• Chasingdreams

IVF hösten 2014

Nu är det äntligen vår tur. Efter flera misslyckade försök på egen hand och konstaterad manlig infertilitet (få och långsamma spermier) väntar vi nu på ivf (mest troligt icsi) till hösten. Finns det fler som också väntar och längtar? Skulle vara skönt att få prata av sig med andra i samma situation.

• Svar på tråden IVF hösten 2014
  • MiaMorot
    calabalic skrev 2014-08-11 22:34:48 följande:
    MiaMorot - Jag tror att man får en faktura. I mitt fall betalar min arbetsgivare eftersom de har beviljat bruttolöneavdrag. Då blir det mycket billigare - har du kollat den möjligheten? Kostar inte företaget nånting.
    Sambon frågade sin chef idag om bruttolöneavdrag och han sa ja direkt! Skrattande  dock förstår jag nog inte riktigt hur allt funkar..
    Sambons arbetsgivare vill betala hela fakturan, kan han då göra avdrag under flera månader tills beloppet är uppnått? Och avdragen kommer inte att påverka det sambon får in på kontot varje månad i vanliga fall? tänker att du som gjort det här med bruttolöneavdrag kanske vet?  Och andra med kanske? 
  • Ananas
    MiaMorot skrev 2014-08-11 21:00:40 följande:
    Hej!

Vad spännande med en till som kör syskonförsök i Linköping! Jag undrar hur de gör med betalningen nu n'r man ska finansiera det hela själv. Betalar man i kassan vid något av besöken, eller skickas det faktura hem sen?
    Här ska vi göra ett försök med korta metoden. Sprutstart på fredag! :D

Hej!

Ja, kul, vi är ju i samma sits!
    Man får en faktura efter att behandlingen avslutats
    Lycka till och uppdatera gärna hur det går för dig. 

• calabalic
    MiaMorot skrev 2014-08-12 19:52:08 följande:
    Sambon frågade sin chef idag om bruttolöneavdrag och han sa ja direkt! Skrattande  dock förstår jag nog inte riktigt hur allt funkar..
    Sambons arbetsgivare vill betala hela fakturan, kan han då göra avdrag under flera månader tills beloppet är uppnått? Och avdragen kommer inte att påverka det sambon får in på kontot varje månad i vanliga fall? tänker att du som gjort det här med bruttolöneavdrag kanske vet?  Och andra med kanske? 
    Det är arbetsgivaren som får fakturan ja, man meddelar IVF-kliniken till vilken adress fakturan ska ställas så man kan ju lägga till en attention om man vill vara säker på att rätt person öppnar kuvertet.

Arbetsgivaren kan göra avdrag under flera månader ja, om de vill det. Och det påverkar inte han vanliga lön. Man blir inte förmånsbeskattad på nåt sätt eller så. Det enda som påverkas är väl att pensionen som betalas in via arbetsgivaravgifterna blir aningens lägre eftersom det är en viss procent av bruttolönen, men det rör sig ju om väldigt lite pengar i det stora hela.

Jag tror även att arbetsgivaren tjänar typ 5% i mellanskillnad för att bolagsskatten är lite lägre än arbetsgivaravgifterna. Nu är det ju inte så mycket pengar för ett företag men ändå. Det kanske täcker upp den extra administrativa tiden åtminstone.
  • MiaMorot
    calabalic skrev 2014-08-12 21:12:59 följande:
    Det är arbetsgivaren som får fakturan ja, man meddelar IVF-kliniken till vilken adress fakturan ska ställas så man kan ju lägga till en attention om man vill vara säker på att rätt person öppnar kuvertet.

Arbetsgivaren kan göra avdrag under flera månader ja, om de vill det. Och det påverkar inte han vanliga lön. Man blir inte förmånsbeskattad på nåt sätt eller så. Det enda som påverkas är väl att pensionen som betalas in via arbetsgivaravgifterna blir aningens lägre eftersom det är en viss procent av bruttolönen, men det rör sig ju om väldigt lite pengar i det stora hela.

Jag tror även att arbetsgivaren tjänar typ 5% i mellanskillnad för att bolagsskatten är lite lägre än arbetsgivaravgifterna. Nu är det ju inte så mycket pengar för ett företag men ändå. Det kanske täcker upp den extra administrativa tiden åtminstone.
    men åh det låter ju strålande! då låter det ju som att vi kommer få ett gratis syskonförsök!? :D kan ju inte bli bättre isf! Skrattande  Ska ringa rmc imorn och fråga dem hur vi ska gå tillväga rent praktiskt, och se så att vi får den där blanketten som arbetsgivaren ska fylla i osv.
    Spännnade! :D
  • calabalic
    MiaMorot skrev 2014-08-12 21:16:23 följande:
    men åh det låter ju strålande! då låter det ju som att vi kommer få ett gratis syskonförsök!? :D kan ju inte bli bättre isf! Skrattande  Ska ringa rmc imorn och fråga dem hur vi ska gå tillväga rent praktiskt, och se så att vi får den där blanketten som arbetsgivaren ska fylla i osv.
    Spännnade! :D
    Alltså, gratis blir det ju tyvärr inte. Men ca 30-50% billigare beroende på hur hög lön/skattesats sambon har. När jag skrev att lönen inte påverkas så menade jag alltså lönerna utöver de löner som arbetsgivaren gör avdrag på - det var så jag trodde du menade när du skrev "i vanliga fall". Ursäkta om jag var otydlig!

Om sambon tjänar 30 000 före skatt och behandlingen är på 30 000 och ni kommer överens om att dela upp avdraget på tre månader så kommer han ha 20 000 före skatt i lön de tre månaderna istället för 30.

Men för att förklara hur man tjänar på det:

Bara för att göra räkneexemplet så enkelt som möjligt: säg att sambon tjänar 50 000 kr/mån och betalar 50% i skatt och fakturan är på 50 000. Med bruttolöneavdraget skulle arbetsgivaren ta en månadslön från sambon (antingen vid ett tillfälle eller uppdelat på flera). Men om din sambo själv skulle betala så skulle han behöva två månadslöner för att betala samma faktura eftersom han skattar bort 50%. Hänger du med?

Tjänar han 30 000 kanske han snarare har ca 30% i skatt och säg att behandlingen kostar 30 000, då hade man motsvarande sparat in ungefär en halv månadslön genom att använda bruttolöneavdrag.
  • MiaMorot

Nja alltså jag fattar ändå inte riktigt.. jag må vara korkad, för du har ju förklarat jättetydligt! I min värld låter det fortfarande som att det blir mer eller mindre gratis eftersom man använder pengar som ändå aldrig syns? Pengarna som i vanliga fall går till skatt använder man till att betala fakturan? Men vad händer sen med pengarna som ska ramla in på kontot av lönen? Blir man utan lön en månad eller får mycket mindre den månaden/månaderna? Isf har jag svårt att se hur man tjänar på det? Jag ska förklara hur jag trott att det funkar. . Säg att sambon brukar betala 10000 i skatt, och brukar få 20000 netto. Behandlingen kostar 30000, så då görs avdrag motsvarande skatten (alltså 10000) under tre månader för att betala fakturan. Men sambon kommer fortfarande få 20000 in på kontot dessa månader. Jag har tyckt att det låter för bra för att vara sant, och det ät det kanske också?

• Moolie
    MiaMorot skrev 2014-08-13 04:44:20 följande:

Nja alltså jag fattar ändå inte riktigt.. jag må vara korkad, för du har ju förklarat jättetydligt! I min värld låter det fortfarande som att det blir mer eller mindre gratis eftersom man använder pengar som ändå aldrig syns? Pengarna som i vanliga fall går till skatt använder man till att betala fakturan? Men vad händer sen med pengarna som ska ramla in på kontot av lönen? Blir man utan lön en månad eller får mycket mindre den månaden/månaderna? Isf har jag svårt att se hur man tjänar på det? Jag ska förklara hur jag trott att det funkar. . Säg att sambon brukar betala 10000 i skatt, och brukar få 20000 netto. Behandlingen kostar 30000, så då görs avdrag motsvarande skatten (alltså 10000) under tre månader för att betala fakturan. Men sambon kommer fortfarande få 20000 in på kontot dessa månader. Jag har tyckt att det låter för bra för att vara sant, och det ät det kanske också?

Man kan säga att företaget betalar räkningen och tar bort momsen (det är ju ingen moms men för att förenkla). Det som blir kvar av räkningen kommer ni få betala via avdrag på din mans lön. Så man kan säga att ni har en avbetalning hos din mans chef. :)

Det är nu som era sparpengar kommer till användning! :)
  • Speck

Miamorot: du betalar fortfarande skatt men bara på de pengar som du får i lön. Alltså, 30000 före skatt, 10000 går till fakturan, 20000 blir din lön före skatt, då dras ca 30% i skatt och du får ut kanske 13000 på lönekontot . I vanliga fall hade du fått ut runt 20000. Så du sparar genom att du slipper skatta på de pengarna innan fakturan betalas.

• calabalic
    MiaMorot skrev 2014-08-13 04:44:20 följande:

Det är lugnt, jag tyckte också att det var lite krångligt att fatta från början och då har jag ändå drivit företag i flera år. :) Jag förstår hur du menar att du trodde, tyvärr är det inte riktigt så bra. Jag ska se om jag kan förklara en gång till.

Om er behandling kostar 30 000 så behöver ni ju 30 000 på lönekontot för att betala detta. Om din man har 30 000 i lön före skatt så betyder det ju att han efter skatt får in ca 20 000 på kontot i augusti. Ni behöver alltså använda 10 000 av septemberlönen också för att kunna betala fakturan. Så av lönerna för både augusti och september blir det kvar 10 000 efter att fakturan är betald.

Skillnaden med bruttolöneavdrag är att arbetsgivaren använder hela bruttolönen för att betala fakturan, alltså de 30 000 din man skulle ha fått i lön före skatt. Det innebär att det bara är augustilönen som försvinner till fakturan. Septemberlönen blir 20 000 efter skatt som vanligt. Ni har alltså sparat 10 000 kr.

En månadslön totalt försvinner oavsett (om siffrorna är enligt exemplet ovan), men däremot kan arbetsgivaren välja att dela upp avdraget på flera månader för att avdraget inte ska kännas lika mycket. Det är precis som att köpa en pryl på avbetalning (fast räntefritt), som nån skrev här ovanför.
  • MiaMorot

Tack snälla ni för alla förklaringar! och tro det eller ej, men nu har polletten ramlat ner även hos mig! :D 

Sambons arbetsgivare ska fylla i blanketten till RMC imorn, och vi ska sen dela upp det på 3 månader. Kommer bli kanon! och vi kommer  spara drygt 10000 på det hela, så det känns ju helt fantastiskt! Solig

Nu ska jag mentalt börja ladda för sprutstart snart också. Jösses vad fort allt går nu! Hinner ju inte med!
    Jag börjar med Puregon på fredag. Fler som börjar med sprutor snart?

Svar på tråden IVF hösten 2014