

Har gjort det långa med ett par veckors spray innan sprutor inför insemination + 7 månaders nedreglering med sprutor pga endo. Så vet hur jobbigt det är med det.

• Nickidocka

Månaden tickar på och sprayen går bra. På måndag ska blodprov tas och sen är det sprutor som gäller ja ni vet ju hur det går till.

Spännande är det iallafall, börjar bli nervös, om ett år kanske vi är föräldrar. Vet att man inte ska tänka och hoppas för mycket men det är även svårt att låta bli.

• Moolie
    Bubby skrev 2014-08-15 21:13:33 följande:

Hejsan.

Tänkte om man kunde hoppa in här.

Jag har sprayat i 4 veckor med synarela och ska börja med gonal-f imorgon.

Mår ganska piss av sprayen, men är glad att jag haft semester.

Jag och min sambo har en dotter på 6 år, hon är tillverkad på "normalt " sätt ;).

Sen har vi försökt med ett syskon ett par år men har inte lyckats vilket vi tänkt att jaja, det blir när det blir.

Sen i vintras blev vi äntligen gravida!! Vi blev överlyckliga, som vi väntat och längtat, hela familjen.

Men i v 10 fick jag ont, förbaskat ont. Åkte in till akuten och orden av doktorn har etsat sig fast "- ja graviditeten sitter inte i livmodern iallafall "

Jag hamnade i chock. Det var utomkvedshavandeskap och akut operation.

Blev ganska dålig och krävde mycket smärtstillande i ett par dagar.

När jag skulle fara hem och läkaren som hade opererat kom in för att berätta hur operationen hade gått förstod jag nånstans att allt inte stod rätt till.

Jag hade såklart blivit av med äggledare som ägget fastnat i men dessutom var min andra äggledare helt förstörd.

Våran dotter var ett mirakel för troligtvis var den bortopererade lika förstörd.

Där är vi nu, tacksamma för att det ändå finns goda chanser för oss och tacksamma för möjligheten.

Men också oerhört oroliga.

Jag känner ett stort behov av att "prata" med kvinnor i samma sits för ibland känner jag mig så ensam...

Åh så tråkigt!! Vi är många som fått missfall i de veckorna och en del av oss har fått utomhavandeskap. Har för mig att det ska finnas fler trådar om enbart det om du söker den typen av stöd. Önskar att jag hade kunnat föreställa mig hur det känns...! :( Kramar till er!!
  • Speck

Bubby : vilken tur att IVF finns så ni ändå har chansen till ett syskon! va skönt att du börjar med sprutorna nu då, då mår du snart bättre.

Sama : så det här blir ert första IVF försök? Och du får köra det korta protokollet? Undrar vad jag kommer få göra, blir säkert långa igen för mig med den jobbiga nässprayen.

Nickidocka: klart man ska hoppas. Och att inte tänka för mycket när man är i en sån sits är ju nästintill omöjligt :)

• Nickidocka
    Speck skrev 2014-08-16 08:22:07 följande:

Nickidocka: klart man ska hoppas. Och att inte tänka för mycket när man är i en sån sits är ju nästintill omöjligt :)

Ja ellerhur! Man tänker och tänker, på allt möjligt. Fjärilar i magen!!!

Hatar det rådet man brukar få av människor som inte har en aning om hur det är att vara barnlös, tänk inte på de så kommer det att fungera.
Svar på tråden IVF hösten 2014