Kikojo skrev 2014-07-27 20:05:20 följande:
Hej alla,
Är i samma situation som er andra, men ändå helt olika omständigheter. Gick på privat f-utredning, de skickade remiss till KS. KS meddelade att väntetiden för dem var 5-6 månader och om jag ville ta del av vårdgarantin skulle jag ringa vårdgarantikansliet. Gjorde detta och fick plats på St Görans, som öppnar åter 4 aug. De sa att jag ska ringa 4 aug och kolla så bollen är i rullning. De sa att det tar sedan 1-3 månader innan man sätter igång försöken. Jag hoppas på det bästa.
Nu till olikheterna:
Jag har valt att försöka skaffa barn med världens schysstaste människa: Min kompis.
Vi bor inte ihop, utan måste ljuga om samboende. Däremot är vi grannar. Känns rent diskriminerande att alla väntas följa samhällsnormen som råder. Som om inte jag och min vän skulle bli utmärkta föräldrar oavsett. Som om vissa konstellationer av föräldrar är lite bättre än andra, snarare än att se att vi är två människor som älskar varandra( måhända inte romantiskt, men som människor) och vill ha barn ihop. Vi har försökt ett år att bli gravida utan resultat. Min egen pappa är sjuk och har max 2 år kvar att leva, och jag vill att mitt barn dka lära känna sin morfar. Har inte tid att dra ut på barnafödande direkt(dessutom 37 år i vinter). Så ser början på min resa med ivf ut. Lite mer komplicerad än normen, men lika viktig ändå, anser jag.
Lycka till allihopa!
Stort lycka till och ni gör helt rätt! Det är väldigt gammeldags regler, en familj kan ju se ut hur som helst!