• emeliearcen

IVF hösten 2014

Hej!

Jag hoppar gärna in i tråden. :) Har länge känt att jag vill dela upplevelsen med fler tjejer i samma sits. Även om jag och sambon pratar mycket och om allt, är det omöjligt för honom att förstå hur jag mår och känner. Den här längtan efter barn gör så himla ont i hela kroppen.

Jag slutade med p-piller våren 2012, men vi började inte försöka på riktigt förrän våren 2013. Vi har nu blivit remitterade till RMC i Malmö, för att få hjälp med att bli gravida. Troligtvis med IVF och ICSI, då min sambos spermieprov visat på nedsatt rörlighet. Vi beräknas få en tid inom 3 månader (enligt vårdgarantin). Hoppas såklart på att få komma till innan.

Jag är väldigt hoppfull och förväntansfull, men oron infinner sig då och då. Helt ärligt så går det inte att tänka på så mycket annat än det här just nu, trots att jag jobbar och så så kan jag inte få bort det ur mitt huvud. Tankarna snurrar konstant.

Jag har talat om för min chef hur det ligger till, med tanke på att jag kommer behöva ta ledigt lite då och då under hösten. Skönt att inte behöva dölja något tycker jag.

Jag håller tummarna för oss alla i höst, och det ska verkligen bli roligt att följa er alla under er resa. :)

Kram!

• emeliearcen
    bb2014 skrev 2014-07-26 17:03:51 följande:

Ni som använder vårdgarantin. Ni behöver inte vänta 3 månader. Det räcker att väntetiden på sjukhuset ni är remitterade till har längre väntetid än 3 månader. Det vet Vårdkansliet. Bara att ringa dit så fort ni kontaktat sjukhuset och fått klartecken på att de registrerat remissen.

Vårdgarantin säger att man ska få vård INOM 90 dagar, Inter efter 90 dagar.

Bara ett tips så ni inte sitter och väntar. För oss tog det 1-1,5 månad från utredning>remiss>vårdgarantin och kallad av kliniken igen där vi var på utredning.

Jag kontaktade kliniken direkt när vår remiss tagits emot, och de sa att jag skulle räkna med 3 månader då de har haft ungefär den väntetiden i det sista... Så jag antar att det inte går att komma till mycket tidigare. :/
  • emeliearcen

Vi kommer antagligen inte till första besök förrän i mitten av oktober :( det känns som så sjukt lång tid dit! Det är klart inte så konstigt, när det enda man tänker på hela dagarna är det här.

Suck..

Jag måste hitta något annat att sysselsätta mig med för att skingra tankarna. Några tips?

• emeliearcen
    veraicon skrev 2014-10-12 21:46:06 följande:
    Det stämmer Emmli, vi är på samma dag! Och jag har testdag 28/10 liksom du. Jag känner mig också positiv och hoppfull. Första IVF:en här med och skönt att veta att det iallafall finns ett befruktat embryo där inne. Det har en ju liksom aldrig tidigare vetat (har aldrig haft missfall).

Vilken klinik går ni på?
    Jag är också på samma dag som er, fast jag har testdag redan den 25/10.
    Idag ömmar det mycket i de nedre delarna av min mage. Både på sidorna och i mitten. Känns lite som mensvärk, fast ändå inte riktigt. Hoppas att det är ett gott tecken...

Hur mår ni idag? Några känningar?
  • emeliearcen
    veraicon skrev 2014-10-13 14:16:14 följande:
    Hej, roligt att ha en till på samma dag!

Blir bara rädd ibland att jag ska tänka att det är någon form av tävlan där jag inte vill förlora och alla andra blir gravida (det har en ju liksom varit med om ett antal gånger). Men det är klart, i sådana här ivf-sammanhang är det ju meningen att alla ska vinna. Heja oss alla! 

Jag känner mig också öm i magen, lite som molvärk inför mens. Jag har i vanliga fall väldigt kort menscykel men det ska ju inte riktigt vara dags för det än iallafall...
    Jag förstår precis vad du  menar. Det är väl både positivt och negativt att följa varandra på det här viset. Jag har vissa dagar känt att jag helt vill bojkotta det här, för att jag precis som du säger är rädd att "förlora" medan alla andra vinner. Det skulle vara jättejobbigt.

Nej, enligt min egen cykel ska jag få mens den 21/10, så det är absolut inte dags ännu... Vi håller tummarna för oss allihop! :)
  • emeliearcen
    Emmli skrev 2014-10-13 20:18:19 följande:

Veraicon och emeliearcen: nu håller ci tummarna för att återföringsdatumet 9 okt blir en stor jackpott!!!

Den klinik som jag och sambon går hosr rmc linköping. Ni då?

Jag är på RMC i Malmö. Är otroligt nöjd med alla på kliniken, de är så himla gulliga!
Svar på tråden IVF hösten 2014