• Chasingdreams

IVF hösten 2014

Nu är det äntligen vår tur. Efter flera misslyckade försök på egen hand och konstaterad manlig infertilitet (få och långsamma spermier) väntar vi nu på ivf (mest troligt icsi) till hösten. Finns det fler som också väntar och längtar? Skulle vara skönt att få prata av sig med andra i samma situation.

• Svar på tråden IVF hösten 2014
  • Speck

Hej, jag hoppar också in här! Vi har ett barn sen tidigare, kom till genom IVF (icsi). På torsdag 21/8 ska vi till fertilitetscentrum på konsultation inför syskonförsök.

Vårt första försök gav 9 ägg, 7 mogna, 5 befruktade. Utav de 5 blev det ett till frusen och ett in i mig. Det blev tidigt missfall och sen inför FET styrd ägglossning med ovitrelle spruta. Det lyckades. Men det betyder att jag nu i höst måste börja om från början med hormonbehandling etc. Är lite nervös inför det eftersom jag inte hanterar hormoner särskilt bra, mår jättedåligt av hormonbaserade preventivmedel tex. (blir deppig, lynnig etc).

Vi har huvudsakligen manlig infertilitet (lågt antal o dålig rörlighet) men jag har också problem med sköldkörteln vilket jag medicineras för förstås.

Ang bruttolöneavdrag, vem frågar man sånt om? Har ni frågat personalavdelningen, löneavdelningen eller hur gick ni till väga? Det skulle ju vara intressant att spara pengar, men vill helst inte att det ska komma ut på jobbet att vi försöker bli med barn igen.

• Shatiri
    Tiger201008 skrev 2014-08-11 19:39:10 följande:

Någon som gör IVF i Göteborg Sahlgrenska? Undrar Lite ungefär hur lång väntetiden är efter första läkarbesöket. Tacksam för svar

Jag går på Sahlgrenska. Innan vi fick första läkartiden hade vårdgarantin så min man ringde och skällde lite på dem
    Sen gick det undan och vi fick en tid där vi planerade hela proceduren ut efter min cykel osv. Vet inte om det var svar men det var så det gick till för oss.
  • calabalic

Bruttolöneavdrag går till så att företaget betalar fakturan (de får skicka in ett papper med godkännande först). Sen dras den summan från bruttolön dvs före skatt. Så man sparar mellan ca 30-50% av fakturabeloppet beroende på hur hög skatt man betalar. En del arbetsgivare är väldigt flexibla och kan tänka sig att göra löneavdraget uppdelat på flera månader.

Det är antingen chefen eller personalchef/avdelning man ska fråga. Man kan ju alltid börja med att bara fråga vad företaget har för policy för bruttolöneavdrag utan att nämna vad man vill ha det till. Finns nämligen fler saker man kan använda det till t ex ögonoperation, viss utbildning m.m. Säger de nej behöver du ju inte avslöja nåt om barnförsök. Säger de ja kan du ju be dem vara lite diskreta.

• lillal8_79

nu vet jag inte om jag gör rätt här.. är nybliven medlem.

Igår var vi på Akis och det bestämdes att vi ska börja en IVF-behandling efter att vi försökt själva i två år. På torsdag börjar jag med nässprayen. Vi har tagit de två sista åren med ganska stor ro men idag känns det som superstora fjärilar som flyger runt lite här och var i kroppen. Det blir nog bra att jag börjar jobba på fredag igen så man får annat och tänka på.

• Shatiri
    Tiger201008 skrev 2014-08-12 10:53:52 följande:

Tack för svaret???? jag får vänta och se...

Vårdgarantin hade gått ut skulle jag skriva
  • Tiger201008
    Shatiri skrev 2014-08-12 13:32:22 följande:
    Vårdgarantin hade gått ut skulle jag skriva
    Ja jag förstod det:)
  • Tiger201008

Idag ringde dom från IVF mott Sahlgrenska skall få tid för läkarbesök nu i september:)

• Shatiri
    Tiger201008 skrev 2014-08-12 16:03:20 följande:

Idag ringde dom från IVF mott Sahlgrenska skall få tid för läkarbesök nu i september:)

Vad skönt! Jag ska ringa dem i september för planering av andra försöket.
  • Speck

Calabalic : tack vilket bra tips! Men det blir alltså en faktura som skickas till arbetsgivaren? Jag jobbar på ett större företag som har massa procedurer kring betalning av fakturor, om det är en engångsbetalning så måste den godkännas av jättehöga chefer och sen betalas den från utlandet så den läggs in i ett online system, och jag vet inte om jag vill skylta med dels att vi försöker bli gravida eller dels att vi behöver IVF. Jag skäms inte över det, men vill för den delen inte att alla ska veta..

Jag vet inte hur jag tänkte mig att betalningen skulle ske men jag trodde typ det skulle regleras på annat vis. Ordnas via skatteverket el nåt.

Svar på tråden IVF hösten 2014