MiaMorot skrev 2014-08-13 04:44:20 följande:
Nja alltså jag fattar ändå inte riktigt.. jag må vara korkad, för du har ju förklarat jättetydligt! I min värld låter det fortfarande som att det blir mer eller mindre gratis eftersom man använder pengar som ändå aldrig syns? Pengarna som i vanliga fall går till skatt använder man till att betala fakturan? Men vad händer sen med pengarna som ska ramla in på kontot av lönen? Blir man utan lön en månad eller får mycket mindre den månaden/månaderna? Isf har jag svårt att se hur man tjänar på det? Jag ska förklara hur jag trott att det funkar. . Säg att sambon brukar betala 10000 i skatt, och brukar få 20000 netto. Behandlingen kostar 30000, så då görs avdrag motsvarande skatten (alltså 10000) under tre månader för att betala fakturan. Men sambon kommer fortfarande få 20000 in på kontot dessa månader. Jag har tyckt att det låter för bra för att vara sant, och det ät det kanske också?
Det är lugnt, jag tyckte också att det var lite krångligt att fatta från början och då har jag ändå drivit företag i flera år. :) Jag förstår hur du menar att du trodde, tyvärr är det inte riktigt så bra. Jag ska se om jag kan förklara en gång till.
Om er behandling kostar 30 000 så behöver ni ju 30 000 på lönekontot för att betala detta. Om din man har 30 000 i lön före skatt så betyder det ju att han efter skatt får in ca 20 000 på kontot i augusti. Ni behöver alltså använda 10 000 av septemberlönen också för att kunna betala fakturan. Så av lönerna för både augusti och september blir det kvar 10 000 efter att fakturan är betald.
Skillnaden med bruttolöneavdrag är att arbetsgivaren använder hela bruttolönen för att betala fakturan, alltså de 30 000 din man skulle ha fått i lön före skatt. Det innebär att det bara är augustilönen som försvinner till fakturan. Septemberlönen blir 20 000 efter skatt som vanligt. Ni har alltså sparat 10 000 kr.
En månadslön totalt försvinner oavsett (om siffrorna är enligt exemplet ovan), men däremot kan arbetsgivaren välja att dela upp avdraget på flera månader för att avdraget inte ska kännas lika mycket. Det är precis som att köpa en pryl på avbetalning (fast räntefritt), som nån skrev här ovanför.