• Chasingdreams

IVF hösten 2014

Nu är det äntligen vår tur. Efter flera misslyckade försök på egen hand och konstaterad manlig infertilitet (få och långsamma spermier) väntar vi nu på ivf (mest troligt icsi) till hösten. Finns det fler som också väntar och längtar? Skulle vara skönt att få prata av sig med andra i samma situation.

• Svar på tråden IVF hösten 2014
  • sama12

Tack sesanka för att du delar med dig.
    Ser med spänning och förväntan fram emot vårt första besök den 13 aug.
    Hoppas att ni lyckas nu i höst.

• frugis

Hej på er allihopa och välkoma alla nya :)

Idag är det sprutstart för mig. Hur går det för er?

• bb2014
    Kikojo skrev 2014-07-27 20:05:20 följande:

Hej alla,

Är i samma situation som er andra, men ändå helt olika omständigheter. Gick på privat f-utredning, de skickade remiss till KS. KS meddelade att väntetiden för dem var 5-6 månader och om jag ville ta del av vårdgarantin skulle jag ringa vårdgarantikansliet. Gjorde detta och fick plats på St Görans, som öppnar åter 4 aug. De sa att jag ska ringa 4 aug och kolla så bollen är i rullning. De sa att det tar sedan 1-3 månader innan man sätter igång försöken. Jag hoppas på det bästa.

Nu till olikheterna:

Jag har valt att försöka skaffa barn med världens schysstaste människa: Min kompis.

Vi bor inte ihop, utan måste ljuga om samboende. Däremot är vi grannar. Känns rent diskriminerande att alla väntas följa samhällsnormen som råder. Som om inte jag och min vän skulle bli utmärkta föräldrar oavsett. Som om vissa konstellationer av föräldrar är lite bättre än andra, snarare än att se att vi är två människor som älskar varandra( måhända inte romantiskt, men som människor) och vill ha barn ihop. Vi har försökt ett år att bli gravida utan resultat. Min egen pappa är sjuk och har max 2 år kvar att leva, och jag vill att mitt barn dka lära känna sin morfar. Har inte tid att dra ut på barnafödande direkt(dessutom 37 år i vinter). Så ser början på min resa med ivf ut. Lite mer komplicerad än normen, men lika viktig ändå, anser jag.

Lycka till allihopa!

Stort lycka till och ni gör helt rätt! Det är väldigt gammeldags regler, en familj kan ju se ut hur som helst!
  • Chasingdreams

Vad kul att allt fler hittat hit. Här är alla välkomna :).

Nu har vi en plan för vår ivf. Min mens kommer i nästa vecka och tre veckor efter det är det dags för spray i ca tre veckor och sedan sprutor i två veckor. Det blir alltså det långa protokollet. Är det fler som ska köra den metoden? Själva ivf:en bör bli i mitten av september. Nu längtar jag, t.o.m. efter att hamna i klimakterium.

• lucylight

Åhh vad jag vill komma igång nu! Kan inte tänka på något annat :) Ser i alla fall ut som att vi får komma igång i slutet av augusti eller mitten (20e) av september ..

• lucylight
    bb2014 skrev 2014-07-26 17:03:51 följande:

Ni som använder vårdgarantin. Ni behöver inte vänta 3 månader. Det räcker att väntetiden på sjukhuset ni är remitterade till har längre väntetid än 3 månader. Det vet Vårdkansliet. Bara att ringa dit så fort ni kontaktat sjukhuset och fått klartecken på att de registrerat remissen.

Vårdgarantin säger att man ska få vård INOM 90 dagar, Inter efter 90 dagar.

Bara ett tips så ni inte sitter och väntar. För oss tog det 1-1,5 månad från utredning>remiss>vårdgarantin och kallad av kliniken igen där vi var på utredning.

Vi ska nyttja den men väntar med att ringa tills på måndag när de öppnar igen! Fått mailsvar från dem i alla fall och ser inte ut att vara några problem :D
  • lucylight
    sesanka skrev 2014-07-29 20:56:23 följande:

Välkomna alla nya, vad roligt att vi blir fler och fler :) Jag kan inte berätta hur andra kände det men för mig började hormon resan så här:

25/9 - 2013 var vi på inskrivning och fick lite info om hur allt kommer att gå till. Fick öva på att sätta i sprutan i en liten fejkmage i plast som man fäste runt midjan. Var helt snurrig i huvudet när vi kom hem.

29/10 - 2013 började jag med nässprayen Synarela för att stoppa ägglossningen. Biverkningarna gjorde mig till en eldsprutande drake. Jag var såååå förbannad och lättretlig. Hade ont i huvudet och var trött non-stop.

13/11 - 2013 tog jag började jag med Gonal F för att skapa äggen med dosen 150. Det var inte alls läskigt att ta sprutan och det gjorde inte ont. Det finns vissa punkter i magen som är ömma, dvs om man kommer för långt ut mot sidan där huden är tunnare, men man märker snabbt var dom sitter och till slut har man ett litet blåmärke på magen för man siktar på nästan samma ställe hela tiden.

18/11 - 2013 fick jag ta ett blodprov för att kolla värdena, sänktes till 125.

21/11 - 2013 fick jag göra ett ultraljud för att räkna äggen och kolla hur de såg ut. 

24/11 - 2013 tog jag Ovitrelle sprutan för att sätta igång ägglossningen.

26/11 - 2013 gjordes äggplocket och maken göra en donation. Vi fick ut 9 ägg varav 2 kasserades direkt och resterande började dom odla på. Jag minns inte exakt när jag började med vaginaltabletterna Lutinus, antingen dagen innan, samma dag eller dagen efter. Meningen med dom är att stimulera livmodern. Det blev några veckor med ett helvetes kladd. Ha alltid trosskydden på, när man minst anar det rinner det till i trosan för kroppen stöter ut det den inte behöver. Det tråkiga är att man kollar trosan femtioelva ggr för man är rädd att det ska vara blod. Jag minns att jag hade väldigt ont i tarmarna men jag vet inte vilket av hormonerna som var boven. Det gick över efter någon vecka. Vissa kan bli helt förstoppade.

29/11 - 201 sattes vårt färska ägg in och 4 överlevde till frysen.

Allt var frid och fröjd tills läkaren konstaterade MA missed abortion 21/1 - 2014.

Sedan dess har vi gjort FET i naturlig cykel helt utan hormoner i april, maj och juni utan att lyckas. Nu väntar vi otåligt på att göra ett försök i september eller oktober med det sista ägget i frysen. Misslyckas vi igen har vi två äggplock kvar och måste börja om från rutan 1 med alla hormoner... När man väl kommer igång går det undan :)

Hoppas min resa kan ge lite vägledning om vad som komma skall :)

Tack för att du delar med dig :)
  • emeliearcen

Vi kommer antagligen inte till första besök förrän i mitten av oktober :( det känns som så sjukt lång tid dit! Det är klart inte så konstigt, när det enda man tänker på hela dagarna är det här.

Suck..

Jag måste hitta något annat att sysselsätta mig med för att skingra tankarna. Några tips?

• Tindra85

Hej hej,

Vi har äntligen fått vår kallelse tilll info-mötet med sprutgenomgång efter fått bekräftat manlig faktor, så det blir icsi för oss antagligen.

Men men, nu hoppas man ju på två saker (förutom då att lyckas när man väl sätter igång såklart )

1. Få sätta igång asap, detvstår ju på kallelsen att det kan dröja med ivf-start pga köer... Och en månad hit eller dit i all väntan är man ju...van vid. Men hoppas ändå. Tyvärr kommer ju mensen komma typ 1 vecka för tidigt så får nog vänta oavsett :(

2. Korta protokollet. Tycker vi borde få det, eftersom allt hos mig va normalt, men vad vet jag :)

Hur har era erfarenheter varit med de här 2 sakerna?

Over and out :)

• Moolie

Väntar på telefontiden imorgon. Vi ska göra vårt andra försök, en FET, under aug eller sept. Den här avslappningen vi fått under sommaren behövde vi. Acceptera och gå vidare. Gråter inte över förlusten längre....

Svar på tråden IVF hösten 2014