• MiaMorot

IVF hösten 2014

Hej alla!

Jag har inte läst igenom hela tråden, men jag känner tt jag vill haka på här! :)
    Jag och min sambo kan inte få barn på egen hand på grund av manlig infertilitet.
    Vi gjorde ICSI våren 2012 (på RMC LInköping) och fick en underbar liten skapelse i present på hösten samma år.

Nu är vi laddade för ett syskonförsök och det verkar som att vi drar igång redan i nästa menscykel som börjar nästa vecka. Vi kör korta protokollet då det långa ledde till överstimulering tidigare.

Det är tydligen en jäkla skillnad på väntetid när man ska finansiera det hela själv. Typ ingen väntetid alls. Ganska sjukt  egentligen, om ni frågar mig.

Men nåväl, hoppas denna tråd kan ge pepp och lärdomar, och massa små fina presenter till alla kämpar framöver :D

• MiaMorot
    Ananas skrev 2014-08-11 15:44:06 följande:

Hej!

Jag hoppar gärna med här!

Har en son som jag fick med hjälp av IVF, den långa metoden, på RMC Lkpg 2012. Man konstaterade manlig infertilitet under utredning. 

Vi började syskonförsök i höstas, då den korta metoden, eftersom jag blev överstimulerad. Tyvärr med mycket sämre resultat så jag fick inget embryo återfört. Då framkom också att det inte fanns någon manlig infertilitet som hinder längre, så sedan dess har vi försökt på egen hand utan framgång.

Så nu gör vi syskonförsök nr 2 och då med långa metoden igen. Spraystart den 30 augusti. 

Hej!

Vad spännande med en till som kör syskonförsök i Linköping! Jag undrar hur de gör med betalningen nu n'r man ska finansiera det hela själv. Betalar man i kassan vid något av besöken, eller skickas det faktura hem sen?
    Här ska vi göra ett försök med korta metoden. Sprutstart på fredag! :D
  • MiaMorot

Har faktiskt inte kollat upp så mycket gällande bruttolöneavdrag då det känns som att väldigt få arbetsgivare går med på det (?) Själv jobbar jag inom landstinget och vad jag läst mig til är det få inom landstinget som fått göra bruttolöneavdrag, och sambon jobbar på en mindre privat firma.. så jag vet inte. Är det värt att fråga? 

• MiaMorot
    calabalic skrev 2014-08-11 22:34:48 följande:
    MiaMorot - Jag tror att man får en faktura. I mitt fall betalar min arbetsgivare eftersom de har beviljat bruttolöneavdrag. Då blir det mycket billigare - har du kollat den möjligheten? Kostar inte företaget nånting.
    Sambon frågade sin chef idag om bruttolöneavdrag och han sa ja direkt! Skrattande  dock förstår jag nog inte riktigt hur allt funkar..
    Sambons arbetsgivare vill betala hela fakturan, kan han då göra avdrag under flera månader tills beloppet är uppnått? Och avdragen kommer inte att påverka det sambon får in på kontot varje månad i vanliga fall? tänker att du som gjort det här med bruttolöneavdrag kanske vet?  Och andra med kanske? 
  • MiaMorot
    calabalic skrev 2014-08-12 21:12:59 följande:
    Det är arbetsgivaren som får fakturan ja, man meddelar IVF-kliniken till vilken adress fakturan ska ställas så man kan ju lägga till en attention om man vill vara säker på att rätt person öppnar kuvertet.

Arbetsgivaren kan göra avdrag under flera månader ja, om de vill det. Och det påverkar inte han vanliga lön. Man blir inte förmånsbeskattad på nåt sätt eller så. Det enda som påverkas är väl att pensionen som betalas in via arbetsgivaravgifterna blir aningens lägre eftersom det är en viss procent av bruttolönen, men det rör sig ju om väldigt lite pengar i det stora hela.

Jag tror även att arbetsgivaren tjänar typ 5% i mellanskillnad för att bolagsskatten är lite lägre än arbetsgivaravgifterna. Nu är det ju inte så mycket pengar för ett företag men ändå. Det kanske täcker upp den extra administrativa tiden åtminstone.
    men åh det låter ju strålande! då låter det ju som att vi kommer få ett gratis syskonförsök!? :D kan ju inte bli bättre isf! Skrattande  Ska ringa rmc imorn och fråga dem hur vi ska gå tillväga rent praktiskt, och se så att vi får den där blanketten som arbetsgivaren ska fylla i osv.
    Spännnade! :D
  • MiaMorot

Nja alltså jag fattar ändå inte riktigt.. jag må vara korkad, för du har ju förklarat jättetydligt! I min värld låter det fortfarande som att det blir mer eller mindre gratis eftersom man använder pengar som ändå aldrig syns? Pengarna som i vanliga fall går till skatt använder man till att betala fakturan? Men vad händer sen med pengarna som ska ramla in på kontot av lönen? Blir man utan lön en månad eller får mycket mindre den månaden/månaderna? Isf har jag svårt att se hur man tjänar på det? Jag ska förklara hur jag trott att det funkar. . Säg att sambon brukar betala 10000 i skatt, och brukar få 20000 netto. Behandlingen kostar 30000, så då görs avdrag motsvarande skatten (alltså 10000) under tre månader för att betala fakturan. Men sambon kommer fortfarande få 20000 in på kontot dessa månader. Jag har tyckt att det låter för bra för att vara sant, och det ät det kanske också?

• MiaMorot

Tack snälla ni för alla förklaringar! och tro det eller ej, men nu har polletten ramlat ner även hos mig! :D 

Sambons arbetsgivare ska fylla i blanketten till RMC imorn, och vi ska sen dela upp det på 3 månader. Kommer bli kanon! och vi kommer  spara drygt 10000 på det hela, så det känns ju helt fantastiskt! Solig

Nu ska jag mentalt börja ladda för sprutstart snart också. Jösses vad fort allt går nu! Hinner ju inte med!
    Jag börjar med Puregon på fredag. Fler som börjar med sprutor snart?

• MiaMorot

Spännande med FET, och skönt att slippa allt med äggplock och annat jävelskap

Vi gjorde IVF 2012 och fick en dotter samma år. Dock blev det inga ägg till frysen, så nu kör vi hela resan igen och hoppas på lite till frysen denna gång. Ser dock inte alls fram emot äggplocket, tyckte det gjorde vansinnigt ont :-S

Hur ser er bakgrund ut?

• MiaMorot

OJ, äggplock som inte kändes? fick du nå smärtstillande innan då eller? förstår annars inte hur det är möjligt..? Jag tyckte som sagt det gjorde vidrigt ont både då och resten av dagen. Men värst då såklart.

Vi kan inte få barn på egen hand på grund av alldeles för få spermier. Typ 300 000 st/ml eller nåt sånt. Och av dessa 300 000 så kan knappt inga simma ordentligt.

Usch nej det låter ju inte som att du tål hormoner jättebra kanske.. eller ja, att du är sjukt lättpåverkad kanske. Tråkigt!

Men jag blir avundsjuk på att ni fick så mycket till frysen! :D

• MiaMorot
    lucylight skrev 2014-08-14 19:44:17 följande:
    Nej det står väl inte skrivet, men lät väl som det blir korta! Jag producerar själv mycket ägg enl blodprov och hon såg flera äggblåsor när hon gjorde ultraljudet vid utredningen. Kör de inte långa oftast om man har problem med ägglossning, eller har jag fått det hela om bakfoten?
     jag tror att (beroende lite på orsak till barnlösheten kanske) att man som förstagångsIVFare nästan alltid kör långa metoden, för att de då har koll på ett annat sätt. Då startar man ju lixom från 0. Och funkar det bra så fortsätter man nog på det sen med, och om det inte gick bra, testar man nog korta metoden.
    Så har jag förstått det iaf :)
Svar på tråden IVF hösten 2014