• Chasingdreams

IVF hösten 2014

Nu är det äntligen vår tur. Efter flera misslyckade försök på egen hand och konstaterad manlig infertilitet (få och långsamma spermier) väntar vi nu på ivf (mest troligt icsi) till hösten. Finns det fler som också väntar och längtar? Skulle vara skönt att få prata av sig med andra i samma situation.

• Svar på tråden IVF hösten 2014
  • klarsson

Hej hej! Jag ska också förhoppningsvis genomgå IVF (ICSI) proceduren någon gång i slutet av september i örebro. Kul att få lära känna andra som går igenom samma sak. :)

• Speck

Mtll : var det länge sen du sprayade förra gången? Det kanske är nya "regler" menar jag, eller om de gör olika på olika kliniker.

Miamorot : jag längtar också tills vi är där, men nu är det bara ett par veckor kvar :)

• Luthien87

Hej! Jag och min kille genomgick utredning under hösten 2013 och våren 2014. I utredningen framgick det att problen mest beror på min kille, vars spermier är få och långsamma. Jag hade en polyp/cysta i livmodern som opererades bort i februari.

Jag är 27 år och min kille 28 år.

I måndags var vi på kliniken och planerade vår första IVF-behandling (ICSI). Väntar nu på att nästa mens skall komma och sen kör vi igång (bör komma runt 5/9). Kommer att köra långa protokollet. Beräknad spraydatum är 26/9 och om allt går som det ska så sätter vi in ett embryo runt v 43. :)

Läs gärna min blogg: langtanefterbebis.se
  • pco

Sesanka: jag förstår precis vad du menar med allt. Alla blir gravida till höger o vänster.
    Min närmaste vän har nu en dotter på snart 1 år som bara blev till utan att försöka och är nu gravid igen som bara blev av och de övervägde abort för att det inte passar just nu, ( de vill inte ha två blöjbarn) men efter att pratat lite förstånd med de om allt och bl.a. Att det är en gåva varje gång någon blir gravid och aa massa sånt så är de nu glada o ska behålla det. .. En annan kompis är ensamstående med sin snart 4 åring och träffade ny kille som hon snabbt blev gravid med ( han flydde när hon fick höra att hon va gravid, vilket svin) och hon iaf klagar på att det bliiiir sååå jobbigt med två st själv o bla bla bla men att hon heller har det så här än jag o min man dvs har inget barn, inte heller så kul att höra .. Och sen min systers killes syster ( en av min närmre vänner) ska nu ha sitt första sååå när vi ses allihopa så kan du säkert räkna ut vem som är jääääklit utanför i allt prat. Kul! Jag är super glad för deras skull men självklart så är man avis oxå :/
    Min mamma bor i Sthlm så vi brukar åka dit lite då o då .. Men tycker det är mest jobbigt när det typ är julafton o så, då alla samlas på min mammas mans sida med alla deras familjer t o m min LILLASYSTER har två barn.. O min man har aldrig lixom tyckt det är jobbit ute bland folk o så men nu har t o N han börjat tycka det( han säger typ, vi åker inte dit nu när alla familjer kommer saftigt va) sviiin jobbigt.. Och vi är de ända sin vi umgås med som inte har barn ( förutom en annan vän som bor på annan ort som dessutom har partner av samma kön så det är inte så enkelt för de) o detta resulterar oxå i att vi oftast ska komma till alla få vi är de ända som inte har barn att anpassa sig till.

Vi känner samma som er, vi orkar inte heller mer, vi kommer oxå bara göra detta sista försöket nu ( FET) och sen ger vi upp, trots att vi har ett köpt försök kvar. Jag orkar inte med allt från början igen. .. Dock kommer vi ställa oss i kö för adoption, det känns lite naturligt för oss då min man oxå är adopterad, så får vi se sen om vi nångång framöver kör på sista försöket ( kanske pararellt med adoptions utredningen för då har vi ändå en annan möjlighet på gång o kanske då inte känner oss lika stressad över det.

Jag vet att det är svårt, och man orkar varken kämpa eller hålla modet uppe hyr länge som helst. VI ÄR STARKA,TJEJER!
    Nu jädrar ska vi lyckas!!

Men på vilket sätt för er blir D inget? Är det att det bara inte tar sig eller blir D mf? Man kan göra en utredning o se tex att blodflödet till livmodern är okej för utan det är det svårt för embryot, eller om kroppen stöter ut det och tror att detta ska lixom inte vara här, bort med det, eller att det blir mf av olika anledningar bl.a. Kanske att det bildas blodproppar i livmodern elr så.. Så det finns alternativ för allt o dr går att kollas upp.
    För vår del har vi fått 4 mf på rad nu och har tyvärr fortfarande ej fått göra utredning men får iaf inför detta FET prova mer crinone och även fragminsprutor.

Oj va långt detta blev. Sorry.

• MTLL

Speck - det va aug/sep 2012. Kanske det, ska snart börja spraya igen, men har inte fått exakt dos och hur många gånger än! :/

• Tiger201008
    Luthien87 skrev 2014-08-21 22:31:27 följande:

Hej! Jag och min kille genomgick utredning under hösten 2013 och våren 2014. I utredningen framgick det att problen mest beror på min kille, vars spermier är få och långsamma. Jag hade en polyp/cysta i livmodern som opererades bort i februari.

Jag är 27 år och min kille 28 år.

I måndags var vi på kliniken och planerade vår första IVF-behandling (ICSI). Väntar nu på att nästa mens skall komma och sen kör vi igång (bör komma runt 5/9). Kommer att köra långa protokollet. Beräknad spraydatum är 26/9 och om allt går som det ska så sätter vi in ett embryo runt v 43. :)

Jag skall med operera bort en polyp:/ blev du sövd? Hur länge efter hade du blödning?
  • Luthien87
    Tiger201008 skrev 2014-08-22 12:53:21 följande:

Jag skall med operera bort en polyp:/ blev du sövd? Hur länge efter hade du blödning?

Det är inget att oroa sig för! Jag fick lite lugnande innan och så vad jag sövd i ca 1,5 timme. Hade ganska ont den dagen men fick mycket smärtlindrande och värmekuddar och var väldigt trött den dagen och dagen efter. Jag blödde som en vanlig mensturation i typ 3-4 dagar.

Innan jag opererades hade jag fruktansvärda menssmärtor varje månad, efter operationen är de helt borta!
  • Tiger201008
    Luthien87 skrev 2014-08-22 14:46:39 följande:
    Det är inget att oroa sig för! Jag fick lite lugnande innan och så vad jag sövd i ca 1,5 timme. Hade ganska ont den dagen men fick mycket smärtlindrande och värmekuddar och var väldigt trött den dagen och dagen efter. Jag blödde som en vanlig mensturation i typ 3-4 dagar.

Innan jag opererades hade jag fruktansvärda menssmärtor varje månad, efter operationen är de helt borta!
    Okej, jag hade ju gärna velat göra operationen nästa vecka men dom tyckte jag skulle vänta. För jag skall nämligen till Cypern om 2 1/2 vecka och dom sa nämligen att man kan blöda i tre väcker efter.

Jag skall ta bort min för att jag fått blödningar från och till hela tiden, och sen är det ju bra att ta bort den om man skall skaffa barn sa gynekologen . Tack för ditt svar:)
Svar på tråden IVF hösten 2014